Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2019. október 29. 06:49 Élet

Felfalta a díszkő a Bajcsy-Zsilinszky út kerékpárútját

Megszokhattuk már, hogy Budapesten – sőt, országosan – a közterek felújítása egyet jelent a minél többféle színű, formájú díszkő burkolattal. Ez így van évtizedek óta, de az V. kerületi önkormányzat újat tudott mutatni. Az Arany János utcai metrómegálló környezetének felújítása ugyanis (a díszkő lobbin kívül) szinte mindenki mást sikerült rosszabb helyzetbe hozott, mint a felújítás előtt.

A kerékpárosok jártak a legrosszabbul, hiszen az Alkotmány utcától induló, a széles Bajcsy-Zsilinszky úti járdából leválasztott kerékpársáv, ami később a Kiskörúton folytatódik, most egyszerűen megszűnik a Podmaniczky tér előtt. Ez egészen döbbenetes, hiszen Budapesten eleve alig van kerékpárút, nincsenek kerülő útvonalak. Ez olyan, mintha minden figyelmeztetés nélkül egy főút egyszer csak földúttá válna, vagy járdaként folytatódna.

Kerékpárút vége. Közösségi térfejlesztés a Belvárosban.

Az összehasonlítás nem véletlen: a kerékpárút becslések szerint napi 2,5 ezres forgalmat bonyolít, ami olyan magas, mint egy gyérebben használt főút forgalma. Csak ott autók mennek. Itt viszont mostantól csak úgy lehetne szabályosan továbbhaladni, ha leszállnak a kerékpárról, azt a járdán tovább tolják a biciklisek.

A magyar fővárosban csupán 2 százalék a kerékpár aránya a közlekedési módokon belül, ami Európában is kifejezetten alacsonynak számít – alapvetően csak a balkáni nagyvárosokban van ennél kisebb szerepe a városi kerékpározásnak. Szimbolikus lehet, hogy a város egyik fő kerékpáros útvonalát ilyen egyszerűen le lehet zárni.

Túltervezték vagy elfelejtették?

A Podmaniczky tér tervezését és a mérnöki felügyeletet a Város-Teampannon Kft. 78 millió forintért vállalta. A tér felújítását a Penta Általános Építő Kft. 1,16 milliárd forintért végezte el. A tér területe összesen 7850 négyzetméter, azaz egy m2 felújítása 147 ezer forintba került, ami igen drága. 

Hogyan sikerülhetett a tervezés ilyen rosszul? Egy ilyen nagy projektnél hogyan hagyhatták jóvá ezeket a csapnivaló terveket? A BKK-t és az V. kerületi önkormányzatot is kerestük kérdéseinkkel, amiket három hét után válaszoltak meg.

A BKK-nál elmondták, hogy egy ilyen munkához a Fővárosi Önkormányzat engedélye is kell, mivel az a közút kezelője. Ezt a Budapest Közút Zrt. állítja ki, a BKK egyetértésével. Ezt meg is kapta a felújításra Belváros-Lipótváros önkormányzat, ám kikötésekkel. Ebben az szerepelt, hogy amíg a Bajcsy-Zsilinszky úton nincs irányhelyes kerékpársáv, a volt kerékpárút vonalában a szabályos kerékpározást biztosítani szükséges, a kerékpárút helyett gyalogos és kerékpáros zóna kijelölésével.

A felek ugyanakkor mintha éreznék, hogy ez tényleg nem sikerült jól. A BKK-nál elmondták, a Budapest Közút és a V. kerületi önkormányzat közötti egyeztetés hamarosan kijelölik a gyalogos-kerékpáros zónát. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kerékpárút továbbra is megszűnik, de a járdán immár hivatalosan is lehet kerékpározni. De azért ez messze nem ideális, a biciklisek és a gyalogosok ez után is arra mennek, amerre tudnak. Márpedig a metróból, buszokról és trolikról érkező, egymás útját is keresztező gyalogosok és biciklisek között számos konfliktus alakulhat ki.

 A gyors közös kármentés része lehetett az is, hogy néhány órás eltéréssel, igen hasonló válaszokat kaptunk a két helyről.

Sem a BKK, sem Belváros-Lipótváros önkormányzata nem adott arra választ, hogyan lehetséges, hogy a 2017 januárja óta tartó tervezés, majd a kivitelezés ideje alatt sem sikerült kitalálni, hogyan vezessék át a biciklisávot, és miért az átadás után egyezkednek erről.

 

 

A felújított Podmaniczky Frigyes téren a díszkő dominál. Ftotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A BKK esetében az is fontos, hogy a Bubi közbicikli rendszer kiépítésére uniós támogatást is kaptak, amiben a használathoz szükséges kerékpárutak fenntartását és bővítését is vállalták. Az V. kerület ennek egy elemét iktatta ki, nem mellesleg a Bubi állomást is megszüntették – bár az ígéretek szerint ezt is hamarosan újra átadják – időpontot nem neveztek meg. A Bubinak azonban nem ez a legnagyobb baja, az öt éves kötelező fenntartási időszak után – amit az EU támogatásért cserébe vállalni kellett – már szabadulna tőle a BKK, ennek részleteit alábbi cikkünkben ismertettük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖsszeszedtük, miért bukott meg a BubiNem csak arról van szó, hogy nehéz és bumfordi a bicikli. A Tarlós-féle városvezetés elmaradt biciklis fejlesztései is kellettek ahhoz, hogy ekkora pénznyelő legyen a budapesti közbringa.

Ami pedig igazán szomorúvá teszi a kerékpársáv megszüntetését, hogy az V. kerületi önkormányzat – ahogy a válaszokban is kiemelik – egy igazán zöld közösségi tér létrehozásának tekinti a projektet. Ráadásul ehhez a támogatást a kormány és a főváros adta a TÉR KÖZ projekt keretében, aminek pályázati kiírása szerint kiemelt szempont az ökológikus szemlélet, illetve a “meglévő utak átalakítása a gyalogos-kerékpáros közlekedést előnyben részesítő módon“. 

Az V. kerületi önkormányzat szerint “a kerékpárút Podmaniczky téren való átvezetése ugyanakkor az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem tekinthető konfliktusmentes megoldásnak a téren levő busz és metróállomás közötti keresztirányú gyalogos- és kerékpáros forgalom vonatkozásában.” Érdekes szemlélet ez, hiszen a hatsávos autóút átvezetése sem konfliktusmentes, annak megszüntetésére mégsem vállalkoznak.

Az önkormányzat is azt várja, hogy elkészüljön a teljes értékű kerékpársáv a Bajcsy-Zsilinszky úton. Itt külön érdekesség, hogy a BKK Vitézy Dávid idején kezdte el megnyitni a buszsávokat a kerékpárosoknak – ezek közül az egyik éppen ez az útvonal volt. A Tarlós-folyosó néven elhíresült útvonalon aztán Vitézy menesztése után megszüntették a buszsávban a kerékpáros közlekedést, emiatt még kátyúkat is martak az aszfaltba. A BKK azonban szép csendben visszaengedte a kerékpárosokat az útvonalra. Talán ez is jól mutatja, milyen átgondolatlanul, valós stratégia nélkül zajlottak az elmúlt évek budapesti fejlesztései.

És ahogy cikkünk elején említettük, nem csak a kerékpárosokkal sikerült alaposan kitolni: a trolik ugyanis már nem járhatják körbe a metró megállót, a tér előtt kell több gyaloglással le- és felszállni*A 72-es és 73-as járatokról van szó, ám a 72-es hétvégén a 83-as trolival összekötve közlekedik. Ez pedig zavaró lehet az utasoknak, mert ilyenkor megint máshol van a téren a megálló.. A troliknak szűk helyen kell a Bajcsy-Zsilinszky úton megfordulni, dugóban sok konfliktushelyzettel és késéssel is jár mindez. Jól hangzik, hogy megszűnik a trolik tárolása a belvárosi végállomáson, csak emiatt sokkal kevésbé lesz kiszámítható a járatok menetrendje, azaz több késés lesz.*A belvárosi troli végállomások megszüntetése azonban önmagában nem rossz ötlet: ha összekötnék a belvárosba járó járatokat – akár új felsővezeték kiépítése nélkül, hiszen az új trolik már akkumulátoros üzemmódban is meg tudnak tenni 4-10 km-et is. Ilyen terveket a Közlekedő Tömeg és a VEKE is megfogalmazott már korábban.

A belvárosi önkormányzat tehát úgy képzeli a közterek zöldítését és fejlesztését, hogy a kerékpárokat és a trolik közlekedését nehezíti meg.

 

A gyalogosok sem jártak igazán jobban, nem lett kevesebb lámpa, nem lett könnyebb az átjutás a téren. Most aszfalt helyett díszkő van, ennyi történt. Az autósok számára sem történt érdemi változás, ha csak az nem, hogy a gyalogosok mellett immár elveszett bicikliseket is kerülgethetnek a Bank utcába bekanyarodva és az Arany János utcából kikanyarodva.

Frissítés: 2019.10.31-én Belváros-Lipótváros sajtóosztályától az alábbi reakciót kaptunk cikkünkre:

Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros polgármestere mindig is elkötelezett volt a kerékpáros közlekedés mellett, nemcsak a szavak, de tettek szintjén is. Ő maga is rendszeresen kerékpárral közlekedik, erre buzdítja a belvárosiakat is és mindent megtesz az ehhez szükséges feltételek biztosításáért az V. kerületben.

Mind a tér megújítása, mind a kerékpáros közlekedés tekintetében is – minden szükséges engedéllyel rendelkeztek. A Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpárút kapcsán a Fővárosi Önkormányzattal az V. kerület a szükséges egyeztetéseket lefolytatta, a tervek eleve úgy készültek, hogy a kerékpárok téren való átvezetésére a fizikai lehetőség továbbra is biztosított legyen. 

A Podmaniczky tér kerékpáros közlekedésében végleges, minden fél – tehát mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok – számára ideális megoldást a 3-as metró középső szakaszának felújítása hozhat. Átmeneti megoldásként – amíg a Bajcsy-Zsilinszky úton nincs irányhelyes kerékpársáv – a volt kerékpárút vonalában továbbra is biztosítani kívánjuk a szabályos kerékpározást, a kerékpárút helyett gyalogos és kerékpáros zóna ideiglenes műszaki megoldással történő kijelölésével. Ennek az ideiglenes forgalomtechnikai engedélyezetése a cikk megjelenése előtt megkezdődött és jelenleg is folyamatban van. A Budapest Közút, a BKK és az V. Kerület Önkormányzata egyeztetése, valamint a lakossági visszajelzések nyomán ez az ideiglenes megoldás az V. Kerület Önkormányzat intézkedésével 1-2 héten belül meg is valósul. Addig is számos egyéb lehetőség adott a megújított tér környezetében a kerékpáros közlekedésre. A kerékpárúton haladók a Podmaniczky térnél áttérhetnek az irányhelyes BUSZ sávokra, vagy behajthatnak a Bank utcába, valamint a kerékpározás szempontjából kétirányúvá vált Arany János utcába is.

A Podmaniczky tér átalakításának célja az volt, hogy a városlakók és a használók ne pusztán egy tranzitteret kapjanak, hanem egy igazán zöld, valódi közösségi helyszínt, amely lehetőséget ad a megállásra, találkozásra. A megújított teret a visszajelzések alapján az itt élők és erre közlekedők is örömmel, megelégedéssel vették birtokba és használják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.