Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 4. 07:48 Élet

Jól látszik a térképen a balatoni vitorláskikötők és szabadstrandok észak-déli megosztottsága

Egyre nagyobb indulatokat vált ki a balatoni partvonal hozzáférhetősége, különösen azokon a forró nyári hétvégéken, amikor az ország nem elhanyagolható része összegyűlik a Balaton 270 kilométer hosszú partján. Vagyis azon a részen, ami nem nádas, nem lehatárolt magánpartszakasz és nem is magánklub vagy kikötő. Érthető módon minden változás, ami csökkenti a hozzáférhető területet, komoly ellenkezést vált ki.

Tavaly például egészen heves indulatokat váltott ki a siófokiakból, hogy egy ingatlanfejlesztő 99 férőhelyes jachtkikötőt épített volna az Aranypart strandra. Az engedélyt végül nem kapta meg, de a szabadstrand-pártiak továbbra is fenyegetőnek érzik a kérdést. Ezt mutatja az is, hogy a napokban rengetegen aláírtak egy ingyenes strandok mellett kiálló petíciót.

Ezért térképre raktuk az aktuális helyzetet.

A pontok településen belüli elhelyezkedése nem tükrözi a strandok és kikötők pontos elhelyezkedését.

Ebből elég pontosan kirajzolódik, hogy az északi parton alig van már ingyenes strand, kikötőből viszont annál több. Vitorlással vagy jachttal összesen 73 helyen lehet kikötni, szabadstrandból viszont csak 20 településen van 53 darab (igaz, ezek átlagosan hosszabb partvonalt foglalnak el a kikötőknél). A helyzet ráadásul a kikötők irányába fog változni a jövőben, a Szabadstrand Megóvó Baráti Kör szerint például idén év elején 500 új kikötői férőhely épült a már meglévő 7600 mellé, miközben egyes kikötők kihasználtsága néhol nem éri el az 50 százalékot sem. A nagy kikötőépítési hullámot jelentős részben az uniós támogatások hajtják, a környezeti hatások viszont elég aggasztóak: sok helyen durván iszaposodik a tó a természetes viszonyok megbolygatása miatt.

A strandolók természetesen nem fizetnek szívesen, a balatoni településeknek viszont szükségük van a bevételekre. Ezért például a nagyobb szabadstranddal rendelkező Zamárdiban, miközben a strand maga továbbra is ingyenes maradt, idén már bevezették a fizetős parkolást. A kormány egyébként nem ösztönzi a szabadstrandok fenntartását vagy létesítését, a piacgazdaság jegyében ugyanis csak megtérülő beruházásokat, ebben az esetben fizetős strandok fejlesztését támogatja a Magyar Turizmus Zrt.

Akit pedig az érdekel, hogy a Balatonnál hol lehet kormányközeli vállalkozók által üzemeltetett létesítményekben élvezni az ott nyújtott szolgáltatásokat, annak itt a K-Monitor balatoni NER-térképe:

Élet Balaton kikötő strand térkép vitorlás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.