(A szerző a Magyar Bankholding vezető elemzője. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)
A pénzpiaci és politikai döntéshozói körökben komoly aggodalmakat vetett fel, hogy több mint egy évtized után újra ikerdeficit alakult ki a hazai gazdaságban. Az államháztartás eredményszemléletű hiánya 2020-ban a GDP 7,8 százalékára emelkedett, 2021-ben pedig 6,8 százalékára mérséklődött. Az ikerdeficit másik összetevője, a folyó fizetési mérleg egyenlege két év alatt 3,7 milliárd euróval romlott, elsősorban az – idegenforgalom visszaesése miatt – közel 3 milliárd euróval csökkenő szolgáltatási egyenleg következtében.
Az áruk egyenlege 2019-hez képest még alig mutatott romlást, azt is leginkább a járműgyártás ellátási problémák miatt bekövetkező gyengélkedése okozta. Hosszabb távra visszatekintve az áruk egyenlegének romlása az erős belső kereslet miatt már korábban elkezdődött. A folyó fizetési mérleg hiánya 2021-ben a GDP 3,1 százalékára romlott a két évvel korábbi 0,7 százalékról, míg a tőkemérleggel együtt a külső finanszírozási igény a GDP 0,6 százaléka volt a két évvel korábbi enyhe többlettel szemben. Ezek az adatok meg sem közelítik a 2000-es évek közepén látott – valóban aggasztó – 6,5-9 százalékos GDP-arányos szinteket.
Kell-e tehát aggódnunk a kedvezőtlen irányú folyamatokkal kapcsolatban?
A központi költségvetés 2022. első négyhavi, 2636 milliárd forintos hiánya első ránézésre valóban ijesztő mértékű, bár az év eleji jelentős lakossági transzferek ismeretében nem teljesen váratlan. A részleteket megnézve kiderül, hogy áprilisig 286 milliárd uniós bevétel teljesült, ezzel szemben az uniós programok kiadásai elérték az 1594 milliárd forintot, így az uniós egyenleg -1307 milliárd forint volt. Ebből kifolyólag az uniós előlegek kifizetései okozták döntően a költségvetés elszállását, ettől megtisztítva a pénzforgalmi hiány 1328 milliárd forint lenne 2636 helyett. Az egyszeri szja-visszatérítés hatásával kiigazítva pedig a 700 milliárd forintot sem érte volna el az első négyhavi deficit, ami már jóval kezelhetőbb mértékű.
Ezzel összhangban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által közölt előzetes pénzügyi számlák alapján az első negyedévben az államháztartás nettó finanszírozási igénye (hiánya) 734 milliárd forint, a GDP 5,4 százaléka volt, ami csökkenés az egy évvel ezelőtti 806 milliárdhoz, azaz a GDP 6,9 százalékához képest. Ez áll szemben az első háromhavi 2309 milliárd forintos pénzfogalmi hiánnyal. A különbséget részben az okozza, hogy az szja-visszatérítés költségvetési hatását az eredményszemlélet alapján a tavalyi évhez számolják, mivel a tavalyi szja-befizetésekhez kapcsolódik, de pénzforgalmilag az idei évet terheli. Az uniós előlegek kifizetésével szintén nem számolnak, mivel az unió felé követelés keletkezik. A mozgástér az éves várható nominális GDP-vel számolva az év végéig akár 2300-2400 milliárd forint is lehet, hogy teljesüljön a 4,9 százalékos hiánycél, amitől a pénzforgalmi egyenleg jócskán eltérhet. Ez utóbbit az uniós források lehívása tudná javítani, amihez szükség lenne a megállapodásra a lehívással kapcsolatos kérdésekről.
A pénzforgalmi egyenleg és eredményszemléletű (ESA) egyenleg közötti különbséget számos elszámolástechnikai tényező mellett az időtényező okozza. A pénzforgalmi egyenleg csak a központi költségvetési tételeket tartalmazza, míg az eredményszemléletű egyenleg jóval szélesebb körű, tartalmazza az önkormányzatok mellett a kormányzathoz sorolt vállalatok és nonprofit intézmények egyenlegét is, így a teljes államháztartásról ad képet. A pénzforgalmi egyenleg az adott hónap ténylegesen befolyt bevételeit és kiadásait tartalmazza, míg a negyedévente készülő eredményszemléletű egyenleg a bevételeket és a kiadásokat ahhoz az időszakhoz sorolja, amelyekben ténylegesen felmerültek. Így például az áfa, szja vagy vállalati adók befizetése általában az előző időszak tevékenysége, teljesítménye után keletkezik.
A költségvetés bevételi oldala nem ad okot az aggodalomra. Az első négy hónapban a bevételek 23 százalékkal, az áfabevételek 26,8 százalékkal nőttek, időarányosan a tervezett bevételek 39,2, az áfabevételek 40,9 százaléka teljesült, messze felülmúlva a tavalyi 31,3, illetve 32,8 százalékos teljesülését. Igen jelentős adóbevételi többlet várható, mivel az idei bevételeket tavaly tavasszal tervezték, azonban a tavalyi bázis érdemben magasabb lett, amihez viszonyítva a vártnál magasabb szintre emelkedhetnek a bevételek.
A költségvetési folyamatokat az úgynevezett automatikus stabilizátorok is támogatják. Gazdasági visszaesés esetén az adóbevételek visszaesnek, míg egyes, főleg szociális alapú kiadások megnőnek. A gazdaság helyreállásakor pedig az adóbevételek visszaépülnek, míg az említett kiadások visszaesnek.
Az energiaárak elszállása, valamint a kamatok emelkedése azonban jelentős kockázatot jelentett a költségvetésnek, mivel a háztartási energiaárak fenntartása 1000 milliárd forintos nagyságrendű költségvetési támogatást igényelt volna. A hiányt fenyegető folyamatok ellentételezésére a kormány 800 milliárd forint értékű extraprofitadó kivetése és más, kisebb adónemek emelése mellett döntött, ezenkívül 1200 milliárd forintot meghaladó értékben csökkenti beruházási és működési kiadásait. Mivel a bejelentett intézkedések bőven meghaladják az előbbi folyamatok kockázatait, az eredményszemléletű államháztartási (ESA) hiány akár kisebb is lehet a kitűzött 4,9 százaléknál.
Igen jelentősen, 2,7 milliárd euróval romlott a folyó fizetési mérleg hiánya az első negyedévben az egy évvel ezelőttihez képest. Ezen belül az áruforgalmi egyenleg 3,4 milliárd euróval lett rosszabb, a KSH adataival megegyezően. A részletes adatok szerint az energia és energiahordozók egyenlege az első három hónapban mintegy 2,05 milliárd euróval rontotta az egyenleget. Az energiahordozók drámai áremelkedése tehát jelentős mértékben magyarázza a külső egyenleg romlását, amit a hazai gazdaságpolitika nem tud rövidtávon befolyásolni, de a deficit mérete még nem okoz olyan mértékű nehézségeket, mint másfél évtizeddel ezelőtt, mivel a nominálisan hasonló mértékű deficit GDP-arányosan lényegesen kisebb.
Az áruforgalmi egyenleget szintén rontotta a félvezetők és más alkatrészek hiánya miatt visszaeső járműgyártás kieső kivitele, ami az ellátási problémák enyhülésével javíthatja a mérleget. Ezzel szemben kismértékű javulást mutatott a szolgáltatások egyenlege, ami az idegenforgalom helyreállásával a következő negyedévekben számottevően folytatódhat. A tőkemérleg javulása ellensúlyozhatná a romló folyó fizetési mérleget, de ehhez is szükséges az uniós forrásokkal kapcsolatos megállapodás, ami tehát kulcsfontosságú az egyensúlyi mutatók és a kockázati megítélés javulásához. A következő években ugyanakkor a folyó fizetési mérleg javulására számítunk, mivel a kiépülő exportkapacitások, valamint a remélhetőleg enyhülő chiphiány és más ellátási nehézségek leküzdése az export élénküléséhez vezethetnek.
Az elmúlt időszakban jelentős mértékben gyengült a forint, amit több más tényező mellett a folyó fizetési mérleg romlása, valamint az ikerdeficittel kapcsolatos aggodalmak okoztak. A folyó fizetési mérleg romlása önmagában is nyomást helyez egy adott ország fizetőeszközére, mivel növeli az idegen deviza, ezzel szemben csökkenti a helyi deviza iránti keresletet. Az egyensúlyi problémák remélhető enyhülése ezért stabilizálhatná a forint árfolyamát, amiben jelentős szerepet játszhatna az uniós forrásokkal kapcsolatos megállapodás is.
Fontosnak tartjuk a használható tudást nyújtó elemzéseket, a higgadt, szakértői véleményeket. A rovat támogatója a Boston Consulting Group.
Pénz
Fontos