Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 31. 15:03 Világ

Túl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez Montenegró

Egymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes. Dritan Abazovic arról beszélt egy az Európai Parlament honlapjára felkerült videóban, hogy ha egy európai pénzintézet segítségével refinanszírozni tudnák a kínai Eximbanktól felvett hitelt, akkor csökkenne az ázsiai ország befolyása hazájában.

Montenegró még 2014-ben állapodott meg a kínai Eximbankkal a dollárban akkor 944 milliós kölcsön felvételéről egy autópálya építésének finanszírozása érdekében. A 2 százalékos kamatozású hitel folyósítása a következő évben indult, a törlesztést pedig öt évre rá kellett elkezdeni.

A korábbi pénzügyminiszter szerint ez elsőként a 2021-es költségvetést terheli, jó eséllyel ez áll a miniszterelnök-helyettes kérése mögött. Ez még a hónap közepe táján történt, de az utóbbi napokban a felvetés az országban belpolitikai téma is lett.

Egy képviselői kérdésre a miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy nem viszonyulnak negatívan Kínához, de újra kell tárgyalni a megállapodást, és új forrásokra is szükség van. A hitel ugyanis csak a tengerparti Bartól a szerb határra vezető leendő autópálya első szakaszának megépítéséhez elegendő, de így is az ország adósságállományának harmadát teszi ki. Ráadásul a kivitelező kínai vállalat folyamatos késésben van, miközben súlyos környezetpusztítást végzett egy védett területen, amiért a kormány beperelte.

Látszik tehát, hogy Montenegró tapasztalatai finoman szólva sem kedvezőek eddig a kínai hitellel kapcsolatban. Figyelmeztető jelek már korábban is voltak, egy 2018-as elemzés (pdf) például arra hívta fel a figyelmet, hogy az autópálya-építés költsége az ország GDP-jének több mint a negyede. A hitel felvételével pedig Montenegró a kínai Övezet és út kezdeményezés résztvevői közül a visszafizetés szempontjából leginkább sérülékeny csoportba került.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Ebben a kezdeményezésben hazánk is részt vesz, szintén a kínai Eximbanktól vesz fel hitelt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza (a Soroksár és Kelebia közötti rész) felújításának finanszírozására. A 2,08 milliárd dolláros (mostani árfolyamon 644 milliárd forint) beruházás 85 százalékát fedezi a kínai hitel, amelynek éves kamata 2,5 százalék.

A beruházás fővállalkozója két kínai vállalat, valamint Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., az alvállalkozók között pedig megtalálhatók további kínai cégek és Mészáros-vállalatok is. Arról, hogy miért teljesen szükségtelen ez a beruházás, itt írtunk részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

Világ autópálya Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet Kína kínai hitel montenegró Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2021. december 7. 06:51 Adat, Világ

Zakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzem

A magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.

Pletser Tamás
2021. december 6. 17:04 Világ

Idehaza is drágulhat az áram az új német kormány zöldítő tervei miatt

Vágyálmai miatt Németország lényegesen magasabb áramárakkal szembesülhet, és mivel Magyarország ugyanennek az elektromos rendszernek a része, itt is hasonló tendenciák lesznek.

Váczi István
2021. december 6. 13:41 Világ

Már több lesz a kövér, mint az éhező gyermek a világban jövőre

Amióta létezik az emberiség, a gyermekek alultápláltsága összességében mindig nagyobb probléma volt, mint a túlsúlyuk, jövőre azonban ez szinte biztosan megváltozik.

Fontos

Török Zoltán
2021. december 7. 17:46 Pénz

Mit tanulhatunk Harry Pottertől az inflációról?

A sorozat első kötetében elpusztították a bölcsek kövét, így a későbbiekben nem fenyegette infláció a szereplőket. A mi világunkban ez kicsit bonyolultabb.

Jandó Zoltán
2021. december 7. 16:37 Pénz, Vállalat

Kiderült, kinek adta el az állam a volt Malév-székházat 3,8 milliárdért

Az a vállalkozó szerezte meg az államtól a Malév-székházat, aki a budapesti repülőteret épp az állammal közösen vásárolná meg. Nem ez volt az első hatalmas ügylet a felek között.

Vonyó Tamás
2021. december 6. 06:36 Közélet

Ha a magyarok ma nyugati szinten élnének, az maga lenne a történelmi csoda

Nem zárkóztunk fel gazdaságilag, de legalább történelmi perspektívából nézve nem is maradtunk le -véli a milánói Bocconi Egyetem docense. Ez a G7 Holnap Felzárkózás című vitasorozatának második része.