Tudomásul vette a kormány a Budapesti Közművek elővásárlási jogát a 85 hektáros rákosrendezői területre – jelentette be Gulyás Gergely a csütörtöki Kormányinfón. Karácsony Gergely főpolgármester elmondta, a Fővárosi Önkormányzat mindent vállal, amit az arab Eagle Hills csoport vállalt az adásvételi szerződésben.
Az 50,9 milliárd forintos vételárat három részletben kell kifizetni: az első, 12,7 milliárdos részletet tíz napon belül. Ezt a főpolgármester szerint gond nélkül tudja finanszírozni az önkormányzat a szemétégető értékesítéséből. A következő tétel 17,8 milliárd forint, ezt akkor kell kifizetni, amikor minden jogi akadály elhárul a beruházás elől. Az utolsó, 20 milliárdos részletet pedig 2039-ig kell utalni. A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, Kiss Ambrus szerint a második és a harmadik részletet abból fogják finanszírozni, amit az állammal szemben indított perben ítéltek meg nekik, amiért a kormány korábban szolidaritási adót vont el az önkormányzattól.
Gulyás azt is elmondta, az új tulajdonos feladata lesz megtisztítani a területet. Az Eagle Hills csoporttal kötött szerződés szerint, ha a kármentesítés összege meghaladja a nettó vételár felét, akkor a vevő elállhat a szerződéstől. Az Eagle Hills ezt 25 milliárd forint értékben vállalta. A területen összesen 255 ezer tonna illegális hulladék található, a felszín alatti szennyezettséget pedig egyelőre fel sem mérték, ezért nem lehet tudni, hogy annak az eltakarítása mekkora költséggel jár. Az állam korábban 20 milliárd forint értékben írt ki két tendert a terület kitakarítására, de ezekre egy cég sem vállalkozott.
A kormány 800 millió eurós (324,5 milliárd forintos) infrastruktúra-fejlesztést vállalt az Eagle Hillsszel kötött szerződésben, de ha az adásvétel után fél éven belül nem kötnek erről megállapodást, akkor bármelyik fél elállhat a szerződéstől. A fejlesztés része többek között a vasútvonal felújítása, a Kisföldalatti meghosszabbítása a Körvasútig, és a Nagy Lajos király útját a Szegedi úttal összekötő felüljáró is. A Fővárosi Önkormányzatnak van egy 2019-es fejlesztési tanulmányterve Parkváros néven, Karácsony Gergely és Vitézy Dávid várhatóan péntek délelőtti, közös sajtótájékoztatójukon jelentik be, mennyiben ragaszkodnak ehhez.
A rákosrendezői telkek eladásában lehet még egy csavar, hiszen nem csak a fővárosnak*Azaz főváros tulajdonában lévő már említett Budapesti Távhőszolgáltató Zrt-nek van elővásárlási joga a területre, hanem egy magáncégnek, a Stockton Zrt-nek is. A G7-nek nyilatkozó jogászok szerint pedig az, hogy a kormány elismerte a főváros elővásárlási jogát, sőt határozat is született erről, önmagában még nem jelenti azt, hogy a Stockton nem próbál meg élni ugyanezen jogával.
Bár Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón azt mondta, hogy szerinte a Stockton szerepvállalásának nincs realitása, hiszen „egy kis cég nem tud letenni 50, de 30 milliárdot sem”, ez azért elég gyenge lábakon álló érv. A vállalat korábbi működése alapján valóban nem túl nagy,
alig egy hete azonban hivatalosan is részben az ország egyik leggazdagabb emberének kezében került.
A társaságot ugyanis január elején, alig tíz nappal a rákosrendezői ingatlanok értékesítése előtt eladta korábbi tulajdonosa egy vagyonkezelő cégnek. Utóbbi mögött pedig a miniszterelnök tanácsadójának, Habony Árpádnak egy bizalmasa, egy ehhez az üzleti körhöz köthető magántőkealap, illetve Garancsi István milliárdos állnak.
Bár Habony Árpád is elég kreatívan tud pénzt előteremteni, Gulyás Gergely érve inkább Garancsi István miatt nem áll meg. A saját bevallása szerint Orbán Viktorral kötélbarátságban lévő vállalakozó ugyanis az ország kilencedik leggazdagabb embere, vagyonát 226,2 milliárd forintra becsülik. Az érdekeltségébe tartozó Market Zrt. az ország legnagyobb magasépítő cégévé vált, de milliárdokat keresett a kaszinóbizniszen, és az online pénztárgépeken is. Ha valakinek, akkor neki jó eséllyel nem jelent megoldhatatlan problémát 30 milliárd forintot előteremteni, volt már olyan év, amikor a Market önmagában nagyobb nyereséget termelt ennél*A Market Zrt. adózott eredménye 2021-ben és 2022-ben is meghaladta a 30 milliárd forintot, igaz a vállalatban Garancsi István nem is egyedül tulajdonos.
Ráadásul elég nehezen lenne érthető, hogy miért éppen néhány nappal egy ilyen nagyszabású megállapodás aláírása előtt éreztek késztetést kormányközeli vállalkozók egy addig ismeretlen cég megszerzésére, ha nem akarják használni a rákosrendezői ingatlanokról szóló szerződéssel a vállalat legnagyobb értékévé váló jogot. Más üzleti magyarázatot elég nehéz lenne találni a Garancsi–Habony-kör Stockton iránti hirtelen érdeklődésére.
Szóval Gulyás Gergely véleménye ellenére szakértők szerint egyáltalán nem lehet kizárni, hogy a Stockton megpróbál élni elővásárlási jogával. Még akkor is, ha a miniszter szerint egyelőre ezt nem tették meg.
Ha viszont Garancsiék is beszállnak az ingatlanokért folyó küzdelembe, akkor nagyon érdekes helyzet állhat elő. Elvileg ugyan előfordulhatna, hogy van rangsor a különböző eredetű elővásárlási joggal rendelkező szereplők között*például, ha egyiküké jogszabályon, míg másikuké szerződésen alapszik, ebben az esetben azonban az arab befektetőkkel kötött szerződésben leírtak alapján nem ez a helyzet. A főváros és a Stockton számára egyaránt a polgári törvénykönyv biztosítja ezt a jogosultságot, és bár nem ugyanazon a jogalapon, ettől függetlenül mind a két szereplőt egyszerre illeti meg a jog.
Azaz, ha a kormányközeli körök is úgy nyilatkoznak, hogy élni kívánnak az elővásárlással, akkor
a Stockton és a főváros valamilyen megosztásban együtt vehetné meg az ingatlant, illetve ingatlanokat.
Ami azonban nagyon nem egyértelmű, hogy milyen arányban. Alapesetben ezt a meglévő részesedésük határozná meg – mondta lapunknak Horváth Lóránt ügyvéd, az ügyvédkör elnöke. Ez a szétaprózott ingatlanszerkezet miatt nem lenne egyszerű, de valószínűleg ki lehetne számolni. Például ha a Stockton a teljes terület felének a felét birtokolja, a főváros pedig a negyedének a negyedét, akkor a vállalatnak négyszer akkora a részesedése, mint az önkormányzatnak, így az egész telekből is ennyivel nagyobb rész illetné meg.
Ám itt jön a képbe az eltérő jogalap. Míg ugyanis a Stockton valóban egy ilyen tulajdoni hányad alapján szerezte az elővásárlási jogát, addig a főváros nem: az önkormányzati céget azért illeti meg ez a lehetőség, mert az egyik telken van egy felépítménye, és a jogszabály ilyenkor is elővásárlási jogot biztosít a telekre az épület tulajdonosának. Így viszont elég nehéz lenne arányokat számolgatni.
Egy ilyen esetben az tűnne logikusnak, ha a két fél 50-50 százalékban vásárolhatná meg az ingatlant. Ám pontosat már csak azért sem lehet mondani, mert egyelőre a telekalakítás sem történt meg, ténylegesen pedig csak ezt követően lehetne meghatározni az arányokat
– mondta lapunknak Horváth Lóránt.
Közélet
Fontos