Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. december 7. 17:01 Adat, Vállalat

Hullámvasutaznak az árak a Lidlben, most éppen lefelé

Január vége óta minden hónap utolsó napján virtuális nagy bevásárlást teszünk az Aldiban és a Lidlben, bevásárlólistánk 42 termékből áll, és mindig ugyanakkora mennyiséget vásárolunk (a listát a csillagra kattintva tudod megnézni*Burgonya 3 kg
Cukor 0,5 kg
Liszt 1 kg
Olaj 1 l
Vaj 0,25 kg
Félbarna kenyér 3 kg
Zsemle 0,5 kg
Kifli 0,5 kg
ESL tej 1,5% 1 l
ESL tej 2,8% 1 l
Tejföl 20% 0,5 l
Natúr joghurt 0,5 l
Kefir 0,5 l
Paradicsom 1 kg
TV paprika 0,5 kg
Sárgarépa 0,5 kg
Fehérrépa 0,2 kg
Alma 1 kg
Banán 0,5 kg
Örölt kávé, 100% Arabica 0,25 kg
Csirkemell 1 kg
Pulykamell 1 kg
Sertés darált hús, 20% zsírtartalom 0,5 kg
Sertéspárizsi 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 2 tekercs
Coca Cola 1 l
Zabital 1 l
Rizs 0,5 kg
Spagetti tészta 0,25 kg
Tojás 10 darab
Vöröshagyma 0,25 kg
Kígyóuborka 1 darab
Szénsavas ásványvíz 3 l
Só 0,05 kg
Rögös túró 0,2 kg
Gouda sajt 0,2 kg
Sertéskaraj 1 kg
Trappista sajt 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga 0,2 kg
Uht tej 1,5% 1 l
Uht tej 2,8% 1 l
Narancs 0,3 kg
). Módszerünk (amelynek részleteiről első cikkünkben olvashatsz) nem reprezentatív, teljes mértékben szubjektív, de változatlan, ezért közelítőleg jó lehet arra, hogy megfigyeljük a két kedvelt diszkontláncban az árak alakulását, és a két hálózat közötti eltéréseket/egyezőségeket. Mindig az akció nélküli és a legkedvezőbb árat vesszük figyelembe egy-egy terméknél, és fajlagos mennyiségekkel (kilogramm, liter, darab, lap) számolunk.

Amint azt január óta többször is jeleztük, a két diszkontban nincsenek lényeges árkülönbségek, az általunk vizsgált 42 terméknek általában közel a fele forintra ugyanannyiba kerül mindkét boltban. Az érdekesség inkább csak az, hogy ennek a közel 20 megegyező árú terméknek az összetétele állandóan változik, ami arra utal, hogy a két üzlet folyamatosan „utánamegy” a másiknak az árazásával (és ezt nem akciózással teszik, hiszen mi sosem az akciós, hanem az eredeti árakat regisztráljuk).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét termék árát bebetonozta idén az Aldi és a LidlKevés kivétellel folyton változik, hogy mi kerül ugyanannyiba az Aldiban és a Lidlben, de sok ilyen áru van.

November végi adatfelvételünk kapcsán a Lidlnél emelnénk ki egy jelenséget: szeptember végén 15 450 forintot fizettünk (volna) a kasszáknál, majd október végén a fogyasztói kosarunk értéke 16 130 forintra emelkedett, de november végére visszaállt 15 470 forintra. A Lidlben tehát (a mi szempontunk szerint) 4-5 százalék közötti árhullámzás volt az elmúlt hónapokban. Ez pedig csak azért érdekes, mert az Aldiban ilyet nem tapasztaltunk.

Az Aldiban szeptember végén 16 180, október végén 16 210, november végén pedig 16 240 forintot fizettünk volna, ez a Lidlhez képest egyenletesebb árazást tükröz. Az Aldi egyébként nemrég beindította az online rendelését is, ennek választékát le is teszteltük, és a 42 termékből csak egyet nem találtunk meg a ROKSH platformon: a zabitalt nem tudtuk volna ott megvenni, ám az összes többi, eléggé alapnak számító élelmiszerből online is árulják a legolcsóbb verziókat.

Visszatérve az árak változásának havi dinamikájára: most már van annyi adatunk, hogy lássuk, az említett különbség hosszabb távon is jellemzője a két diszkontnak.

Az Aldiban január óta egy hónap alatt általában egy százalék alatt volt a drágulás vagy az árcsökkenés mértéke, a Lidlnél viszont többször előfordultak ennél nagyobb ide-oda ugrások.

 

Szubjektív adataink szerint az Aldi erőssége tehát inkább a kiszámíthatóság, a Lidlben viszont jobban tudnak vadászni a lefelé mozgó árakra azok, akik erre utaznak.

Amint fent jeleztük, novemberben a bevásárlásunk értéke az Aldiban szinte meg se moccant, 0,21 százalékkal nőtt, a Lidlben viszont 4,12 százalékkal csökkent (az előző hónap hasonló emelkedése után). Az általunk vizsgált 42 termék közül a Lidlben november végén kilenc*Burgonya, félbarna kenyér, sárgarépa, fehérrépa, alma, kávé, vöröshagyma, kígyóuborka és narancs., az Aldiban hat lett olcsóbb*Pulykamell, Coca Cola, kígyóuborka, szénsavas ásványvíz, sertéskaraj és narancs., mint októberben. Eközben egy hónap alatt a Lidlnél*Cukor, olaj és kefir. és az Aldinál*Olaj, natúr joghurt és TV paprika. is csak három termék drágult.

A Lidl tehát összességében 12, az Aldi pedig kilenc termék árát változtatta meg, ez a mi mintánkban 29, illetve 21 százalékos arány (de végső soron ezek a változások a kosarunkban lényegi eltérést csak a Lidlnél okoztak).

Csak hosszabb távú adatsorral tudnánk konkrétabbat mondani arról, hogy a Lidlnél esetleg az október volt a trendtől eltérő drágább hónap, vagy inkább az számít extrának, hogy novemberben a szeptemberi szintre estek vissza, mindenesetre az látszik, hogy novemberben nagyon belehúztak a láncnál, mert a 42-ből 17 termék olcsóbb volt, mint az Aldiban, míg versenytársuk ezt csak hat terméknél tudta elmondani. (Hangsúlyozzuk, hogy mindez pillanatnyi állapotot tükröz, gyorsan változhat, és szubjektív kosárösszetétel alapján áll.)

 

Egyre közelebb jutunk január végéhez, amikor elkezdhetjük éves összehasonlításban is vizsgálni az árakat, a szezonális hatásoktól mentesen. Egyelőre azonban nem látszik valószínűnek, hogy a diszkont boltokban infláció lenne, sőt az Aldiban 3,3, a Lidlben pedig 7,3 százalékos deflációt mértünk január és november vége között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél év alatt olcsóbb lett a bevásárlásunk a Lidlben és az AldibanA két diszkontlánc árazása az alapvető élelmiszereknél annyira minimális eltéréseket mutat, hogy néha az volt az érzésünk, ez nem is két cég, hanem egy.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Aldi bevásárlás élelmiszer fogyasztói kosár kiskereskedelem Lidl Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.