Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 16:10 Élet, Vállalat

Politikai támogatást kapott, hogy a kelet-európai halrúd és chips legyen olyan, mint a nyugati

Egy nappal azután, hogy az Európai Parlamentben (EP) éppen meglett a kétharmados többség a magyar illiberalizmust elítélő Sargentini-jelentés elfogadásához, sor került egy olyan szavazásra is, amelyben sokkal könnyebb volt elérni a képviselők elsöprő többségének támogatását.

Az EP-ben 464 támogató szavazatot kapott a cseh Olga Sehnalová által jegyzett jelentés, amely leegyszerűsítve azt mondja ki, hogy ha egy terméknek ugyanaz a gyártója/márkája és csomagolása, akkor az unión belül ne lehessen minőségi különbség az egyes tagállamokban forgalmazott verziók között. A jelentést a parlamenti patkó minden részéből támogatták, a szöveg csak 69 ellenszavazatot kapott, és 17 képviselő tartózkodott.

A voksolás előtti vitát végighallgatva nyilvánvaló, hogy egy olyan populista ügyről van szó, amely mögé pártoktól függetlenül szinte minden európai politikus szívesen áll be. Főleg ugyanis arról van szó, hogy az elmúlt években végzett tesztek szerint 

a nyugati államokban jobb minőségűnek bizonyult számos olyan termék, amelyet a keleti országokban is hasonló márkanév alatt forgalmaznak.

Keleten kevesebb a hal ugyanabban a márkájú halrudacskában, mint nyugaton, de a kenyérben is kevesebb a liszt, a narancslének álcázott keleti löttyben pedig egyenesen már narancs sincs. És ahogy például egy szlovén képviselő mondta, az ő országában a burgonyasziromban nincs burgonya, míg a nyugati fogyasztók eredeti krumplit kapnak a pénzükért.

A felszólaló képviselők többsége egyetértett abban, hogy nem lehet kétsebességes az unió, a hal, a liszt és a narancs a keleti polgároknak is jár, ha a nyugatiak megkaphatják; az egyező márkajelzés miatt ez a gyakorlat megtévesztő. Volt olyan képviselő, aki egyenesen bűnténynek nevezte ezt a különbségtételt, a többség azonban megmaradt a politikailag korrektebb keretek között, és a jogegyenlőségre, illetve a tisztességtelen piaci gyakorlatra helyezte mondandójának lényegét.

A gyártócégek egyébként azzal védekeznek, hogy a receptek természetes módon eltérhetnek egy-egy régióban, és ennek számos oka lehet. Egyrészt nem mindegy, hogy hol van a gyár, és oda honnan lehet alapanyagot beszállítani, másrészt szándékosan is módosíthatják a recepteket, ha meg akarnak felelni a helyi ízlésnek, és adott esetben a helyi pénztárcák vastagságának is.

Ha több a hal a rúdban, akkor drágább lesz, de így már nem biztos, hogy eladható a megfelelő mennyiségben egy szegényebb keleti tagállamban. Másrészt az is lehet, hogy egy régióban kevésbé szeretik a halat, ezért jobban ízlik nekik az „enyhébb” változat. A halas példa egyébként azért is jó, mert a konkrét vizsgált eset két nyugati ország között is kimutatta a különbséget, ami arra utal, hogy nem feltétlenül a keletre dobott silány verziók esetéről van szó.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz EU bevette a silány élelmiszerek elleni kelet-európai harc maszlagátLesz lehetőség a “kettős minőségű élelmiszerek” forgalmazását tiltani, ami szakmai nonszensz, de arra jó lehet, hogy befogják vele a kelet-európai lobbi száját.

Az ellenzők viszont általában a babatápszer példáját hozzák fel, mert annál nem lehet arra hivatkozni, hogy a csecsemők ízlésvilágához alkalmazkodnia kellene egy gyártónak. Másrészt pedig a jelentés nem kényszerítené a gyártókat a regionális ételváltozatok megszüntetésére, csak azt tenné kötelezővé, hogy ezek ne ugyanazon márkanév alatt fussanak, vagy egyértelműen jelöljék a csomagoláson, hogy a kérdéses narancslé például nem az a narancslé, aminek a keleti vásárló hiszi.

A gyártók persze azt is felvetik, hogy az ételek minőségének szabványos meghatározása nem lehet egyértelmű. És ez komoly érv, hiszen miért kellene például egy magasabb liszttartalmú kenyeret jobb minőségűnek tekinteni, amikor világszerte dieteikusok hada szeretné rávenni az embereket a lisztfogyasztás mérséklésére. Független szakember legyen a talpán, aki megmondja, hogy a vaj vagy a margarin a jobb minőség egy ételben, vagy éppen a tojást nagyon szeretni kell, esetleg kerülni, arról nem is beszélve, hogy cukorral jobb-e édesíteni vagy aszpartámmal. Ezek olyan viták, amelyek megítélése még a szakirodalomban sem egyértelmű, és ebben az összefüggésben a magasabb vagy alacsonyabb minőség gyakran értelmezhetetlen fogalom.

Az ehhez hasonló problémás kérdések tisztázására azonban állítólag már sikerült kidolgozni a módszertant, a jelentés mőgé nagy erőket felvonultató cseh-lengyel-szlovák trió ezen és a tesztelésen az elmúlt években rengeteget dolgozott. A vita már csak azon megy, hogy a jövőben felálljon-e egy külön hivatali szervezet a kettős minőség monitorozásra, és ha igen, akkor melyik uniós szervhez csatolják.

Magyarországon a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal tavaly közölt egy 96 termékre vonatkozó összehasonlítást, amelynek eredményeit (pdf-ben letöltve) innen lehet böngészni.

Úgy tűnik azonban, hogy az Európai Bizottság és az Európai Parlament eltérően ítéli meg a helyzet súlyosságát. Az ügy ugyanis már közel 7 éve napirenden van, és a Bizottság eddig azt erőltette, hogy a rendezéséhez elég lehet a tisztességtelen gyakorlatokról szóló irányelv módosítása. Tavaly Jean-Claude Juncker elnök is megszólalt az ügyben, fontosnak nevezte a vitát és megnyugtató rendezést ígért.

Ez azt jelenti, hogy inkább fogyasztóvédelmi kérdéssé tennék a kettős minőség ügyét, ami az élelmiszeripari cégek szempontjából enyhébb fenyegetettségnek számít: majd ha valakinek problémája lesz egy termékkel, akkor reklamál, és az ügyét a fogyasztóvédelmi eljárásokhoz hasonlóan elbírálják.

A parlamenti képviselők láthatóan nagyon kevésnek gondolják ezt, ők ugyanis

azt szeretnék, ha eleve tiltott lenne a kettős minőségű forgalmazás.

Ez ugyan nem jelenti azt, hogy például egy üdítőitalhoz ugyanabból a forrásból kell szállítani a vizet (hiszen a helyi víz összetétele alapvetően befolyásolhatja az ízvilágot), de azt igen, hogy a recepteknek ugyanolyanoknak kell lenniük, ha a márka és a csomagolás is megegyezik.

A Sehnalová-jelentés egy politikai dokumentum, ami azt jelenti, hogy a Parlament csak ajánlásokat tesz vele az Európai Bizottságnak, egy úgynevezett nem jogalkotási eljárásban. A Bizottság elvileg nem köteles átvenni a jelentés ajánlásait, ám a gyakorlatban mégis erre kényszerülhet. A parlamenti képviselők ugyanis megmutatták, hogy sokkal többet akarnak a Bizottság eddigi pepecselésénél, és hamarosan módjuk is lesz arra, hogy ennek érvényt szerezzenek.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv említett módosításáról ugyanis várhatóan novemberben szavaz a parlament, és ez már rendes jogalkotási eljárás lesz. Vagyis ekkor a parlament már az Európai Tanáccsal egyenrangú félként vesz részt a jogalkotásban, vele kell majd megegyeznie, és ha sikerül átvinnie az akaratát, akkor a Bizottságnak a végeredményt el kell fogadnia.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat élelmiszer európai bizottság Európai Parlament halrúd kettős minőség Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Fontos

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.

Torontáli Zoltán
2025. április 8. 16:02 Pénz

Most látszik, miért kényszeríti a befektetési alapok pénzét is állampapírba a kormány

Eladtad az állampapírodat és befektetési alapot vettél helyette? Jó eséllyel így is állampapírban landolt a pénzed egy része.

Pletser Tamás
2025. április 8. 14:36 Pénz

Az arany lehet a menekülőeszköz Trump gazdaságpolitikája elől

Az arany a turbulens politikai és gazdasági idők legjobb befektetése, mivel értékállósága miatt véd a leértékelődéssel szemben.

Tovább olvasom

A vártnál alacsonyabb lett a márciusi infláció. A statisztikai hivatal adatai szerint a fogyasztói árak éves összevetésben 4,7 százalékkal emelkedtek a harmadik hónapban, miközben szakértők 5 százalékos mutatót jósoltak.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Tovább olvasom

Törvényjavaslatot nyújt be Lázár János építési és közlekedési miniszter annak érdekében, hogy az állami beruházásoknál feltárhassák a teljes vállalkozói láncot, „egészen addig, aki a nyelét fogja a lapátnak”.

Tovább olvasom

Jelentősen csökkentheti a hosszabb távon amúgy is apadó szarvasmarha-, sertés- és juhállományt Magyarországon az egyre nagyobb aggodalmat okozó ragadós száj- és körömfájás.

Tovább olvasom

A 2008-as válság óta csak a covid-járvány kezdetén és az orosz-ukrán háború kirobbanását követően láthattunk olyan pánikreakciókat a tőzsdéken, mint ma, illetve már múlt csütörtök-pénteken is.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 7. 05:55 Világ

1909-be viszi vissza az amerikai gazdaságot Trump vámháborúja

Bár egyesek abban reménykednek, hogy lehet tárgyalni a vámokról, Trump nem enged. Pártja és a vállalatok sem képesek vagy hajlandók hatni rá.

Tovább olvasom

Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára az amerikai vámintézkedések nyomán bizonytalanná váló gazdasági környezetben, és az árcsökkenést a váratlanul intenzív olajkitermelés is fokozza. A benzinkutakon mégis drágulás következhet, ha az orosz energiahordozókat vásárló országokra vonatkozó 500 százalékos vámot elfogadja a kongresszus.

Tovább olvasom

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.

Tovább olvasom

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Tovább olvasom