Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. február 9. 12:11 Közélet

A Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó Talgót

Felvásárlási ajánlatot tett a Dunakeszi Járműjavító Kft. a spanyol Talgo vonatgyártó teljes tulajdonrészére, ami a végleges és teljes átvételi szándékról árulkodik a Magyar Vasút szerint. Az üzletet még megakadályozhatja a spanyol kormány, de egyelőre nem látszik erre vonatkozó szándék, és a magyar fél is ennek elkerülésén igyekezett az elmúlt három hónapban.

Miért fontos ez? A Talgo magyar felvásárlása novemberben merült fel először, míg nagyjából egy évvel korábban a vasúti járműállomány korszerűsítését kezdte fontolgatni a kormány. Erre vonatkozóan közbeszerzés is indult, ám a tendert végül visszavonták. Ha ismét napirendre kerül az új kocsik vásárlása és összejön az üzlet, akár magyar tulajdonú cég is legyárthatja azokat.

Háttér: Az 1942-ben alapított Talgo évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártásában, a közelmúltban Üzbegisztántól Dániáig a világ számos részén adott el vasúti kocsikat. A tavalyi év harmadik negyedévében 470 millió eurós árbevételt és 64,5 millió euró üzemi eredményt ért el a Talgo.

  • A Dunakeszi Járműjavító Kft. egész éves árbevétele 30,85 milliárd forint volt 2022-ben, ami nagyságrendileg 80 millió eurónak felel meg. A cég tulajdonosai között szerepel Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató, míg korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszternek is meghatározó részesedése volt benne, és évek óta nyugati partnert keres.
  • Közel 400 darab IC-kocsi beszerzését tette volna lehetővé a már említett 2022-es tender, ami meglehetősen komoly mennyiség. A közel félezer milliárd forintos beszerzés terve kimagasló volt a hazai vasúton és a Talgo szempontjából is jelentős méretű üzlet. A vásárlás sokáig nem halasztható, ugyanis ezer fölötti a selejtezésre érett vagonok száma.

Mi várható? A Dunakeszi Járműjavító szert tehet a Talgo gyors vonatokkal kapcsolatos tapasztalataira és a spanyol gyártó a változó nyomtávszélesség kezelésében is jártas. Ezzel kevés más gyártó rendelkezik, így egyedi, speciális projektekben is szerepe lehet a Dunakeszi Járműjavítónak. Ez már csak azért is lenne előny, mert az egyiptomi vasútnak szánt, oroszokkal közös projektként indult megbízáson kívül eddig csak a 30-50 éves MÁV-Start személykocsik karbantartására rendeződött be a cég, saját termékekkel nem rendelkezik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnekEgy meg nem nevezett magyar cégcsoport 40 százalékos részesedést szerezhet a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzésekA legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Dunakeszi Járműjavító talgo vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.