Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. május 5. 12:56 Élet, Vállalat

Kinyírják a kisautókat az unió környezetvédelmi előírásai

Gyilkos éveknek néz elébe az autóipar, mert több olyan szabályozói és piaci változás is a levegőben lóg, amely könnyen elviheti a szektor nyereségét. Ezek közül a legfontosabb, hogy 2021-től egy új autónak már kilométerenként legfeljebb csak 95 gramm szén-dioxiddal egyenértékű károsanyag-kibocsátása lehet. (Ez egy átlagos érték, amely gyártóról gyártóra változik némileg a járművek jellemzőitől függően, és az adott vállalat teljes értékesített flottájára kell kiszámítani.) Ahogy a cseh Dnes végigvezeti, ez gyakorlatilag a kisautó szegmens végletes beszűküléséhez vezet majd.

A következtetések abból indulnak ki, hogy ha egy gyártó túllépi a 95 grammos határt, akkor minden gramm (és minden autó) után 95 euró büntetést kell majd fizetnie. Herbert Diess, a Volkswagen vezére szerint az iparág így összességében évi 30 milliárd euró befizetésével néz szembe, ha nem tesz valamit a kibocsátás drasztikus leszorításáért.

A jelenlegi adatok szerint az új autók átlagos károsanyag-kibocsátása kilométerenként 121 gramm, vagyis egy olyan szinten van, amit nagyon rövid idő alatt kellene nagy mértékben csökkenteni. Ám mindez még csak a kezdet, mert a helyzetet nehezíti, hogy 2030-ra további 37,5 százalékos kibocsátás-csökkentést kellene végrehajtani.

Ezt két okból is nehéz lesz elérni. Egyrészt éppen a Volkswagen dízelbotránya miatt a vásárlók a benzines modellek felé fordulnak, másrészt az SUV-k hihetetlen népszerűsége miatt a megvásárolt autók átlagos mérete is egyre csak nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A városi terepjárók elsöprő népszerűsége miatt 2015 óta 75 százalékkal nőtt azoknak az új autóknak a száma, amelyek jóval több káros anyagot juttatnak a levegőbe, mint elődeik. Eközben a dízelek is visszaszorulnak: míg 2011-ben az unióban értékesített új autók 56 százaléka még dízel volt, tavaly már csak 37 százalékon állt a mutató, és egyre csökken. Márpedig az utóbbi években egy dízelmotoros modell ötödével kevesebb üvegházhatású gázt bocsátott ki, mint a benzines megfelelője.

Az autóipari szakértők úgy vélik, hogy az új normáknak való megfelelés nagyobb problémát okozhat a gyártóknak, mint a világkereskedelmi háború, az amerikai vámok vagy a Brexit. Becslések szerint az európai autóiparnak 15,5 milliárd dollárt kellene fejlesztésre fordítania a következő pár évben, hogy meg tudjon felelni a követelményeknek.

A bírságoktól való menekülés arra készteti az iparágat, hogy az elektromos hajtást erőltesse, többek között ezért is várható a következő másfél évben, hogy a hibrid és elektromos verziók elöntik a piacot. Ez környezetvédelmi megfontolásokból jó hír lehet, ám az ipar korántsem örül ennyire, a magas akkumulátorköltségek miatt ugyanis az autókon elérhető profit csökkenni fog.

Összességében tehát úgy kellene alaposan megnövelni a k+f kiadásokat, hogy az ágazat nyereségtermelő képessége várhatóan visszaesik, és ez elég nehéz feladatnak ígérkezik.

Mindez azért okozza a kisautók jelentős részének halálát, mert ezekbe az autókba a legolcsóbb hibrid hajtásokat sem éri majd meg beépíteni. A hibrid verziók kialakítása annyira megdrágítja ezt a szegmenst, hogy eladhatatlanná válnak a modellek. Herbert Diess például azt mondta, hogy a Volkswagennél az Up! vagy akár a Polo is olyan modell lehet, amelynél 2030-ra gazdaságilag értelmetlenné válik a szabályoknak és a piaci igényeknek való együttes megfelelés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa jönnek az elektromos autók, mihez kezdünk egy kuplunggyárral?Bár néhány fontos autóipari beszállítónknak valószínűleg szűkül a mozgástere, a magyar ipar nincs rossz helyzetben az elektromos forradalom küszöbén.

Élet Vállalat autó elektromos autó Európai Unió hibrid károsanyag szabályozás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. július 1. 17:42 Élet, Világ

Romantikus, környezetvédő, de egyre keresettebb is a vitorlás hajós teherszállítás

Pár álmodozó dolgozik rajta évek óta, de egyre erősebb szubkultúrája van Nyugat-Európában a vitorlás teherhajózásnak, illetve a vitorlással szállított áruk értékesítésének.

Torontáli Zoltán
2020. július 1. 12:47 Élet, Világ

Melyik országnak van a világon a legjobb egészségügyi rendszere?

A válasz nem egyértelmű, attól függ, hogy mit nevezünk jó ellátásnak, de Obama elnök egykori tanácsadója megmondta a véleményét.

Fabók Bálint
2020. július 1. 06:48 Élet

Alvás a lépcsőházban és hetvenszeres túljelentkezés – mi lett azokkal, akik a járvány miatt veszítették el a munkájukat?

Sikeres állásinterjú után baleset, külföldre menekülés vagy éppen szerencsés visszatérés a munkához. Öt sors, amelyet teljesen felforgatott a járvány.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.

Bucsky Péter
2020. június 30. 06:51 Közélet

A fideszes településeknek is fájhat az önkormányzati megszorítás

Főleg a települések adottságaitól függ, hogy mennyire sújtják a kormányzati elvonások, amelyek várható mértékét az összes város és falu esetében térképre vittük.