Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. május 19. 10:38 Világ

Olajtanker-csetepatétól tartanak az irániak

A nyolcvanas években vívott iraki-iráni háború egyik jellegzetes mozzanata volt a „tankerháború”, amikor a szemben álló felek egymás olajexportjának elvágásával igyekeztek térdre kényszeríteni az ellenséget. Ez végül is nem sikerült, de azóta is jól látható, hogy milyen ingerülten reagál Irán, ha veszélyeztetve látja az olajkivitelét.

Az ország most azért lett ideges, mert igyekszik segíteni kevés szövetségese egyikét, az évek óta gazdasági válságban lévő Venezuelát. Utóbbi hiába rendelkezik a világ legnagyobb kőolajkészletével, a katasztrofális gazdaságpolitika miatt benzinből sem képes ellátni magát. Ezért azzal a kéréssel fordult Iránhoz, hogy küldjön a benzin előállításához szükséges adalékanyagokat, tartalék alkatrészeket és szakembereket.

A Bloomberg cikke szerint az utóbbi tíz napban legalább öt olyan tanker lépett be a Szuezi-csatornán keresztül a Földközi-tengerre, amely korábban Iránban horgonyzott, egy részük elképzelhető, hogy Venezuelába tart. Igen ám, de az irániak attól tartanak, hogy a Venezuelával szembeni amerikai szankciók miatt az amerikai flotta feltartóztathatja a hajókat, mielőtt célba érnének. Mivel velük szemben sem Irán, sem Venezuela nem tud szembeállítani komolyan vehető erőt, marad a diplomáciai keménykedés.

Az iráni hírügynökség arról számolt be, hogy az ország – az Egyesült Államokat Teheránban képviselő svájci nagyköveten keresztül – megüzente Washingtonnak: „gyors és döntő válaszra számítson”, ha megpróbálná feltartóztatni az iráni tankereket. A külügyminiszter-helyettes hozzátette, az iráni-venezuelai kereskedelem teljesen jogszerű, az amerikaiak pedig lényegében kalózkodást követnek el, ha ezt akadályozni próbálják.

Közben az olaj világpiaci ára szinte folyamatosan emelkedik az áprilisi mélypontokról, de ebben ezúttal legfeljebb csekély szerepe lehet az iráni keménykedésnek. Fontosabb például, hogy az élet és a gazdaság normalizálódása nyomán a kínai olajkereslet lényegében visszatért a koronavírus-járvány előtti szintre, a kitermelők pedig a vártnál is gyorsabban csökkentik a kitermelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPiszkos Fred is csettintene, ahogy a hajókkal trükköznek a venezuelaiakSzankciókat hoznak az amerikaiak a hajóid ellen? Semmi gond, változtasd meg a nevüket!

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin Irán kőolaj tankerek Venezuela Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.