Megszűnik júliustól a magyar élelmiszerboltokra erőltetett szabályok közül az egyik, a kötelező akciózás, amely tulajdonképpen az árstop „levezető” szakasza volt, bő egy évig.
Előzmények: 2022 februárjában hét élelmiszerre árstopot vezettek be (a kör később kilencre bővült), ezek árát a 2021. októberi értéken befagyasztották. Vitatott, hogy ez visszafogta vagy egyenesen növelte az inflációt.
Háttér: a kötelező akciózást 2023 júniusától vezették be, hogy maradjon kommunikálható kormányzati intézkedés az árstop augusztusi megszüntetése után is. A szabályok bonyolultak voltak, csak a nagy bevételű láncoknak kellett akciózni, minden héten bizonyos termékkörben, de azon belül szabadon választott termékeket kellett olcsóbban kínálni, legalább 15 százalékkal.
Felülnézet: a boltláncok az árstophoz és kötelező akciózáshoz hasonló intézkedéseket üzletileg könnyen kimozogták, a kieső bevételt más termékek áremelésével ellensúlyozták, így ezek inkább politikailag jól használható lakossági kommunikációs eszközök voltak a magas infláció idején.
Alulnézet: a vásárló folyamatosan nagyon sok akciót lát a nagy boltokban, és eddig sem feltétlenül tudta, vagy nem volt igazán fontos a számára, hogy ezek közül melyik mögött van jogszabályi kényszer. A kivezetés így valószínűleg teljesen észrevétlen lesz.
Mi várható? A Gazdasági Versenyhivatal által működtetett Árfigyelő (az élelmiszerárakat napi szinten összehasonlító, kilistázó online szolgáltatás) megmarad, ez úgy erősíti a versenyt, hogy nem torzítja a piacot, és még a vásárlók számára is követhetőbb-kezelhetőbb, mint a kötelező akciózás (volt).
Élet
Fontos