Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. december 10. 07:00 Élet, Vállalat

Ázsiaiak és afrikaiak százezrei állnak top 10-es magyar Facebook-oldalak mögött

A budapesti hirdetőoszlopok elmaradhatatlan szereplője, Havasi Balázs zongorista az egyik legsikeresebb magyar művész. Egy hétvége alatt négy arénás koncertjén is telt ház van, a többségi tulajdonába tartozó Symphonic Concert Management Kft.-nek tavaly már egymilliárdos forgalma volt, és a Youtube-on milliók nézik, ahogy rekordsebességgel ütögeti zongorabillentyűit például egy levegőben fejjel lefelé logó dobos előtt.

Havasi a Facebookon is tarol, 1,2 millió követőjével a harmadik legnagyobb magyar oldalnak számít. A közösségi médiával kapcsolatos adatokkal foglalkozó, megbízhatónak tartott Trackalytics szerint azonban Magyarországon ennél jóval kevesebben követik. Az 1,2 millió kedvelő mindössze 4,2 százaléka, 48 ezer ember él Magyarországon*Havasi velünk közölt, saját adatai szerint 52 ezer magyar kedvelője van az oldalnak.. Ez alapján a Magyarországon ezer legnépszerűbb Facebook-oldal közé sem férne be Havasié (ehhez 75 ezer a limit).


Az egyik legnépszerűbb videója.

A  Trackalytics adatai szerint a rajongók többsége Magyarországhoz nem is túl közel, hanem jellemzően afrikai, ázsiai és latin-amerikai országokban él. Az adatok alapján Havasinak Algériában (95 ezer), Mexikóban (89 ezer), Bangladesben (84 ezer), Indonéziában (78 ezer) és Egyiptomban (62 ezer) él a legtöbb kedvelője, de még Mianmarban (49 ezer) is hasonló a népszerűsége, mint Magyarországon.

Havasi valóban fellép külföldi országokban, de jellemzően a nyugati világban, idén például Angliában, Ausztriában, az Egyesült Államokban, Lengyelországban és Romániában is voltak koncertjei. Honlapja alapján jövőre is több külföldi fellépése lesz, amerikai, több nyugat-európai (például londoni, párizsi vagy berlini) és japán helyszínen is. 

Havasi Balázs egy berlini sajtótájékoztatón. Fotó: Clemens Bilan MTI/EPA

Havasi menedzsmentje azt írta nekünk, hogy „Havasi zenéje mindenütt a világon elérhető, megérthető és befogadható, ezért rengeteg rajongója van a világ csaknem minden országában”. Azt írták, a Facebook-oldaluknak nincsenek olyan kedvelői, akiknek vagy akikért fizettek, a reklámokat leszámítva. Fizetett promóciókat viszont az egész világra kiterjedően használnak, és ahogy írták, a fejlődő országokban jóval alacsonyabb áron lehet elérni az embereket, ezért azonos költségvetés mellett ezekben az országokban sokkal több embert érnek el a kampányok.

„Üzleti szempontból abszolút racionális döntés számunkra az, hogy nem zárjuk ki ezeket az országokat sem az egész világra célzott zenei promóciókból” – írták. Szerintük állításaink tévesen azt a benyomást keltik, hogy csak ott folytatnak promóciót, ahol koncerteznek, „így mintha fölöslegesen lennének rajongóink Algériában”. Az öt országban, ahol a legtöbb kedvelőjük él (Algéria, Mexikó, Banglades, Indonézia, Egyiptom), eddig egy koncert volt, Jakartában. Mint írták, jövőre viszont terveznek koncertet Indonéziában és Mexikóban, és a másik három országban is „vizsgáljuk a koncertezés lehetőségét”.

 

Havasi menedzsmentje szerint torz képet festünk róluk azzal, ha kizárólag fejlődő országokban élő rajongókról írunk, és a fejlett országban élő rajongóiról nem, mivel „Havasi Balázs az egyetlen magyar művész, aki Európa-szerte sportstadionokat képes megtölteni”. A Trackalytics adatai alapján Havasinak valóban számos rajongója van az USA-ban és az EU-tagállamaiban, az összes kedvelőjének mintegy 27 százaléka él ezekben a fejlett országokban, leginkább Németországban (54 ezer), Magyarországon (48 ezer) és Romániában (40 ezer). 

Mága Zoltán és a bangladesiek

Havasihoz hasonlóan Mága Zoltán hegedűművész követői között is dominálnak az ázsiai országok. Mága követőinek mindössze 19 százaléka él Magyarországon, és a Feszbuker.hu egy éve adott ki közleményt arról, hogy hirtelen lett 560 ezer indiai, bangladesi és pakisztáni rajongója.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálta, hogy Mágáék „valódi kedvelések, valódi fogyasztói tetszésnyilvánítás nélkül, ellenszolgáltatás fejében jutottak-e ezen új kedvelésekhez és követésekhez”, ugyanis ez megtéveszthetné mind a fogyasztókat, mind az üzletfeleket. A GVH mostani kérdésünkre azt válaszolta, hogy megszüntette az eljárást anélkül, hogy jogsértést vagy annak hiányát megállapította volna, mivel „a tényállás a szükséges mértékben nem volt tisztázható”.

Üzleti szempontból azért van komoly jelentősége a követők számának, mert a vállalatok egyre inkább reklámoznak influencerekkel. A 24.hu azt írta korábban a jelenséggel kapcsolatban, hogy a kedvelések vásárlása egyre komolyabb üzlet. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egy program felhasználókat generál, csatlakozik a megrendelő profiljához és kedveli a bejegyzéseit (gyanús lenne ugyanis, ha sok követő lenne, interakciók nélkül). A cikk szerint ezek a „kattintó farmok” többnyire a fejlődő világban találhatóak, például Indiában, Indonéziában, Bangladesben és a Fülöp-szigeteken. A dolgozók átlagosan napi 150 új profilt hoznak létre, melyeknek darabját 70 centért értékesítik.

„A tömeges vásárlási lehetőséget több online elérhető szolgáltatás is hirdeti, ez azonban a rajongógyűjtésnek nem etikus módja a közösségi médiában, és a Facebook is igyekszik rendszeresen fellépni ellene, több-kevesebb sikerrel” – mondta nekünk Bradács András, a Fészbuker.hu-t üzemeltető Front Page Communications vezető tanácsadója. A Facebook májusi adataira hivatkozva azt mondta, hogy a hamis felhasználói fiókok a havi felhasználók 3-4 százalékát tették ki, és 2018 első negyedévében a Facebook összesen 583 millió hamis fiókot tiltott le.

950 ezer kedvelő Indonéziából

Nem Mága és Havasi az egyetlen a legnépszerűbb magyar Facebook-oldalak tulajdonosai közül, akiknek döntő többségében külföldi kedvelőik vannak. A szintén megbízhatónak mondott Socialbakers.com szerint összesen 11 olyan magyar oldal van, amelynek több mint egymillió kedvelője van, viszont mindössze egy – Tibi atyáé -, amelynek Magyarországon van ennyi.

Balra a legkedveltebb magyar oldalak, jobbra pedig a Magyarországon élők között a legkedveltebb adatok a Socialbakers december 4-i adatai alapján.

Norbi Update Low Carb 1 389 784 Tibi atya 1 080 736
Tibi atya 1 329 386 Túró Rudi 858 603
Havasi 1 252 642 Kasza Tibor 799 344
Adam Gyorgy 1 195 451 Nosalty 784 666
Imre Fejes Photographer 1 178 020 Receptneked 780 640
Receptneked 1 127 876 Spar Magyarország 761 624
Kasza Tibor 1 049 215 Tesco Magyarország 720 475
Mága Zoltán 1 030 135 Lidl Magyarország 648 302
Robert Pattinson 1 015 257 Norbi Update Low Carb 622 177
Túró Rudi 1 014 482 Blikk 616 701

Például Tibi atya vagy Kasza Tibor esetében a kedvelőik több mint 80 százaléka magyarországi, és a többi követő többsége is a környékbeli országokból származik. Ez az arány még magasabb az itteni áruházaknál, ugyanis a termékeik, nyereményjátékaik alapvetően a Magyarországon élőket érintik. A Túró Rudi kedvelői is 85 százalékban itt élnek. Norbinál a nagy különbségre pedig az ad magyarázatot, hogy nagyon népszerű a környező országokban, Romániában és Szlovákiában összesen mintegy 450 ezer kedvelője van. 

Az összesített listán azonban több, sokak számára kevésbé ismert név lehet. A negyedik helyezett, György Ádám zongoraművész tíz éve New Yorkban él, a magaskultúrával foglalkozó Fidelio szerint a nemzetközi szaksajtó „napjaink egyik legjobb Liszt-játékosaként tartja számon”. Rendszeresen fellép New Yorkban és Délkelet-Ázsiában, idejének jelentős részét külföldön tölti. Fellépett a 2012-es labdarúgó-Európa-bajnokság megnyitóján is.

György Ádám a 2012-es Eb megnyitóján. Fotó: AFP

Az Origo júliusban készített vele egy interjút, amelyben úgy jellemezték, hogy „a közösségi médiában messze a legnépszerűbb klasszikus művész a világon” az 1,2 millió követőjével. Itthon mindenesetre nem igazán ismert, a Socialbakers szerint nincs benne a Magyarországon leginkább kedvelt ezer zenészi Facebook-oldal között, tehát kevesebb mint háromezer magyarországi kedvelője van. A Socialbakers szerint rajongóinak mintegy 80 százaléka Indonéziában él, több mint 950 ezren kedvelik onnan. 

György Ádám menedzsmentje azt írta nekünk, hogy örülnek a megkeresésünknek, mert valaki végre észrevette a zongorista oldalát Magyarországról. Azt írták, hogy Györgynek többször is volt fellépése Indonéziában az elmúlt 15 évben, szinte az összes nagyvárosban játszott már. Mivel az ázsiai karrierjét ott kezdte el építeni, szerintük nem meglepetés, ha ennyien követik. Arra a kérdésre, hogy fizettek-e a kedvelésekért, azt írták, hogy nem tudják, hogy kell kedveléseket venni, és inkább azzal szeretnék tölteni az idejüket, hogy támogassák György küldetését, aki zenéjével szeretné jobbá tenni a világot. 

Elkezdték belájkolgatni az ismerősök

A Trackalytics-en nincs minden oldalról adat, így azt nem lehet tudni, hogy milyen országokban népszerű Fejes Imre fotós vagy Robert Pattinson egyik rajongói oldala. Fejes Imre fürdőruha- és fehérneműfotós, honlapján tehát tobzódnak a lengén öltözött modellek. Nem túl gyakori posztjaira nem érkezik sok reakció, és Fejes azt mondta nekünk, hogy soha életében nem fizetett a követőkért, a Facebookot nem is tartja fair cégnek.

Azt mondta, nagyjából öt éve lett meg az egymilliomodik követője, és volt 1,7 millió is, de a Facebook törölt mintegy 500 ezret közülük, arra hivatkozva, hogy kamuprofilok voltak. Azt nem tudja, honnan lett ilyen sok követője, és azt sem, hogy mely országokból követhetik leginkább. Csak annyit mondott, hogy sokat utazott korábban, és külföldi ismerősei közül sokan belájkolták, így terjedhetett a híre. Mindenesetre annak örül, hogy ennyi követője van, állítása szerint sok megkeresést is kap a Facebookon. Például egy ilyennek köszönhetően jutott ki dolgozni Angliába. Az Instagramon viszont kevésbé szerencsés, jelenleg 114 követője van.

A legrejtélyesebb eset pedig a brit színész, Robert Pattinson magyar nyelvű rajongói oldala. 2010 óta egy új bejegyzés sincs rajta, és egymillió követőjéből mindössze 16 ezer magyar. Írtunk az oldalnak, de nem válaszolt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat facebook Havasi Balázs influencer Mága Zoltán Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.