Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. december 1. 17:43 Közélet

Indul új véleményoldalunk, a G7 Holnap

Egy olyan felületet hozunk létre a G7-en belül, ahol vendégszerzőinkkel megkíséreljük a lehető legtöbb szempontot felvillantva körbejárni a Magyarország előtt álló kihívásokat. Induló témának a Nyugathoz való felzárkózást választottuk.

Hogyan lehetne az ország jobb, működőképesebb, élhetőbb? Ha a mostani irányt követjük továbbra is, milyen lesz Magyarország, milyen állapotban lesz a társadalom 10-25-50 év múlva? Bele lehet ebbe úgy nyúlni, hogy tartós hatást váltsunk ki pozitív irányba? Általában ezeket a kérdéseket tesszük fel magunknak, amikor Magyarország jövőjéről, (leendő) gyerekeink, unokáink életviszonyairól elmélkedünk.

A G7 alapítása óta tényekből és adatokból kiindulva, az összefüggésekre rávilágítva számol be a hírek mögött meghúzódó gazdasági-társadalmi mozgások okairól és következményeiről. Ahogy a lap indulásakor fogalmaztunk, az egyik leginkább meghatározó értéknek az előítéletektől mentes, átlátható vitát tartjuk.

A G7 Holnap egy új projektünk: egy olyan véleményoldal, ahol megkíséreljük a lehető legtöbb szempontot felvillantva körbejárni azokat a kihívásokat, amelyek Magyarország előtt állnak.

Nem egy hagyományos, pro és kontra álláspontokat felsorakoztató, „vitatkozó” vitaoldalt akarunk építeni, hanem vendégszerzőinkkel együtt szeretnénk közösen kibontani egy-egy probléma lehető legtöbb aspektusát, a felmerülő dilemmákat, valamint azokat az értékeket és elveket, melyeket a megoldások keresésénél figyelembe kell venni.

Azzal mindenki tisztában van, hogy a legtöbb kihívás nem egydimenziójú: azok a válaszok, melyek az egyik szempont szerint jó okkal támogathatók, más fontos szempontoknak ellentmondhatnak. A G7 Holnap a kérdések összetettségére szeretne rámutatni, egy-egy témát hosszasan, több héten, akár egy hónapon keresztül átbeszélve. Közben jó lenne, ha Hankiss Elemér üzenete is átmenne, és a szerzők, olvasók, hozzászólók átengednék magukat annak a „játéknak”, hogy találjuk ki együtt Magyarországot.

Induló témának a Nyugathoz való felzárkózást választottuk.

Bár a felzárkózás legalább a reformkor óta a magyar elit vesszőparipája, 1990 után lett igazán politikai toposz, hogy aztán 30 év alatt a rendszerváltás beváltatlan ígéretévé váljon.

De hogyan állunk valójában a felzárkózással? És mit kezdjen az ország a Nyugattal mint viszonyítási ponttal? Különösen most, amikor Európa egyre kevésbé tartozik a gazdasági növekedés és technológiai innováció centrumába.

A kérdés akár úgy is feltehető, hogy melyek azok a mutatók, amelyeket leginkább figyelni kellene, és amelyekben a jövőben jók kellene lennünk. Hogyan lehet elcsípni egy olyan felzárkózást, amely abba az irányba mutat, ahová a világ is tart?

Ezek azok a kérdések, amelyekre első sorozatunkban a válaszokat keressük.

A vitaindítót Orbán Krisztián közgazdász jegyzi, akinek az írását holnap közöljük. Előre is köszönjük a vendégszerzőknek az írásaikat, melyek egyéni adományok a G7 új kezdeményezése számára – az együttgondolkodás előmozdításának szándékával.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet felzárkózás G7 Holnap

Orbán Krisztián

Nincs felzárkózás érdekegyesítés nélkül

2021. december 2. 06:35

A GDP-növekedéséből a többség semmit nem érzékel. A felzárkózást a társadalom nagy része számára kifizetődővé kell tenni – írja Orbán Krisztián közgazdász.

Ha a magyarok ma nyugati szinten élnének, az maga lenne a történelmi csoda

2021. december 6. 06:36

Nem zárkóztunk fel gazdaságilag, de legalább történelmi perspektívából nézve nem is maradtunk le -véli a milánói Bocconi Egyetem docense. Ez a G7 Holnap Felzárkózás című vitasorozatának második része.

Vonyó Tamás
Gál Zoltán

Megbukott a multikra alapozott felzárkózás

2021. december 8. 06:56

A nyereség nagy részét kiviszik, miközben a térségben a legnagyobb támogatást kapják – nem oldották meg problémáinkat a külföldi működőtőke-befektetők.

A magyar vidék nagy része közepes fejlettségi csapdában ragadt

2021. december 10. 06:53

A főváros gazdasága nem képes az ország kétharmadát „magával húzni”, de ha a vidéki térségek nem fejlődnek, akkor a felzárkózás is kudarcra van ítélve. Folytatódik a G7 Holnap cikksorozat.

Lengyel Imre
Győrffy Dóra

A magyar út a régión belül is leszakadáshoz vezet

2021. december 13. 06:56

Azok az országok álltak át a minőségen alapuló növekedésre, ahol a humán tőkét, az exportképes vállalkozásokat és az innovációt támogatják. Folytatódik a G7 Holnap cikksorozat.

Mitől lennének a kkv-k a gazdaság motorjai, ha nem segítjük őket?

2021. december 15. 06:35

A jelenlegi adó- és támogatási környezet a túlélést segíti, de azt nem, hogy a kisvállalkozások nagyobbak, versenyképesebbek legyenek. Folytatódik a G7 Holnap cikksorozat.

Szerb László
Szepesi Balázs

Megvannak az alapok a magyar gazdaság jövőbeli sikertörténetéhez

2021. december 17. 06:36

A rendszerváltás óta a magyar gazdaság gyorsabban fejlődött a világ átlagánál. A koronavírussal lezárult korszak után a prosperitás megalapozása új megközelítést igényel. Ez a G7 Holnap vitasorozatának újabb része.

A magyar modell nem vesz tudomást a társadalmi hátrányokról

2021. december 20. 06:36

A piacra mindent rábízó gazdaságfilozófia megkérdőjelezhetetlenül tört magának utat, és ez meg is látszik a magyar társadalmon. A G7 Holnap sorozatának újabb része.

Pataki György
Bogár Zsolt

Végső soron mi kell Magyarország felzárkózásához?

2021. december 22. 15:55

Legyen szó képzésről, gazdaságfejlesztésről, bérnövekedésről, értékközösségről, a társadalom nagy részét nem lehet belőle kihagyni. Ez a G7 Holnap Felzárkózás sorozatának összefoglalója.

G7 Holnap

Lukács András
2023. augusztus 22. 17:01 Élet

A lényegről kellene beszélni akkor is, amikor a közlekedésről beszélünk

A létünket veszélyeztető klíma- és környezeti válsághoz való alkalmazkodáshoz a városi közlekedést is alapvetően át kell alakítani.

Bogár Zsolt
2023. augusztus 9. 16:23 Élet

Varázsolj kis cilinderből nagy nyulat!

Klímasemlegesség, e-mobilitás, kapacitásszegény infastruktúra - ezek a városi közlekedés problémái.

Vargha Márton
2023. július 25. 16:22 Élet

Klubtagságival lehessen közlekedni a városban!

A sofőr nélküli autók korában a város nyújtotta szolgáltatássá alakulhat a közlekedés, amelyért használatarányos klubtagsági díjat kell fizetni. Bár mindez távolinak tűnhet, ideje lenne rá felkészülni.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.