Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. május 5. 12:56 Élet, Vállalat

Kinyírják a kisautókat az unió környezetvédelmi előírásai

Gyilkos éveknek néz elébe az autóipar, mert több olyan szabályozói és piaci változás is a levegőben lóg, amely könnyen elviheti a szektor nyereségét. Ezek közül a legfontosabb, hogy 2021-től egy új autónak már kilométerenként legfeljebb csak 95 gramm szén-dioxiddal egyenértékű károsanyag-kibocsátása lehet. (Ez egy átlagos érték, amely gyártóról gyártóra változik némileg a járművek jellemzőitől függően, és az adott vállalat teljes értékesített flottájára kell kiszámítani.) Ahogy a cseh Dnes végigvezeti, ez gyakorlatilag a kisautó szegmens végletes beszűküléséhez vezet majd.

A következtetések abból indulnak ki, hogy ha egy gyártó túllépi a 95 grammos határt, akkor minden gramm (és minden autó) után 95 euró büntetést kell majd fizetnie. Herbert Diess, a Volkswagen vezére szerint az iparág így összességében évi 30 milliárd euró befizetésével néz szembe, ha nem tesz valamit a kibocsátás drasztikus leszorításáért.

A jelenlegi adatok szerint az új autók átlagos károsanyag-kibocsátása kilométerenként 121 gramm, vagyis egy olyan szinten van, amit nagyon rövid idő alatt kellene nagy mértékben csökkenteni. Ám mindez még csak a kezdet, mert a helyzetet nehezíti, hogy 2030-ra további 37,5 százalékos kibocsátás-csökkentést kellene végrehajtani.

Ezt két okból is nehéz lesz elérni. Egyrészt éppen a Volkswagen dízelbotránya miatt a vásárlók a benzines modellek felé fordulnak, másrészt az SUV-k hihetetlen népszerűsége miatt a megvásárolt autók átlagos mérete is egyre csak nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A városi terepjárók elsöprő népszerűsége miatt 2015 óta 75 százalékkal nőtt azoknak az új autóknak a száma, amelyek jóval több káros anyagot juttatnak a levegőbe, mint elődeik. Eközben a dízelek is visszaszorulnak: míg 2011-ben az unióban értékesített új autók 56 százaléka még dízel volt, tavaly már csak 37 százalékon állt a mutató, és egyre csökken. Márpedig az utóbbi években egy dízelmotoros modell ötödével kevesebb üvegházhatású gázt bocsátott ki, mint a benzines megfelelője.

Az autóipari szakértők úgy vélik, hogy az új normáknak való megfelelés nagyobb problémát okozhat a gyártóknak, mint a világkereskedelmi háború, az amerikai vámok vagy a Brexit. Becslések szerint az európai autóiparnak 15,5 milliárd dollárt kellene fejlesztésre fordítania a következő pár évben, hogy meg tudjon felelni a követelményeknek.

A bírságoktól való menekülés arra készteti az iparágat, hogy az elektromos hajtást erőltesse, többek között ezért is várható a következő másfél évben, hogy a hibrid és elektromos verziók elöntik a piacot. Ez környezetvédelmi megfontolásokból jó hír lehet, ám az ipar korántsem örül ennyire, a magas akkumulátorköltségek miatt ugyanis az autókon elérhető profit csökkenni fog.

Összességében tehát úgy kellene alaposan megnövelni a k+f kiadásokat, hogy az ágazat nyereségtermelő képessége várhatóan visszaesik, és ez elég nehéz feladatnak ígérkezik.

Mindez azért okozza a kisautók jelentős részének halálát, mert ezekbe az autókba a legolcsóbb hibrid hajtásokat sem éri majd meg beépíteni. A hibrid verziók kialakítása annyira megdrágítja ezt a szegmenst, hogy eladhatatlanná válnak a modellek. Herbert Diess például azt mondta, hogy a Volkswagennél az Up! vagy akár a Polo is olyan modell lehet, amelynél 2030-ra gazdaságilag értelmetlenné válik a szabályoknak és a piaci igényeknek való együttes megfelelés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa jönnek az elektromos autók, mihez kezdünk egy kuplunggyárral?Bár néhány fontos autóipari beszállítónknak valószínűleg szűkül a mozgástere, a magyar ipar nincs rossz helyzetben az elektromos forradalom küszöbén.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat autó elektromos autó Európai Unió hibrid károsanyag szabályozás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2023. november 26. 04:34 Élet, Vállalat

Ilyenek voltak az élelmiszerboltok a nyolcvanas években, nem?

Visszamentünk 1986-ba, és megnéztük, hogyan vásároltak akkor az emberek, illetve milyen nehézségekkel küszködtek a boltok.

Avatar
2023. november 25. 17:19 Élet

Amikor Európa magyar aranyforintban üzletelt

A magyar aranyforintok gyors elterjedése és tartós európai népszerűsége a hosszú időn keresztül megőrzött, magas aranytartalomnak volt betudható.

Pálos Máté
2023. november 25. 04:31 Adat, Élet

Gazdagabb gazdagok, szegényebb szegények: szétszakadóban a magyar társadalom

Az Európa-bajnok infláció és a reálbércsökkenés hatása elkezdett megmutatkozni a társadalom anyagi lehetőségeit és relatív helyzetét leíró adatokban.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. november 28. 09:28 Adat

Kocsmaarmageddon van Magyarországon, de a kantinoknak jól megy

Több mint ezer vendéglátóhely szűnt meg 2023 első felében Magyarországon. A leggyorsabban továbbra is a italüzletek száma csökken.

Pálos Máté
2023. november 27. 19:16 Adat

Annyira keveset költünk egészségügyre, hogy az EU sereghajtói közé kerültünk

A GDP-arányos adat leginkább azt mutatja meg, hogy a döntéshozók mennyire tekintik fontos területnek az egészségügyet.

Gergely Péter
2023. november 27. 16:41 Pénz

Kinek éri meg megvárni a csok plusz bevezetését?

Bár nőhet a lakáshitelek iránti kereslet, arra senki sem számít, hogy a csok pluszra jogosultak drasztikusan megmozgatnák a hitelpiacot.