Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 16. 13:45 Vállalat

Kapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnek

Ha a Siemens helyett magyar tulajdonú céggel képzeli el a hazai és nemzetközi IC vonatok korszerűsítését a kormány, pont kapóra jöhet, hogy sajtóhírek szerint magyar üzleti szereplő vásárolna jelentős részesedést a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

Mi történt? Egy meg nem nevezett magyar cégcsoport ajánlatot ajánlatot tett a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cég egy jelentős részének felvásárlására, írja a Reuters. A cég csütörtökön hivatalosan is megerősítette az érdeklődést, ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar vevőjelölt még nem véglegesítette az ajánlatát.

  • Az ajánlat a Trilantic nevű brit befektetési alap 40 százalékos részesedésére vonatkozik, amelytől már régebb óta szerettek volna megválni a La Información nevű spanyol lap értesülése szerint. 
  • A cég részvényeinek 51,47 százaléka forog a tőzsdén, a maradék pár százalék pedig befektetési cégek és bankok tulajdonában van. A Trilantic részesedését 200 millió euróra (kb. 75 milliárd forintra) értékelik.

Tágabb kontextus: a Talgo piacvezető Spanyolországban, de idén jelentős projekteket nyert el Dániában és Németországban is. A kb. 500 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég részvényeinek értéke az idén csaknem 20 százalékkal emelkedett eddig.

  • A cég menedzsmentje felfelé módosította az idei pénzügyi céljait, miután a cég az év első kilenc hónapjában 1,9 milliárd eurónyi megbízást kapott, amivel 4,2 milliárdos rekordösszegű megrendelésállományt ért el.

Miért fontos ez? 2022 szeptemberében a Vitézy Dávid vezette államtitkárság alatt kiírtak egy tendert, ami alapján minden hazai és nemzetközi IC vonatot lecseréltek volna. A közbeszerzést, amely feltételeinek leginkább a Siemens felelt volna meg korábbi cikkünk szerint, 2022 végén visszavonták, ahogy arról az Iho.hu beszámolt.

  • Ha lenne olyan kormányzati elképzelés, hogy egy hasonló közbeszerzést későbbi időpontban egy magyar tulajdonú gyártónak kedvezve írjanak ki, pont kapóra jönne a Talgo felvásárlása.
  • Ez a cég ugyanis az IC-kocsiknál Európában megszokott, 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártására is képes, amihez hasonló tudással jelenleg hazai cég nem rendelkezik. A MÁV-Start Zrt.-nek pedig legalább 100 új IC szerelvényre lenne szüksége, ami a Talgo számára is jelentős mennyiség lenne.

Ki lehet a magyar vevő? Szóba jöhet a magyar vasútgyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője, a Dunkeszi Járműjavitó tulajdonosa, a Magyar Vagon Zrt., amelyről októberben jelentették be, hogy 75 százalékban MÁV Vagon Kft. tulajdonosává válik. Az új tulajdonosok között van a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez köthető Solva II Magántőkealap cége.

  • De potenciális vevő lehet még Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő is. A V-Hídnál és a Magyar Vagonnál is rákérdeztünk, hogy tettek-e ajánlatot a Trilantic részesedésére, válaszaikat amint megkaptuk, közöljük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ic Siemens talgo vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.