Miután zenében sorra dönti a rekordokat, Taylor Swift most Hollywoodot és az NFL-t emelheti új dimenzióba
Talán soha nem volt olyan hatása egy művésznek az amerikai társadalomra és popkultúrára, mint idén Taylor Swift amerikai popsztárnak: miközben minden idők legnagyobb koncertturné-bevétele felé menetel, az ország két ikonikus intézménye, az NFL és Hollywood számára is új dimenziókat – és pénzcsapokat – nyithat meg.
Az amerikai média központi témája az elmúlt napokban, hogy Swift összejött az egyik legnagyobb amerikaifoci-sztárral, Travis Kelce-vel. A liga (NFL) rögtön meglátta a lehetőséget Swiftben: tíz TikTok-videóban is beszámolt Swift múlt heti meccsnézéséről és még egy külön reklámot is készített róla.
Számokban: a tavasszal indult Eras Tour koncertjeire órákon belül elkeltek a jegyek, 146 fellépése várhatóan 1,4 milliárd dollár (több mint 500 milliárd forint) bevételt generál. A világkörüli turné árbevétele minden korábbi rekordot megdönthet, a másodpiacon van, hogy 2 millió forintnyi dollárért árultak jegyeket.
A múlt heti NFL-meccset – amelyen először tűnt fel Swift Kelce anyja mellett – 63 százalékkal több 18-49 közötti nő nézte egy átlagosnál. Kelce-nek egy nap alatt 300 ezer új közösségi média követője lett, 400 százalékkal nőttek merch bevételei, testvérével közös podcastja pedig hirtelen a leghallgatottabb lett az Apple listáján az USA-ban.
Swift befolyását szemlélteti, hogy 35 ezren regisztrálták magukat új szavazóként egy Instagram-posztja után, amelyben arra biztatott, hogy minél többen éljenek szavazójogukkal.
Tágabb kontextus: Swift elképesztő sikerei amiatt is érdekesek, mert a legbefolyásosabb amerikai zenészként nyíltan szembemegy a szórakoztatóipar hagyományos működésével. Miután úgy érezte, átverte a kiadója, újra felvette és kiadta saját zenéit, és mostanra csak saját magával versenyez: az elmúlt évtizedben öt lemez érte el az első héten az egymilliós határt, ebből három az övé volt.
A mostani koncertfilmjét szintén úttörő módon nem nagy stúdiók terjesztik, hanem az AMC, a világ legnagyobb mozilánca. A koncertfilmek általános előretörésével – Beyoncé is készített egyet – ez a megállapodás hátrányosabb helyzetbe hozhatja a nagy stúdiókat, mint az Universal Pictures vagy az MGM.
A Swift-hatás sokat köszönhet a koronavírus utáni keresleti sokknak, a huszonévesek több ezer dollárt sem sajnálnak felhalmozott megtakarításukból, hogy végre élőben láthassák kedvencüket, míg a fiatalabbaknak szüleik állják a cechet.
Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.
Sok francia, portugál és szlovák jövedelmét hagyta le az elmúlt három évben a magyar társadalmi közép, de eközben szegényebb országok állampolgárai előztek.