Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

Nehéz megállapítani, hogy merre tartanak a gazdasági folyamatok a koronavírus-járvány második hullámában, a közúti teherforgalom alakulása mindenesetre az egyik lehetséges támpont. Ilyen szempontból is érdekes, hogy Európa legnagyobb flottájával rendelkező fuvarozó cége, a litván Girteka arról számolt be, hogy komplett rakományos forgalma várhatóan 10 százalékkal nő az idén, mintegy 800 ezerre.

A cég stratégiai partnerkapcsolatokért felelős igazgatója szerint a növekedés elsősorban az e-kereskedelem előretörésének köszönhető, a vállalat több mint hétezer kamionja rengeteg olyan élelmiszert, gyógyszert vagy éppen elektronikai terméket szállít, amelyet interneten keresztül rendeltek meg a fogyasztók. De persze a Girteka szempontjából ugyanilyen jó, ha hagyományos boltban vásárolják meg ezeket a termékeket. Ahogy az igazgató mondta, mivel most az emberek nem tudnak utazni, több idejük és pénzük is van olyan árucikkeket vásárolni, amelyeket kamionnal kell fuvarozni.

A Bloomberg cikke szerint Európa nagy gazdaságainak közúti teherforgalmán sem lehet észrevenni a járvány hatását. Október első két teljes hetében az Egyesült Királyságban a járvány előtti időszak átlagát 9 százalékkal meghaladta a nehéz tehergépjárművek forgalma, miközben a személyautóké még 13 százalékkal elmarad attól. (Igaz, az előbbiben szerepet játszhat, hogy a cégek igyekeznek tartalékokat építeni arra az esetre, ha kereskedelmi megállapodás nélkül ér véget a vámunió Nagy-Britannia és az EU között. Ez ugyanis egyre valószínűbb, és jó eséllyel fennakadásokat okoz majd az áruforgalomban.)

A német útdíjrendszer adatai szintén azt mutatják, hogy októberben a kamionok forgalma meghaladja az egy évvel korábbi szintet, még ha csak 0,9 százalékkal is.

Ez jó hír az olajfinomítók számára is, amelyek a polgári légi forgalom összeomlása miatt kénytelenek voltak visszafogni a kerozin előállítását, a hasonló terméknek számító gázolaj javára. Csakhogy pluszkereslet összességében az utóbbinál sincs, mivel a közúti teherszállítás csak 39 százalékkal részesedik az európai dízelfelhasználásból a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.

Ennek hatására a Brent nyersolaj és a gázolaj közötti árkülönbség – amely ugye a finomítás költségét is fedezné – a Bloomberg adatai szerint csak 2,7 dollár Európában, miközben tavaly átlagosan 15 dollár volt. Talán a karácsony előtti vásárlási rohamot ellátó fuvarozási igény mozdíthat ezen valamennyit, bár a járvány okozta bizonytalanság miatt ezt is nagyon nehéz lenne megjósolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBéna kacsaként nézzük, ahogy a lengyelek és a románok megszerzik a magyar fuvarpiac jelentős részétA járvány után újra fogják osztani a lapokat az európai fuvarpiacon, és a helyezkedés máris elkezdődött. Mivel Magyarország egyelőre nem nyújt hathatós segítséget a cégeinek, pillanatok alatt óriási hátrányba került.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat áruforgalom járvány kamion közúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.