Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 30. 14:42 Tech, Világ

Jó, hogy mindenki elektromos autót akar gyártani, csak nem tudnak mit rakni bele

A Tesla a jelenlegi gyártókapacitásával körülbelül 100 ezer autót ad el egy évben, és amint egy Seeking Alpha-n író elemző a modellek technikai adatai alapján kiszámolta, ehhez összesen 10 gigawattóra (gwh) energiát tárolni képes akkumulátor mennyiség kell. A nevadai sivatagba telepített akkumulátorgyár, a Gigafactory becslések szerint éppen ennyire képes, de kapacitása a jövőben évi 35 gwh lesz.

Ez elég sok, de nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az autók iránti keresletet ki tudja elégíteni. A világ autógyártói hasonló problémával néznek szembe.

Az akkumulátor piacot a feje tetejére fogja állítani az elektromos autók terjedése. Jelenleg a hagyományos ólomakkumulátorok eladásából származik a világpiac bevételének 90 százaléka, és csak 10 százalék körüli a lítium-ionos energiatárolók részesedése. Ha azonban az új autóknak csak 10 százaléka elektromos lesz, a részesedések megfordulnak: a bevétel 90 százalékát a lítium-ion adja majd, az ólomakkumulátor pedig 10 százalékra esik vissza. Ennek az az oka, hogy egy elektromos autóba 60-szor nagyobb kapacitású akkumulátor kell, mint egy hagyományosba.

Márpedig Európában például arra számítunk, hogy 2030-ra az új autók 30, és nem csak 10 százaléka már elektromos lesz. A Volvo, a BMW, a Volkswagen és az összes többi nagy autógyár sorra tűzi ki a nagyra törő elektromos autós terveket. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, óriási változásokra lesz szükség. 

Az előrejelzések szerint 2025-re az autógyártás szűk keresztmetszete az akkumulátorok hiánya lehet. A 2030-as évekre pedig 40-60 olyan gyárra lenne szükség, mint amit a Tesla épít.

Közben egy európai energetikai szervezet, az Aurora Energy Research az akkumulátorok töltésével kapcsolatban is kételyeket fogalmazott meg. A Tesla nemrég mutatta be azt a tisztán elektromos hajtású kamiont, amelyet az ígéretek szerint 30 perc alatt lehet feltölteni körülbelül 650 kilométeres hatótávra, egy ma még nem létező “megatöltővel”. A fuvarozásban a töltés időigénye talán még fontosabb, mint a személyautóknál, hiszen a kamionok csak menet közben termelik a profitot, így nem mindegy, mennyit kell állniuk.

Mindenesetre egy ilyen megatöltőnek 1600 kilowatt teljesítménnyel kellene működnie ahhoz, hogy 30 perc alatt feltöltsön egy kamiont, ez pedig 3-4 ezer átlagos brit háztartás kiszolgálására alkalmas. Egyes szakértők szerint ez túl van minden elképzelhető határon, és talán csak úgy működhet, ha elemekre szedik a kamion akkumulátorát, külön töltőre helyezik mindegyiket, majd összerakják, ennek technikai megvalósítása azonban elég problémásnak tűnik.

Másrészt el lehet képzelni, hogy az energetikai hálózatra mekkora terhelést helyez, ha egy időben kamionok tízezrei kezdenek “tankolni”. A Tesla ugyan törekszik arra, hogy a töltőállomásait megújuló energiából lássa el, és az energiatárolás módjain is dolgozik, a Financial Timesnak azonban egyelőre nem árulta el, hogy mi lesz a probléma technikai megoldása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ akkumulátor elektromos autó tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.