Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 31. 15:03 Világ

Túl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez Montenegró

Egymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes. Dritan Abazovic arról beszélt egy az Európai Parlament honlapjára felkerült videóban, hogy ha egy európai pénzintézet segítségével refinanszírozni tudnák a kínai Eximbanktól felvett hitelt, akkor csökkenne az ázsiai ország befolyása hazájában.

Montenegró még 2014-ben állapodott meg a kínai Eximbankkal a dollárban akkor 944 milliós kölcsön felvételéről egy autópálya építésének finanszírozása érdekében. A 2 százalékos kamatozású hitel folyósítása a következő évben indult, a törlesztést pedig öt évre rá kellett elkezdeni.

A korábbi pénzügyminiszter szerint ez elsőként a 2021-es költségvetést terheli, jó eséllyel ez áll a miniszterelnök-helyettes kérése mögött. Ez még a hónap közepe táján történt, de az utóbbi napokban a felvetés az országban belpolitikai téma is lett.

Egy képviselői kérdésre a miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy nem viszonyulnak negatívan Kínához, de újra kell tárgyalni a megállapodást, és új forrásokra is szükség van. A hitel ugyanis csak a tengerparti Bartól a szerb határra vezető leendő autópálya első szakaszának megépítéséhez elegendő, de így is az ország adósságállományának harmadát teszi ki. Ráadásul a kivitelező kínai vállalat folyamatos késésben van, miközben súlyos környezetpusztítást végzett egy védett területen, amiért a kormány beperelte.

Látszik tehát, hogy Montenegró tapasztalatai finoman szólva sem kedvezőek eddig a kínai hitellel kapcsolatban. Figyelmeztető jelek már korábban is voltak, egy 2018-as elemzés (pdf) például arra hívta fel a figyelmet, hogy az autópálya-építés költsége az ország GDP-jének több mint a negyede. A hitel felvételével pedig Montenegró a kínai Övezet és út kezdeményezés résztvevői közül a visszafizetés szempontjából leginkább sérülékeny csoportba került.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Ebben a kezdeményezésben hazánk is részt vesz, szintén a kínai Eximbanktól vesz fel hitelt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza (a Soroksár és Kelebia közötti rész) felújításának finanszírozására. A 2,08 milliárd dolláros (mostani árfolyamon 644 milliárd forint) beruházás 85 százalékát fedezi a kínai hitel, amelynek éves kamata 2,5 százalék.

A beruházás fővállalkozója két kínai vállalat, valamint Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., az alvállalkozók között pedig megtalálhatók további kínai cégek és Mészáros-vállalatok is. Arról, hogy miért teljesen szükségtelen ez a beruházás, itt írtunk részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autópálya Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet Kína kínai hitel montenegró Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 16:39 Világ

Növelheti a kínai fegyverek népszerűségét a rövid indiai-pakisztáni háború

Kelendőbbek lehetnek az élesben korábban nem bizonyított kínai fegyverek, miután valószínűleg ezeknek köszönhetők a kezdeti pakisztáni légi sikerek.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 15. 12:56 Közélet, Vállalat

Akár NER-es lenyúlások előtt is teret nyithat a nagytakarítási törvény

A pongyola tervezet szerint szinte minden exportőrt és külföldről vásároló céget is szankcionálni lehet, ha Lánczi Tamásék úgy döntenek.

Gergely Péter
2025. május 15. 09:33 Pénz

Egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök nagy testvérei

Egyre kedvezőbb a szabad felhasználású jelzáloghitelek árazása, de változatlanul csak kiegészítő termékek a lakossági finanszírozásban.

Torontáli Zoltán
2025. május 14. 14:42 Vállalat

Olyan lassú a Demján 1+1, hogy idén már biztos nem pörgeti fel a gazdaságot

Valószínű, hogy az esetek többségében még egy évvel a program kihirdetése után sem érkeznek meg az új gépek a cégekhez, így a gazdaságot sem élénkítik.