Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. november 15. 12:39 Vállalat

A magyar GDP több mint nyolcadáért vásárol repülőket a Wizz Air

Hatalmas értékben rendelt repülőket az Airbustól a Wizz Air. A Financial Times beszámolója szerint a magyar légitársaság 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot a gyártóval. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár, azaz jelenlegi árfolyamon 4540 milliárd forint. Ez nagyjából a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

Más kérdés, hogy a tényleges vételár ennél valószínűleg jóval alacsonyabb, hiszen a listaárból komoly kedvezményeket ad az Airbus, ahogy erre a Wizz Arirnél is felhívták a figyelmet. Ettől függetlenül így is hatalmas ügyletről van szó, olyannyira, hogy még az európai repülőgépgyártó életében is meghatározó. A Bloomberg például arról írt, hogy az Airbus összesen 50 milliárd dollárnyi megrendelést kapott a dubaji légi shown, ami rekord a cég történetében. Ebből pedig elég jelentős a magyar vállalat részesedése, a kisebb A320 és A321 tipusú gépekből például ők rendelték a legtöbbet.

A mostani szándéknyilatkozat egyébként nem az első jövőbeli szállításra vonatkozó megállapodás a két vállalat között: a magyar gyökerű légitársaság összesen 282 gépet vár az Airbustól a következő években. Egészen pontosan a következő nagyjából egy évtizedben, a most rendelt repülők közül az elsők ugyanis csak 2022-ben érkeznek majd meg, a legtöbbet pedig a következő évtized közepén szállítja le a gyártó.

A Wizz Air jelenleg 87 gépet használ, a 282 darabos rendelésállomány azonban nem jelenti azt, hogy a fapados légitársaság flottája közel 370 darabosra bővül a következő évtized második felére, hiszen folyamatosan cserélik repülőket. A cég minden vásárlással párhuzamosan köt egy lízing megállapodást is egy pénzügyi szolgáltatóval. Így tulajdonképpen utóbbi veszi meg a gépet, amit aztán a Wizz Air visszalízinggel. A repülőt végig a légitársaság üzemelteti, amiért havonta egyfajta „törlesztőrészletet”, lízingdíjat fizet a pénzügyi szolgáltatónak, a szerződés végén pedig a gép a Wizz Air tulajdonába kerül.

 

A magyar légitársaság azonban nem használ túl hosszan egy-egy gépet. Általában azt követően, hogy a lízingmegállapodás kifut és a cég megszerzi a repülő tulajdonjogát, túl is ad azon. A társaság lízingszerződései 8-9 évre szólhatnak, azaz mire a napokban rendelt gépeket leszállítja az Airbus, a most használtak többségén valószínűleg túlad a Wizz Air. Sőt, 40 gép már az első most rendeltek érkezésének idejére kifuthat.

Ettől függetlenül a magyar légitársaság flottája elég dinamikusan bővül majd a következő években. Ha a 370 repülőjük nem is lesz, a 250-es állományt gond nélkül elérhetik 2025 környékére, ami nagy ugrás a mostani 87-hez képest. Már ha az összes olyan gépet megveszik, aminek a megvásárlásáról szándéknyilatkozatot írtak alá.

Forrás: AFP/Europress

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Airbus repülőgép wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.