Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. március 5. 14:45 Vállalat

A SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világ

Miközben az autózás jövőjéről megjelenő híreket az elektromos (és önvezető) autók uralják, a jelen még mindig a SUV-okról szól. A városi hobbiterepjáróknak 2007-ben még mindössze nyolc százalékos részesedése volt az új autók piacán Európában, tíz év alatt viszont közel harminc százalékra nőtt az arányuk.

A New York Times cikke szerint globális szinten már az összes újonnan eladott autó egyharmada SUV. A csökkenő üzemanyagárak és a világszerte növekvő jövedelmek miatt egyre többen cserélik le szedánjaikat drágább és nagyobb fogyasztású SUV-okra, elsősorban Kínában. A McKinsey globális tanácsadó cég szerint 2022-ben az eladott autók fele státuszszimbólumnak számító SUV lesz Kínában.

 

A trend Magyarországra is érvényes, tavaly az eladott új autók egyharmada volt SUV. A négy legtöbbet eladott típusból (Suzuki Vitara, Skoda Octavia, Dacia Duster és Suzuki SX4 S-Cross) három SUV volt.

 

A SUV-ok terjedésének legnagyobb vesztese a bolygónk. A közlekedés – leginkább a személyautók és a kamionok – az üvegházhatású gázok 14 százalékáért felelős. A New York Times szerint a SUV-ok átlagosan 30 százalékkal fogyasztanak többet, mint a kisebb szedánok, főleg azért, mert egyszerűen sokkal nehezebbek. A technológiai fejlődés ellenére a SUV-ok elterjedése miatt érezhetően kevésbé csökken az autók károsanyag kibocsátása, mint korábban.

Míg 2005 és 2008 között az új autóknak átlagosan évi 1,8 százalékkal javult az üzemanyag-felhasználásuk, a legfrissebb, 2015-ös adat szerint ez 1,1 százalékra csökkent a technológia javulása ellenére. A károsanyag kibocsátás jelentős csökkentésére viszont feltétlenül szükség lenne a globális klímaváltozás hatásainak megfékezéséhez. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Az autógyártók úgy számolnak, hogy a következő években folytatódhat a tendencia. A Volkswagen például egy évtizede még nem gyártott SUV-ot, jelenleg viszont négy modellje van, 2020-ig pedig már húsz különböző típust tervez árulni. A Volkswagen úgy becsüli, hogy 2020-ban a bevételei 40 százaléka fog SUV-ok eladásából származni.

Vállalat autó hobbiterepjáró suv Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2022. január 26. 06:55 Közélet, Vállalat

Idehaza extraprofitot, külföldön csak veszteséget termel a kormány kedvenc útépítő cége

Próbál külföldön terjeszkedni a Duna Aszfalt, de az eredmények egyelőre nem említhetők egy lapon az idehaza elért kiemelkedő növekedéssel és profitrátával.

Forint Ferenc
2022. január 24. 09:37 Fizetett hirdetés, Vállalat

Soha nem volt ilyen egyszerű saját webshopot indítani

A Shoptet szakértői összeszedték azokat a lépéseket, amelyek elengedhetetlenek egy online vállalkozás indításához.

Torontáli Zoltán
2022. január 19. 14:13 Vállalat

Elárasztják dél-koreai filmekkel a Netflixet

Több mint 25 koreai filmet vagy sorozatot mutat be idén a csatorna.

Fontos

Jandó Zoltán
2022. január 26. 16:27 Adat

Tényleg szinte mindenki covidos az országban, akit tesztelnek?

Sokkal nagyobb az átfertőzöttség, mint korábban bármikor, de ez nem jelenti azt, hogy négyből három tesztelt covidos. A tényleges pozitivitási ráta 40 százalék körül lehet.

Váczi István
2022. január 25. 15:04 Világ

Mi lesz, ha Putyin elzárja a gázcsapot?

A piaci gázár elszállna, de még sokáig nem fogyna ki a földgázból az EU, ha odáig fajulnának a dolgok, hogy Oroszország teljesen leállítja az exportját.

Váczi István
2022. január 25. 11:07 Világ

Az oroszok már nem csak Ukrajna körül izmoznak

Fegyverek kubai telepítésének meglebegtetésével és kiterjedt haditengerészeti hadgyakorlatokkal is igyekeznek erőt mutatni az orosz fegyveres erők.