Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. február 4. 16:11 Élet

A teraszos-kiülős irányba tolhatja el a Nagykörutat a bringasztráda

Gyakorlatilag megvan az uniós pénz arra, hogy a budapesti Nagykörúton a jelenlegi parkolósáv és a biciklisáv helyet cseréljen, miközben a burkolat és a környezet is megújul – a BKK bejelentése után a projekt részleteiről a Telex írt.

Miért fontos ez? Ahogy azt korábban több cikkben is bemutattuk, a főváros egyik ikonikus körútja évek óta lerobbant állapotban van, nyoma sincs már a nyolcvanas évek korzózós hangulatának, nincs markáns kiskereskedelmi profilja, sok az üresen kongó üzlethelyiség, a legfőbb funkciója pedig a villamos. Ezen változtathat a most induló fejlesztés.

Felülnézet: a BKK még tavaly tavasszal adott be támogatási kérelmet a Nyugati és Boráros tér közötti szakasz biciklis fejlesztésére, ennek szerződését írhatják alá hamarosan, a részletek pedig arra utalnak, hogy a projekt alapvető változást hoz majd a Nagykörúton.

Számokban: összesen hatmilliárd forint érkezik az uniótól, a kiviteli tervek 2027-re készülhetnek el, a bringasztráda pedig 2028-29-re lehet kész. A társadalmi egyeztetés BKK kérdőívét több mint 10 ezren töltötték ki, ennek feldolgozása még nem ért véget.

Alulnézet: az előzetes tervek alapján a fejlesztés lényegi eleme, hogy helyet cserél a jelenlegi parkolósáv és az a biciklisáv, amelyet a korábbi szélső autós sávból alakítottak ki. Tehát középről, a villamostól kifelé haladva sorrendben lesz

  • egy autós sáv,
  • egy multifunkcionális sáv,
  • egy 80 centis, üres biztonsági sáv, hogy a parkoló autók kinyíló ajtajába a biciklisek ne ütközzenek bele,
  • egy elkülönített biciklisztráda,
  • és ezeket követi majd az ígéretek szerint parkosabbá tett gyalogos járda.

A jelenlegi biciiklisáv és parkolósáv helyet cserél, utóbbi funikciója kibővül. Fotó: G7

Vélhetően megszűnik az a kényszerű jelenlegi megoldás is, hogy a biciklisávot több helyen rávezetik a járdára, a gyalogosok közé, majd hirtelen visszakanyarítják az autóforgalom mellé.

A bringasztráda látványterve. Fotó: BKK

Tágabb kontextus: mivel a multifunkciós sávban sok minden helyet kaphat (ide tolják ki a lakók a kukákat, roller és kerékpár/Bubi tároló, taxisdroszt, buszmegálló, áruszállító furgonoknak rakodóhely), nagyon valószínű, hogy összességében jóval kevesebb autó parkolhat majd a körúton, mint most.

  • Sok nemzetközi példa mutatja, hogy a parkolás lehetőségének visszafogása, de leginkább a megszüntetése hatékonyan csökkenti az autós forgalmat, hiszen így csak azok hajtanak be az útra, akik át is mennek a zónán.
  • Ez a biciklis és gyalogos közlekedést teszi sokkal komfortosabbá, amennyiben pedig a járdát is rendbe teszik (aszfalt helyett egységes térkő, padok, zöldítés stb.), akkor kiskereskedelmi vonalon a teraszos-kiülős gasztro profil erősödhet (amiben már most is látnak fantáziát a vállalkozók a Nagykörúton).
  • A parkolás megszüntetésére ad extrém példát Oslo, ahol a belváros egészen nagy területén régóta gyakorlatilag nem járnak autók, pedig sok esetben nincsenek onnan kitiltva. Budapesten eddig vélhetően nem ér el a csillapítás, de ha sikerül növelni a korzós hangulatot, és csökkenteni a zajt, akkor a kiskereskedelmi profil is a járókelők kiszolgálása felé fordulhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉletet leheltek a Nagykörútba a turisták és a bevándorlók, az üzletek ötöde kicserélődöttCsökkent egy év alatt az üresen álló üzlethelyiségek száma, az új boltok láthatóan a turistákra lőnek, vagy az ázsiai diaszpóra üzemelteti őket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz autóra jut egy kerékpáros a Nagykörúton, de még mindig a villamost választják a legtöbbenTérképre vittük, hogy merre mennyi autós, tömegközlekedő, gyalogos és kerékpáros jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet bicikli biciklisáv bkk étterem gyalogos járda nagykörút parkolás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2025. február 4. 13:55 Adat, Élet

Tömegesen szoknak le a németek a sörről

Totális kudarc lett a tavalyi év, még a hazai rendezésű foci-Eb sem segített. A magyarországi fogyasztás is folyamatosan csökken.

Stubnya Bence
2025. január 29. 15:01 Élet, Világ

A Lidlt is célkeresztbe veszik az árakkal elégedetlen horvát fogyasztók, újra bojkott jöhet

Magyarországon kilenc év alatt megduplázódtak az élelmiszerárak, Horvátországban a fele ekkora drágulást is nehezen viselik a fogyasztók.

Vermes Nikolett
2025. január 26. 06:09 Élet, Pénz

Egy titokzatos befektetés, ahol a szenvedély legalább olyan fontos, mint a pénz

A műgyűjtés nem a felső tízezer kiváltsága, akár pár százezer forintból is el lehet kezdeni, de a megtérülési időtávot itt nem években mérik.

Fontos

Stubnya Bence
2025. február 3. 06:05 Közélet

Felfedezte a kormány a magyar középosztályt, de tényleg olyan izmos?

2025 Orbán Viktor szerint a középosztály megerősítésének éve lesz. De kik azok a középosztálybeliek, és miért pont most kell erősíteni őket?

Miklós László
2025. február 2. 19:00 Közélet

Orbán és Fico együtt képviselik az orosz érdekeket gázügyekben

Az Orbán-kormányra mindig is jellemző volt a Gazprom érdekeinek előtérbe helyezése, de erős nyilatkozataival a szlovák kormányfő is felzárkózott.

Gergely Péter
2025. február 2. 12:53 Pénz

Szépen nőttek a magyar nyugdíj-megtakarítások, mielőtt a kormány közbelépett

Több önkéntes nyugdíjpénztár emelt a minimális tagdíj havi mértékén, de sokan amúgy is többet fizettek be eddig, és a vagyon is ütemesen gyarapodott.