Rejtő Jenő klasszikusában, Az elveszett cirkálóban a csavargókból álló legénység, Piszkos Freddel az élen, úgy kerüli el a lebukást, hogy átfesti a brit haditengerészettől ellopott hadihajó nevét. Nem tudni, mennyi rajongója van Rejtőnek Venezuelában, de részben igen hasonló módszerrel verik át az amerikaiakat.
Igaz, ők nem loptak hajót senkitől, problémáikat az okozza, hogy az Egyesült Államok az elmúlt hónapokban egymás után vette fel a szankciós listájára azokat a tankereket, amelyek Venezuelából Kubába szállítanak kőolajat. A két ország együttműködésének évtizedes hagyománya van, és nagy vonalakban abból áll, hogy Venezuela olajat visz az energiahordozókban szegény Kubába, amely ezt orvosok, tanárok és katonai tanácsadók kiküldésével viszonozza.
Főként az utóbbiak jelentenek szálkát az amerikai vezetés szemében, úgy látják ugyanis, hogy legalábbis részben a kubai hírszerzési és rendfenntartó tisztek szakértelme, segítsége tartja még a víz felett az országot teljes gazdasági-szociális összeomlásba kormányzó Maduro-rezsimet. Amelynek megbuktatását minden békés eszközzel igyekszik elérni, különösen azóta, hogy az amerikai kormány Juan Guadiót ismerte el Venezuela törvényes vezetőjének.
Ennek érdekében az Egyesült Államok igyekszik megakadályozni Kuba és Venezuela további együttműködését, ennek jegyében szankcionálja egymás után a venezuelai tankereket. A Bloomberg saját adatgyűjtése alapján azonban azt írja, hogy ez nagyon nem zavarja őket.
A korábban Ocean Elegance névre hallgató hajó már Oceano néven teljesít szolgálatot, míg az S-Trottert Tropic Sea-re keresztelték át. A Nedas nevű tanker tavasszal úgy tette meg a Venezuela-Kuba utat, hogy kikapcsolta a műholdas jeladóját – ami tilos lenne –, majd hazatérve felvette az Esperanza nevet. Csak ez az egy hajó idén 2 millió hordó kőolajat vitt Kubába.
Ebből látszik, hogy masszív haditengerészeti felvonulás nélkül – amire az amerikaiak nem szánták rá magukat, ráadásul a jogalapja is ingatag lenne – igen nehéz lesz megállítani a venezuelai olaj Kubába áramlását. A világban 4500 tanker teljesít szolgálatot, de a venezuelai olajtársaság más típusú hajókat is használ olajtermékek szállítására, ami tovább bonyolítja a képet.
Igaz, a venezuelai kitermelés folyamatos hanyatlása idővel akár magától is megoldhatja a kérdést. Tíz évvel ezelőtt még napi 103 ezer hordó venezuelai kőolajat kapott Kuba, az idei első félévben viszont már alig több mint 35 ezret. De ebből is látszik, hogy milyen fontos a kubai kapcsolat Maduro számára, hiszen a hazai ellátási gondok ellenére is mindent megtesz a venezuelai kormány a kapcsolat fenntartása érdekében.
Világ
Fontos