Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. augusztus 11. 17:03 Vállalat

A járvány közepén is menetelt a Munch, és Romániában is elindult a magyar ételmentő

Éledezik a magyar vendéglátóipar a járvány alatti lezárások után – mesélte Perepelica Kirill és Zwecker Bence, a Munch nevű magyar startup vállalkozás négyes társalapítói gárdájának két tagja (Wettstein Albert és Zsoldos Botond mellett), amikor nemrég arról beszélgettünk, milyen volt éppen a világjárvány kellős közepén, azaz tavaly nyáron elindítani az üzleti ötletükből kinőtt feltörekvő céget.

A Munch az éttermekben, pékségekben és kisebb élelmiszerboltokban nap végén megmaradó árukat hozza össze a potenciális vásárlókkal, vagyis nem kereskedik, hanem egy telefonos applikációval lehetőséget teremt arra, hogy a kínálat és a kereslet egymásra találjon.

Az ötlet lényeges eleme, hogy a vevők ugyan árengedménnyel vásárolnak, de zsákbamacska csomagot vesznek – hiszen azt nem lehet előre megtervezni, hogy a nap végén kifli vagy zsemle marad meg a pékségben. A rendszer az eladók oldaláról is egyszerűen kezelhető, mivel az egységekben általában mindennap nagyjából ugyanannyi a felesleg, vagyis a használattal nincs sok munka, a megmaradt élelmiszereket és ételeket viszont el lehet adni.

Mindez pont tavaly nyáron indult el, de az alapítók azt mondják,

meg sem fordult a fejükben, hogy ne kezdjék el építeni a vállalkozásukat, a járvány második és harmadik hullámában is végig aktívak maradtak, az erős vendéglátóipari korlátozások ellenére is.

Az alapítók azt mondják, a harmadik hullám lecsengése után a piac éledezésével egyre jobb számokat produkál a platform.

A Microsoft által is komolyan támogatott startupnak jelenleg 250 vendéglátóipari vagy kiskereskedelmi partnere van, a vásárláshoz szükséges alkalmazást pedig több mint 80 ezren töltötték le. A feltörekvő társaság a napokban jelentette be, hogy 11 magyar város után a szolgáltatással elindul Kolozsváron és Marosvásárhelyen is.

Ahogy az alapítók mondták a Munch együttműködik a Magyar Élelmiszerbankkal, és nem konkurenciának, hanem egymást kiegészítő megoldásnak tartják magukat. Ahogy magyarázták, az ételmentésnek nálunk is kezd kialakulni egyfajta hierarchikus rendszere, és ebbe illeszkedik jól a Munch féle megoldás.

A kiskereskedők értelemszerűen teljes áron próbálják meg eladni az összes terméküket, de ez a mindennapi gyakorlatban szinte lehetetlen feladat, a pékségek például jellemzően 5-10 százalékos állandó felesleggel kénytelenek tervezni az üzletüket. A teljes áras értékesítést különösen a nagyobb boltokban ma már természetes módon követi a csökkentett áron való próbálkozás, a hamarosan lejáró élelmiszereket általában  ezzel a módszerrel próbálják kipörgetni. Ha ez sem megy, akkor marad végső megoldásnak az adakozás, és ekkor lép a képbe az Élelmiszerbank (sok esetben persze a végállomás a szeméttelep).

A Munch ötlete a csökkentett ár és az adakozás szintje közé ékelődik be, a kereskedőnek még egy lehetősége nyílik arra, hogy árengedménnyel ugyan, de eladja a termékét, és ebben sokat segít az, hogy a vásárló vállalja a fent említett zsákbamacska tartalmat. Az alapítók egyébként azt is mesélték, hogy a visszajelzések alapján ez a fajta vásárlás általában nagyon pozitív élményeket tartogat, mert a vevő olyan termékeket is megkóstol, amelyeket alapesetben nem feltétlenül vett volna meg, és egyszerre kinyílik előtte a bolt tényleges áruválasztéka. Értelemszerűen hosszabb távon ez a kereskedőnek is jól jöhet.

A Munch azonban azért sem az Élelmiszerbank (vagyis a rászorulók) elől viszi el az árut, mert míg a bank tipikusan a nagy tömegű árukkal tud hatékonyan dolgozni, vagyis jellemzően a nagy áruházak kifutó feleslegét juttatja célba, a Munc tipikusan inkább a kisebb boltok feleslegének problémáját oldja meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat élelmiszer étel étterem maradék Munch pékség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.