Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. január 20. 15:44 Világ

Egyre többen látnak kartellt a rekordprofitot elkönyvelő konténerpiac káosza mögött

A tavalyi 20 ezer dolláros szintről idén 14 ezer körüli szintre csökkent egy 40 lábas konténer eljuttatásának díja Ázsiából az Egyesült Államokba, de ez még mindig messze van a járvány előtti 2000 dolláros ártól. A globális konténerkapacitás még mindig szűkös, a kikötők pedig zsúfoltak, és a szárazföldi és tengeri fuvarozók közti szerződések árazása alapján a globális szállítmányozás továbbra is világszerte drágító tényező marad a közeljövőben.

Az Egyesült Államokban az elmúlt hónapokban a közbeszédben egyre hangsúlyosabban jelenik meg a magasabb infláció okaival kapcsolatban, hogy a cégek a piaci erejük miatt is tudnak ilyen mértékben árakat emelni. A Bloomberg hosszabb cikkben járt utána annak, hogy a globális tengeri szállítmányozási piacon mennyire állhat a drágulás fennmaradása mögött a tengeri szállítmányozók versenyellenes magatartása.

Mindez a cikk szerint azért is különösen releváns, mert ahogy arról Nicholas Sly, a Kansas City Fed közgazdásza a saját kutatásai alapján beszélt, a szállítási költségek növekedése hosszasan elhúzódva, akár a dráguláshoz képest 12-18 hónapig van hatással a globális inflációra. Sly szerint a szállítási díjak 15 százalékos növekedése egy év után a maginfláció 0,1 százalékpontos emelkedését eredményezi átlagosan.

A magasabb díjak a kisebb cégek számára igazán kellemetlenek, amelyek nem tudják kigazdálkodni a többletköltségeket, és nincs olyan alkuerejük, hogy ellenálljanak, ha a nagy szállítmányozók árat akarnak emelni. A kisebb cégek szállítmányait gyakran hátrébb sorolják, sőt néha egyenesen törlik, adott esetben a szerződéses kötelezettségeket figyelmen kívül hagyva. Eközben az ágazat 2021-ben 150 milliárd dollárra becsült nyereséget ért el, pedig a megelőző 10 évben alig tudtak profitot termelni és gyakran veszteségesen működtek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVannak, akik fantasztikusan jól járnak az áruszállítási káosszalEredményét megtöbbszörözve 35 százalékos profitrátát ért el a világ legnagyobb konténerhajós cége, a dániai alapítású Maersk, de mások sem panaszkodhatnak az ágazatban.

A tengeri szállítmányozó cégek szerint a drágulást kizárólag a járvány miatt kialakult konténerhiány és az időközben megugró globális kereslet találkozása okozza, és a piac önmagától helyre fog állni. John Butler, a konténerhajózási társaságokat képviselő World Shipping Council vezérigazgatója szerint a járvány előtti 20 évben alacsony tarifák és nagy kapacitás jellemezte az iparágat, és ez azóta sem változott, csak a járvány szétzilálta a globális konténerkínálatot.

Az utóbbi időben egyre többször fordult elő, hogy a tengeri szállítmányozóktól függő cégek, gazdasági érdekképviseletek azzal gyanúsították meg a szállítmányozókat, hogy direkt korlátozzák a versenyt. Legutóbb a Brit Nemzetközi Teherszállítási Szövetség követelte a brit kormánytól, hogy vizsgálja meg a globális konténerszállítási piac koncentrációját.

A szövetség szerint mindössze tíz, ázsiai és európai székhelyű hajózási társaság, többek között a Maersk, az MSC, a francia CMA CGM SA és a kínai Cosco Shipping Holdings Co. bonyolítja le az áruk tengeri szállításának közel 85 százalékát, miközben huszonöt évvel ezelőtt a húsz legnagyobb vállalatnál csak a globális kapacitás fele koncentrálódott.

Bár ezek a cégek hivatalosan versenytársak, kilenc közülük úgynevezett “hajómegosztási megállapodások” keretében működik, amin keresztül összehangolják a menetrendeket és megosztják a hajóteret.

A tengeri szállítmányozók a legtöbb nagy gazdaságban, így az Európai Unióban és az Egyesült Államokban is régóta élvezik a versenyellenes törvények alóli mentességet, aminek történelmi okai vannak. Az Egyesült Államokban például a század elején a saját cégeiket a külföldi konkurenciától védve fogadták el ezeket a törvényeket. Az elmúlt hónapokban ugyanakkor történtek lépések annak érdekében, hogy a hatóságoknak több eszköze legyen arra, ha bizonyítani tudják az iparági kartellt (amit egyébként az Egyesült Államok, az EU és Kína szabályozó hatóságai szeptemberi találkozásukkor nem láttak bizonyítottnak).

Novemberben a Fehér Ház felszólította az iparág felügyeletét ellátó bizottságot, hogy “használja fel a rendelkezésére álló összes eszközt a szabad és tisztességes verseny biztosítására”. Az ügynökség ezt követően vizsgálatot indított a tajvani Wan Hai Lines Ltd. ügyében, de a bizottság vezetője a Bloombergnek azt mondta, a jelenlegi amerikai törvények értelmében a szabályozók nem sokat tehetnek a visszaélések ellen, amikre egyébként nincs is bizonyítékuk.

Az USA-ban a képviselőház novemberben elfogadott egy hajózási törvény reformot célzó javaslatot, ami kibővítené ennek a bizottságnak a jogköreit, megtiltaná a fuvarozóknak, hogy hátrányosan megkülönböztessék az amerikai szállítmányokat, és a cégeknek több jogkört adna a díjemelések megtámadásához. A trösztellenes mentességet azonban ez a javaslat sem vonná vissza. Európában ezt a mentességet 2024-ben fogják felülvizsgálni, addig az Európai Bizottság annyit ígért, hogy “szorosan figyelemmel kíséri a konténerszállítási ágazatot”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Volt olyan ügyfelem, aki inkább veszni hagyta a pénzét" - már több mint egy éve tart a globális konténerkáoszG7 Podcast! A boltok polcain azért is drágábbak egyes termékek, mert a konténerek a világban még mindig nem ott vannak, ahol lenniük kéne. Mihály Attila logisztikai szakértő magyarázta el, hogy miért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég csak most jöhet az igazán nagy káosz a világkereskedelembenSokan reménykedtek abban, hogy idén már elkezdenek enyhülni a nemzetközi szállítási problémák, most azonban úgy néz ki, hogy annak is örülni kell, ha nem lesz még rosszabb a helyzet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ellátási lánc hajózás kartel konténer Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.