Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 1. 11:59 Pénz, Vállalat

A DNS-ed alapján akarják megmondani, hogy mit egyél

A világ egyik legnagyobb élelmiszergyártója, a Nestlé termékeiről első hallásra nem az egészséges táplálkozás jut az eszünkbe. A svájci vállalat leginkább csokoládéiról, kakaóporairól, instant tésztáiról, illetve leveskockáiról (Maggi) híres. Az utóbbi időben azonban elkezdett visszaesni a cég egészségtelen, például sok cukrot tartalmazó termékeinek az értékesítése. A Nestlé ezért januárban 2,8 milliárd dollárért eladta a Nutellát is gyártó olasz Ferrero Rochének az olyan márkákat forgalmazó amerikai érdekeltségét, mint a Baby Ruth és a Butterfinger.

A fordulat jegyében a svájci vállalat márciusban 2,3 milliárd dollárért megvásárolt egy étrend-kiegészítőket gyártó céget, a kanadai Atrium Innovationst. Ezek után a figyelme Ázsia felé fordult, és a Bloomberg hírügynökség írása szerint Japánban olyan applikációt indított, amely a vásárló DNS-e alapján határozza meg, hogy mit kellene ennie és mit nem. A társaság a Line alkalmazáson keresztül mintegy százezer felhasználóján teszteli a rendszert.

A cég egy egyebek mellett tápanyagban gazdag teákat, smoothie-kat és vitaminos ételeket tartalmazó csomagot ajánl a fogyasztóknak, évi 600 dollárért. A programban résztvevők a DNS-vizsgálathoz szükséges vérvételt otthon el tudják végezni.

Ez egyébként nem újdonság. Egy hongkongi biotechnológiai cég, a Prenetics csak tavaly több mint százezer DNS-tesztet értékesített. A fogyasztók részéről nagy az igény, hogy kiderüljön, milyen tápanyagból érdemes kevesebbet, illetve többet fogyasztaniuk ahhoz, hogy egészségesebbek legyenek. A Nestlé lényegében ezt a hullámot lovagolná meg úgy, hogy a saját egészséges élelmiszereit ajánlja fel a fogyasztóknak.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy mennyire lehet valós információkat kinyerni a DNS-ből a táplálkozást illetően.

Emellett az is kétséges, hogy – mivel több milliárd dolláros összegek sorsát befolyásolhatja az eljárás – a vizsgálatok mennyire veszik figyelembe a fogyasztók érdekeit az élelmiszergyártókkal szemben.

A DNS-vizsgálatok tömeges elterjedésének köszönhetően egyre olcsóbbak a tesztek, az árak jelenleg 300 dollár körül mozognak, vagyis 80-90 ezer forintról van szó. Becslések szerint a genetikai vizsgálatok éves szinten 70 millió dolláros üzlete 2022-re 340 millió dollár fölé emelkedhet. Az élelmiszeripar pedig ennek többszöröséért adhat el termékeket az eredményeket felhasználva. De már a kozmetikai ágazat is lecsapott a lehetőségre, a fogyasztó genetikai térképe alapján adnak tanácsot például a testápoló kiválasztásához.

A Nestlére visszatérve, japán értékesítésének a felét már diétás és egészségtudatos termékek teszik ki. Igaz, az ázsiai szigetországban már régóta fontos az egészséges táplálkozás, nem csoda, hogy a hetvenes évek közepi 75-ről tavalyra már 84 évre nőtt a születéskor várható élettartam.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzentúl a Nestlé árulja a Starbucks termékeitA svájci vállalat lesz az amerikai kávéóriás termékeinek áruházi és éttermi forgalmazója a világ minden pontján.

Pénz Vállalat egyészséges táplálkozás Japán nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kasnyik Márton
2019. május 19. 07:23 Pénz

Az ember, aki felvásárolta az összes hagymát, és ezzel vagyonokat keresett

A piaci manipuláció legmagasabb foka, amikor bekerítik a piacot. Az ötvenes években ez valakinek sikerült.

Avatar
2019. május 17. 10:16 Pénz

Kedvezőbbre gyúrhatják a lakáshitel-elengedés feltételeit

Több ezer szülő követeli, hogy ők is nagyobb összeget kaphassanak a jelzáloghiteleik csökkentéséhez.

Kasnyik Márton
2019. május 16. 17:08 Pénz

Nem biztos, hogy megvan a Virpay ügyfeleinek pénze az MNB szerint

Az NGM is támogatta 80 millióval az ország első Bitcoin-automatáját is üzemeltető céget.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 24. 06:40 Adat, Közélet

A győztesekhez tartozni jó, akkor is, ha politikai táborokról van szó

Az MSZP-sek jóval boldogabbak voltak a fideszeseknél, amíg az ő pártjuk volt kormányon. 2010 óta viszont a szocialisták bizonyulnak a szomorúbb csoportnak az egyre derűsebb Fidesz-szimpatizánsokkal szemben.

Jandó Zoltán
2019. május 23. 14:42 Vállalat

Huszonhat munkással kaszált 3,6 milliárdot az állami megbízásokkal kitömött építőcég

Árbevételét megduplázta, nyereségét pedig megháromszorozta tavaly a 190 milliárdból épülő Puskás Stadion kivitelezésén is dolgozó Magyar Építő Zrt.

Váczi István
2019. május 23. 13:13 Vállalat

Vajna örökösei megütötték a főnyereményt: 12 milliárdos osztalék

Magyarország legnagyobb kaszinós cége, az öt fővárosi játékhelyet és a vegas.hu online kaszinót üzemeltető LVC Diamond 12,2 milliárd forint osztalékot fizetett.