Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 4. 07:48 Élet

Jól látszik a térképen a balatoni vitorláskikötők és szabadstrandok észak-déli megosztottsága

Egyre nagyobb indulatokat vált ki a balatoni partvonal hozzáférhetősége, különösen azokon a forró nyári hétvégéken, amikor az ország nem elhanyagolható része összegyűlik a Balaton 270 kilométer hosszú partján. Vagyis azon a részen, ami nem nádas, nem lehatárolt magánpartszakasz és nem is magánklub vagy kikötő. Érthető módon minden változás, ami csökkenti a hozzáférhető területet, komoly ellenkezést vált ki.

Tavaly például egészen heves indulatokat váltott ki a siófokiakból, hogy egy ingatlanfejlesztő 99 férőhelyes jachtkikötőt épített volna az Aranypart strandra. Az engedélyt végül nem kapta meg, de a szabadstrand-pártiak továbbra is fenyegetőnek érzik a kérdést. Ezt mutatja az is, hogy a napokban rengetegen aláírtak egy ingyenes strandok mellett kiálló petíciót.

Ezért térképre raktuk az aktuális helyzetet.

A pontok településen belüli elhelyezkedése nem tükrözi a strandok és kikötők pontos elhelyezkedését.

Ebből elég pontosan kirajzolódik, hogy az északi parton alig van már ingyenes strand, kikötőből viszont annál több. Vitorlással vagy jachttal összesen 73 helyen lehet kikötni, szabadstrandból viszont csak 20 településen van 53 darab (igaz, ezek átlagosan hosszabb partvonalt foglalnak el a kikötőknél). A helyzet ráadásul a kikötők irányába fog változni a jövőben, a Szabadstrand Megóvó Baráti Kör szerint például idén év elején 500 új kikötői férőhely épült a már meglévő 7600 mellé, miközben egyes kikötők kihasználtsága néhol nem éri el az 50 százalékot sem. A nagy kikötőépítési hullámot jelentős részben az uniós támogatások hajtják, a környezeti hatások viszont elég aggasztóak: sok helyen durván iszaposodik a tó a természetes viszonyok megbolygatása miatt.

A strandolók természetesen nem fizetnek szívesen, a balatoni településeknek viszont szükségük van a bevételekre. Ezért például a nagyobb szabadstranddal rendelkező Zamárdiban, miközben a strand maga továbbra is ingyenes maradt, idén már bevezették a fizetős parkolást. A kormány egyébként nem ösztönzi a szabadstrandok fenntartását vagy létesítését, a piacgazdaság jegyében ugyanis csak megtérülő beruházásokat, ebben az esetben fizetős strandok fejlesztését támogatja a Magyar Turizmus Zrt.

Akit pedig az érdekel, hogy a Balatonnál hol lehet kormányközeli vállalkozók által üzemeltetett létesítményekben élvezni az ott nyújtott szolgáltatásokat, annak itt a K-Monitor balatoni NER-térképe:

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Balaton kikötő strand térkép vitorlás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

G7.hu
2025. március 14. 15:08 Élet

Bucsky Péter, a G7 újságírója kapta a Tarnói Gizella-díjat

A G7 külső munkatársa, Bucsky Péter nyerte el a Tarnói Gizella emlékére alapított, a gazdasági újságírás kiemelkedő teljesítményeiért járó jutalmat.

Fontos

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.