Nemrég szerettem volna túladni egy asztalon az interneten. Egy külföldi úriember jelentkezett a hirdetésre, aki egészen jól beszélt magyarul. Megegyeztünk az árban, és már a számlaszámnál tartottunk, amikor előre kérte a pénzt a szállításra. Ez gyanús volt, jobban utánanéztem a profiljának, és láttam, hogy nem először csinálja ezt, így jelentettem az esetet honlap üzemeltetőjének – mesélte Wittinghoff Dániel, a Mastercard Magyarország kiberbiztonsági megoldásaiért felelős üzletfejlesztési igazgatója a G7 podcastban.
Az adást ide kattintva vagy bármely podcast lejátszón lehet meghallgatni.
A koronavírus járvány nyomán rövid idő alatt egymilliárd új felhasználó jelent meg az interneten, miközben kibervédelmi edukáció ezt nem követte le. 2020-ban, a járvány első évében annyi kibertámadás történt, mint a megelőző 15 évben összesen, és 2021-ben ez még további 17 százalékkal emelkedett.
Ennek eredménye, hogy ma már senkinek sincs olyan családtagja vagy ismerőse, akit ne próbáltak volna megtámadni valamilyen digitális csatornán az elmúlt egy évben.
De ez csak a jéghegy csúcsa, mert Magyarországon például mindössze az emberek harmada jelenti, ha kibertámadás éri, és nem is mindenki ismeri fel, ha megtámadták. Érthető, hogy az ember nem szívesen meséli el, hogy átverték, de probléma, hogy még akkor sem mindig jelentjük az esetet, ha pénzügyi következménye van.
Jó hír, hogy a mesterséges intelligencia (MI) nemcsak a hackereket segíti, hanem a felhasználóknak is a barátja tud lenni. Megfelelő mennyiségű és minőségű adatokból képes olyan mintákat feltárni, amik alapján gyorsan tud reagálni. A Mastercard rendszere 50 milliszekundum alatt végzi el az ellenőrzést minden tranzakciónál. Egy sor olyan digitális adat van rólunk, amelyek kombinációja alapján meg tudja mondani az MI, hogy tényleg én vagyok-e a gép előtt vagy sem, ilyenek lehetnek az egyedi passzív biometrikus adatok, mint a gépelési stílus, az egérmozgatás vagy a hibázás típusa.
Nem kell paranoiásnak lenni a kibertámadásokkal kapcsolatban, de érdemes figyelni és gyanakodni is. Ha valaki szeretné bármilyen adatunkat, jelszavunkat elkérni, azt semmiképp ne adjuk ki, ha pedig megtörténik a baj, jelentsük a megfelelő szervnél.
A podcast megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.
Podcast
Fontos