Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 11. 09:56 Pénz, Világ

A kínai hitelek veszélyeire figyelmeztet az egyik legnagyobb kedvezményezett

Banglades a kínai Övezet és út kezdeményezés egyik legjelentősebb résztvevője, és bár egyelőre sikerült elkerülnie a túlzott eladósodást, az ország pénzügyminisztere mégis a Kína által indított globális infrastruktúrafejlesztési programmal kapcsolatos veszélyekre figyelmeztetett.

Mustafa Kamal a Financial Times cikke szerint úgy fogalmazott: a fejlődő országoknak kétszer is meg kell gondolniuk, mielőtt hitelt vesznek fel az Övezet és út programban. A politikus hozzátette, a kínai vezetésnek is jobban meg kellene fontolnia a hitelezési döntéseit, mert a nem megalapozott projektekre folyósított összegek a csőd felé viszik az adott országokat.

Mindenki Kínát hibáztatja, és Kína ezt nem vitathatja, ez az ő felelősségük

– fogalmazott a politikus. Dél-Ázsiából nézve nem is kell messze keresni a rossz példát, a nemrég történelme során először csődbe jutott Srí Lanka problémáihoz is hozzájárult, hogy soha meg nem térülő beruházásokra vett fel kínai hiteleket a korábbi vezetés.

Banglades esetében egyelőre menedzselhető kitettségről van szó, az ország mintegy 4 milliárd dollárral tartozik Kínának, amely teljes adósságának 6 százaléka. Ennél jóval nagyobb, 15 százalékos Japán részaránya. Banglades teljes adósságállománya tavaly 62 milliárd dollár volt a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint.

Az ország jelenlegi sérülékenységét jelzi, hogy múlt hónapban az IMF-hez kellett fordulnia egy a tervek szerint 4,5 milliárd dolláros hitelcsomagért. További 4 milliárd dollárhoz pedig más nemzetközi hitelezőktől szeretne hozzájutni.

A pénzügyminiszter kritikája azért is figyelemre méltó, mert Kína Banglades legnagyobb kereskedelmi partnere és befektetője, az utóbbiak összege mintegy 40 milliárd dollár. A The Diplomat tavaly novemberi cikke szerint az Út és övezet program keretében kilenc nagy projekt fut az országban, közlekedésiek mellett például egy szennyvíztisztító-fejlesztés.

Mint ismert, Magyarországon a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszának – igencsak költséges – fejlesztése zajlik nagyrészt kínai hitelből az Út és Övezet keretében. Ezen kívül a Fudan budapesti campusának megépítése történne szintén kínai hitelből, de a tavalyi tiltakozások óta ez az ügy egyelőre tetszhalott állapotban van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzigorú és dörzsölt hitelező Kína egy friss kutatás szerintA Magyarország által felvett kölcsön részleteit nem ismerjük, de száz kínai hitelszerződés alapján kutatók felvázolták a kínai hitelezés jellegzetességeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTúl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez MontenegróEgymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ banglades Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet fudan hitel Kína Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Gergely Péter
2024. február 19. 16:39 Pénz

Itt tart most a kamatrali az állampapírok és a bankbetétek között

Megnéztük, vajon vesztésre állnak-e még a bankbetétek az állampapírokkal szemben.

Torontáli Zoltán
2024. február 16. 09:22 Élet, Pénz

Közösen léphetnek fel a napelemesek, akik nem akarják majdnem ingyen átadni a termelt áramot

Energiaközösséget indított a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elsősorban azokat célozva, akik az új, bruttó elszámolásba tartoznak, és így 5 forintért kell átadniuk a felesleges áramot, miközben 36-70 forintért veszik a többletigényüket.

Stubnya Bence
2024. február 15. 13:01 Pénz

Nagyobb kihívásnak látják a bérigények kielégítését a magyar cégek, mint tavaly

A munkavállalók a tavalyi reálbércsökkenés után idén azt szeretnék, ha nőne a bérük vásárlóereje.

Fontos

Nagy Zsolt
2024. február 19. 14:19 Vállalat

Elhízott amerikaiak hozták meg a jólétet egy 16 ezer fős dán kisvárosnak

A Novo Nordisk olyan mértékű iparűzési adót fizet, hogy az önkormányzat csökkenteni tudta a lakosok adóterheit.

Bucsky Péter
2024. február 19. 04:34 Adat, Közélet

1360 milliárdot költött az állam a Rogán-féle kommunikációra 2015 óta

A közbeszerzések közel háromnegyede került Balásy Gyula cégeihez a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderein.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.