Ahogy az várható volt, az emberi erőforrások minisztere az utolsó pillanatban, 12 nappal a határidő letelte előtt kénytelen volt elhalasztani a papíralapú vények megszüntetését. Az eredeti terv az volt, hogy 2019 januárjától már csak elektronikus receptet írnak fel az orvosok, és ettől csak néhány kivételes esetben térhetnek el, a rendeletben azonban most minden dátumot átírtak egy évvel későbbre.
Amint azt korábban részletesen bemutattuk, az e-recept már egy éve létezik Magyarországon, és a lényege az lenne, hogy a páciensek ne kapjanak papírra kinyomtatott vényt. Az orvosok a rendelőben egy központi adatbázisba „írják fel” a gyógyszereket, és ezt a patikában is láthatják a gyógyszerészek, így a betegnek nem kell magával hurcolnia a papírokat, egyszerűen a személyazonossága igazolásával hozzájuthat a gyógyszereihez.
A bevezetéshez azonban átmeneti időszakot határoztak meg, amely azt jelenti, hogy bizonyos ideig az e-recept mellé úgynevezett felírási igazolást is kell adni. Mivel a felírási igazolás szinte teljesen úgy néz ki, mint a hagyományos papírrecept, valószínűleg a betegek jelentős része észre sem vette, hogy már e-receptet kapott.
Az átmeneti időszak lejárta már csak azt jelentette volna, hogy a páciens nem kap felírási igazolást, és ennek az eredeti tervek szerint 2019 januárjától így kellett volna lennie. A módosítás után azonban erre leghamarabb csak 2020-tól kerülhet sor.
Az átmeneti időszak tavaly év végén úgy indult el, hogy a gyógyszertárakat lényegében azonnal kötelezték a rendszerhez való csatlakozásra. A kimaradóknak ugyanis azt a retorziót lengették be, hogy megvonják tőlük az államilag támogatott gyógyszerek után járó jutalékot. Ennek következtében az e-recept elfogadása és használata a gyógyszertárakon sosem múlott, hiszen ők kényszerítve voltak a csatlakozásra, az orvosi oldal megszervezése azonban sokkal bonyolultabb ügynek bizonyult.
Élet
Fontos