Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 16. 13:45 Vállalat

Kapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnek

Ha a Siemens helyett magyar tulajdonú céggel képzeli el a hazai és nemzetközi IC vonatok korszerűsítését a kormány, pont kapóra jöhet, hogy sajtóhírek szerint magyar üzleti szereplő vásárolna jelentős részesedést a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

Mi történt? Egy meg nem nevezett magyar cégcsoport ajánlatot ajánlatot tett a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cég egy jelentős részének felvásárlására, írja a Reuters. A cég csütörtökön hivatalosan is megerősítette az érdeklődést, ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar vevőjelölt még nem véglegesítette az ajánlatát.

  • Az ajánlat a Trilantic nevű brit befektetési alap 40 százalékos részesedésére vonatkozik, amelytől már régebb óta szerettek volna megválni a La Información nevű spanyol lap értesülése szerint. 
  • A cég részvényeinek 51,47 százaléka forog a tőzsdén, a maradék pár százalék pedig befektetési cégek és bankok tulajdonában van. A Trilantic részesedését 200 millió euróra (kb. 75 milliárd forintra) értékelik.

Tágabb kontextus: a Talgo piacvezető Spanyolországban, de idén jelentős projekteket nyert el Dániában és Németországban is. A kb. 500 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég részvényeinek értéke az idén csaknem 20 százalékkal emelkedett eddig.

  • A cég menedzsmentje felfelé módosította az idei pénzügyi céljait, miután a cég az év első kilenc hónapjában 1,9 milliárd eurónyi megbízást kapott, amivel 4,2 milliárdos rekordösszegű megrendelésállományt ért el.

Miért fontos ez? 2022 szeptemberében a Vitézy Dávid vezette államtitkárság alatt kiírtak egy tendert, ami alapján minden hazai és nemzetközi IC vonatot lecseréltek volna. A közbeszerzést, amely feltételeinek leginkább a Siemens felelt volna meg korábbi cikkünk szerint, 2022 végén visszavonták, ahogy arról az Iho.hu beszámolt.

  • Ha lenne olyan kormányzati elképzelés, hogy egy hasonló közbeszerzést későbbi időpontban egy magyar tulajdonú gyártónak kedvezve írjanak ki, pont kapóra jönne a Talgo felvásárlása.
  • Ez a cég ugyanis az IC-kocsiknál Európában megszokott, 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártására is képes, amihez hasonló tudással jelenleg hazai cég nem rendelkezik. A MÁV-Start Zrt.-nek pedig legalább 100 új IC szerelvényre lenne szüksége, ami a Talgo számára is jelentős mennyiség lenne.

Ki lehet a magyar vevő? Szóba jöhet a magyar vasútgyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője, a Dunkeszi Járműjavitó tulajdonosa, a Magyar Vagon Zrt., amelyről októberben jelentették be, hogy 75 százalékban MÁV Vagon Kft. tulajdonosává válik. Az új tulajdonosok között van a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez köthető Solva II Magántőkealap cége.

  • De potenciális vevő lehet még Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő is. A V-Hídnál és a Magyar Vagonnál is rákérdeztünk, hogy tettek-e ajánlatot a Trilantic részesedésére, válaszaikat amint megkaptuk, közöljük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ic Siemens talgo vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. június 19. 05:03 Közélet

Az EU-csatlakozás korunk legnagyobb gazdasági csodája

A 2004-es bővítés globális összevetésben is példátlan felzárkózást hozott a térségünkben. Egy erről szóló friss tanulmány a magyar gazdaságpolitikát és az ukrán csatlakozásról szóló vitákat is más megvilágításba helyezi.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 05:03 Élet, Pénz

Egyre bátrabban szabotálják a kártyás fizetést éttermek és kis üzletek

Ez akkor szokott történni, amikor érzik, hogy a vásárlók is partnerek, de arra is utalhat, hogy nő a gazdaságon belül a szürke zóna.

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.