Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. március 5. 14:45 Vállalat

A SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világ

Miközben az autózás jövőjéről megjelenő híreket az elektromos (és önvezető) autók uralják, a jelen még mindig a SUV-okról szól. A városi hobbiterepjáróknak 2007-ben még mindössze nyolc százalékos részesedése volt az új autók piacán Európában, tíz év alatt viszont közel harminc százalékra nőtt az arányuk.

A New York Times cikke szerint globális szinten már az összes újonnan eladott autó egyharmada SUV. A csökkenő üzemanyagárak és a világszerte növekvő jövedelmek miatt egyre többen cserélik le szedánjaikat drágább és nagyobb fogyasztású SUV-okra, elsősorban Kínában. A McKinsey globális tanácsadó cég szerint 2022-ben az eladott autók fele státuszszimbólumnak számító SUV lesz Kínában.

 

A trend Magyarországra is érvényes, tavaly az eladott új autók egyharmada volt SUV. A négy legtöbbet eladott típusból (Suzuki Vitara, Skoda Octavia, Dacia Duster és Suzuki SX4 S-Cross) három SUV volt.

 

A SUV-ok terjedésének legnagyobb vesztese a bolygónk. A közlekedés – leginkább a személyautók és a kamionok – az üvegházhatású gázok 14 százalékáért felelős. A New York Times szerint a SUV-ok átlagosan 30 százalékkal fogyasztanak többet, mint a kisebb szedánok, főleg azért, mert egyszerűen sokkal nehezebbek. A technológiai fejlődés ellenére a SUV-ok elterjedése miatt érezhetően kevésbé csökken az autók károsanyag kibocsátása, mint korábban.

Míg 2005 és 2008 között az új autóknak átlagosan évi 1,8 százalékkal javult az üzemanyag-felhasználásuk, a legfrissebb, 2015-ös adat szerint ez 1,1 százalékra csökkent a technológia javulása ellenére. A károsanyag kibocsátás jelentős csökkentésére viszont feltétlenül szükség lenne a globális klímaváltozás hatásainak megfékezéséhez. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az autógyártók úgy számolnak, hogy a következő években folytatódhat a tendencia. A Volkswagen például egy évtizede még nem gyártott SUV-ot, jelenleg viszont négy modellje van, 2020-ig pedig már húsz különböző típust tervez árulni. A Volkswagen úgy becsüli, hogy 2020-ban a bevételei 40 százaléka fog SUV-ok eladásából származni.

Vállalat autó hobbiterepjáró suv Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2021. május 17. 13:43 Vállalat

Tízezer forint bevételből is lehet 1,2 milliárd profitot csinálni, csak egy elszúrt állami sportprojekt kell hozzá

Egy elfelejtett, két állami cég közötti jogvita éledt fel, és ebből profitált nagyot a 2017-es világbajnokságot szervező, rengeteg botránnyal érintett Bp2017 Kft.

Váczi István
2021. május 14. 14:36 Vállalat

16 milliárdos fizetését magyarázza a Netpincér anyacégének vezére

A német tőzsdén jegyzett vállalatok vezetői közül tavaly a második legnagyobb javadalmazást kapta a Delivery Hero alapító-vezérigazgatója.

Bucsky Péter
2021. május 12. 06:50 Vállalat

Egyre nagyobb az IKEA fölénye, a bútorra költött forintok negyede a cégnél landol

Egész Európát letarolta a svéd gyökerű bútorforgalmazó, de Magyarországon páratlanul magas a piaci részesedése.

Fontos

Fabók Bálint
2021. május 17. 16:35 Közélet

A marmonkannás sportnap és a kétmilliós séta után összeomlottak az uniós százmilliókat felnyaló alapítványok

Két éve járták be a médiát az uniós támogatásokból szervezett sportnapok képei a marmonkannákat kerülgető bicklisekről. Azóta egy gyanúsítottat hallgattak ki.

Fabók Bálint
2021. május 17. 06:53 Élet

Miért nem ér sokat a klímaváltozás ellen, ha szelektíven gyűjtjük a hulladékot?

A legtöbb magyar a szelektív gyűjtéssel próbál tenni a klímaváltozás ellen, ami alapvető félreértése a jelenségnek.

Kasnyik Márton
2021. május 16. 07:34 Pénz

A kriptovilág megérkezett a teljes nihilizmushoz, és ez meggyorsíthatja a bukását

Elon Musk esete a dogecoinnal és a bitcoinnal jól bemutatja, hogyan uralja a nyers manipuláció a kriptopiacot. De ha megérkezik az állam, mindennek gyorsan vége szakadhat.