Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

Nehéz megállapítani, hogy merre tartanak a gazdasági folyamatok a koronavírus-járvány második hullámában, a közúti teherforgalom alakulása mindenesetre az egyik lehetséges támpont. Ilyen szempontból is érdekes, hogy Európa legnagyobb flottájával rendelkező fuvarozó cége, a litván Girteka arról számolt be, hogy komplett rakományos forgalma várhatóan 10 százalékkal nő az idén, mintegy 800 ezerre.

A cég stratégiai partnerkapcsolatokért felelős igazgatója szerint a növekedés elsősorban az e-kereskedelem előretörésének köszönhető, a vállalat több mint hétezer kamionja rengeteg olyan élelmiszert, gyógyszert vagy éppen elektronikai terméket szállít, amelyet interneten keresztül rendeltek meg a fogyasztók. De persze a Girteka szempontjából ugyanilyen jó, ha hagyományos boltban vásárolják meg ezeket a termékeket. Ahogy az igazgató mondta, mivel most az emberek nem tudnak utazni, több idejük és pénzük is van olyan árucikkeket vásárolni, amelyeket kamionnal kell fuvarozni.

A Bloomberg cikke szerint Európa nagy gazdaságainak közúti teherforgalmán sem lehet észrevenni a járvány hatását. Október első két teljes hetében az Egyesült Királyságban a járvány előtti időszak átlagát 9 százalékkal meghaladta a nehéz tehergépjárművek forgalma, miközben a személyautóké még 13 százalékkal elmarad attól. (Igaz, az előbbiben szerepet játszhat, hogy a cégek igyekeznek tartalékokat építeni arra az esetre, ha kereskedelmi megállapodás nélkül ér véget a vámunió Nagy-Britannia és az EU között. Ez ugyanis egyre valószínűbb, és jó eséllyel fennakadásokat okoz majd az áruforgalomban.)

A német útdíjrendszer adatai szintén azt mutatják, hogy októberben a kamionok forgalma meghaladja az egy évvel korábbi szintet, még ha csak 0,9 százalékkal is.

Ez jó hír az olajfinomítók számára is, amelyek a polgári légi forgalom összeomlása miatt kénytelenek voltak visszafogni a kerozin előállítását, a hasonló terméknek számító gázolaj javára. Csakhogy pluszkereslet összességében az utóbbinál sincs, mivel a közúti teherszállítás csak 39 százalékkal részesedik az európai dízelfelhasználásból a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.

Ennek hatására a Brent nyersolaj és a gázolaj közötti árkülönbség – amely ugye a finomítás költségét is fedezné – a Bloomberg adatai szerint csak 2,7 dollár Európában, miközben tavaly átlagosan 15 dollár volt. Talán a karácsony előtti vásárlási rohamot ellátó fuvarozási igény mozdíthat ezen valamennyit, bár a járvány okozta bizonytalanság miatt ezt is nagyon nehéz lenne megjósolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBéna kacsaként nézzük, ahogy a lengyelek és a románok megszerzik a magyar fuvarpiac jelentős részétA járvány után újra fogják osztani a lapokat az európai fuvarpiacon, és a helyezkedés máris elkezdődött. Mivel Magyarország egyelőre nem nyújt hathatós segítséget a cégeinek, pillanatok alatt óriási hátrányba került.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat áruforgalom járvány kamion közúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.