Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 16. 13:45 Vállalat

Kapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnek

Ha a Siemens helyett magyar tulajdonú céggel képzeli el a hazai és nemzetközi IC vonatok korszerűsítését a kormány, pont kapóra jöhet, hogy sajtóhírek szerint magyar üzleti szereplő vásárolna jelentős részesedést a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

Mi történt? Egy meg nem nevezett magyar cégcsoport ajánlatot ajánlatot tett a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cég egy jelentős részének felvásárlására, írja a Reuters. A cég csütörtökön hivatalosan is megerősítette az érdeklődést, ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar vevőjelölt még nem véglegesítette az ajánlatát.

  • Az ajánlat a Trilantic nevű brit befektetési alap 40 százalékos részesedésére vonatkozik, amelytől már régebb óta szerettek volna megválni a La Información nevű spanyol lap értesülése szerint. 
  • A cég részvényeinek 51,47 százaléka forog a tőzsdén, a maradék pár százalék pedig befektetési cégek és bankok tulajdonában van. A Trilantic részesedését 200 millió euróra (kb. 75 milliárd forintra) értékelik.

Tágabb kontextus: a Talgo piacvezető Spanyolországban, de idén jelentős projekteket nyert el Dániában és Németországban is. A kb. 500 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég részvényeinek értéke az idén csaknem 20 százalékkal emelkedett eddig.

  • A cég menedzsmentje felfelé módosította az idei pénzügyi céljait, miután a cég az év első kilenc hónapjában 1,9 milliárd eurónyi megbízást kapott, amivel 4,2 milliárdos rekordösszegű megrendelésállományt ért el.

Miért fontos ez? 2022 szeptemberében a Vitézy Dávid vezette államtitkárság alatt kiírtak egy tendert, ami alapján minden hazai és nemzetközi IC vonatot lecseréltek volna. A közbeszerzést, amely feltételeinek leginkább a Siemens felelt volna meg korábbi cikkünk szerint, 2022 végén visszavonták, ahogy arról az Iho.hu beszámolt.

  • Ha lenne olyan kormányzati elképzelés, hogy egy hasonló közbeszerzést későbbi időpontban egy magyar tulajdonú gyártónak kedvezve írjanak ki, pont kapóra jönne a Talgo felvásárlása.
  • Ez a cég ugyanis az IC-kocsiknál Európában megszokott, 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártására is képes, amihez hasonló tudással jelenleg hazai cég nem rendelkezik. A MÁV-Start Zrt.-nek pedig legalább 100 új IC szerelvényre lenne szüksége, ami a Talgo számára is jelentős mennyiség lenne.

Ki lehet a magyar vevő? Szóba jöhet a magyar vasútgyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője, a Dunkeszi Járműjavitó tulajdonosa, a Magyar Vagon Zrt., amelyről októberben jelentették be, hogy 75 százalékban MÁV Vagon Kft. tulajdonosává válik. Az új tulajdonosok között van a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez köthető Solva II Magántőkealap cége.

  • De potenciális vevő lehet még Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő is. A V-Hídnál és a Magyar Vagonnál is rákérdeztünk, hogy tettek-e ajánlatot a Trilantic részesedésére, válaszaikat amint megkaptuk, közöljük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ic Siemens talgo vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. szeptember 12. 10:41 Közélet, Vállalat

Nagyon tolná a kisvállalkozásokat a kormány, de honnan lesz hozzá dolgozó?

Javítaná az inflációs időszakot nagyon megszenvedő magyar kkv-k hatékonyságát az erre szakosodott államtitkárság, de az egyik legnagyobb bajukra egyelőre nem hoztak új ötletet.

Bucsky Péter
2024. szeptember 12. 06:00 Adat, Közélet

Egyre több lett a protest egy százalék, de Iványi Gáborék iskoláit ez sem mentette meg

Tavaly a MET kapta a negyedik legtöbb felajánlást, és nem ők az egyetlenek, ahol sokkal nagyobb a rendelkezők száma, mint a híveké.

Virovácz Péter
2024. szeptember 11. 17:06 Pénz, Világ

Adósságválsághoz vezethet, ha tovább szórja a pénzt Amerika

Együttes erővel söprik szőnyeg alá a költségvetési problémát az elnökjelöltek, pedig súlyos következményei lehetnek, ha nem változik semmi.