A teraszos-kiülős irányba tolhatja el a Nagykörutat a bringasztráda
Gyakorlatilag megvan az uniós pénz arra, hogy a budapesti Nagykörúton a jelenlegi parkolósáv és a biciklisáv helyet cseréljen, miközben a burkolat és a környezet is megújul – a BKK bejelentése után a projekt részleteiről a Telex írt.
Miért fontos ez? Ahogy azt korábban többcikkben is bemutattuk, a főváros egyik ikonikus körútja évek óta lerobbant állapotban van, nyoma sincs már a nyolcvanas évek korzózós hangulatának, nincs markáns kiskereskedelmi profilja, sok az üresen kongó üzlethelyiség, a legfőbb funkciója pedig a villamos. Ezen változtathat a most induló fejlesztés.
Felülnézet: a BKK még tavaly tavasszal adott be támogatási kérelmet a Nyugati és Boráros tér közötti szakasz biciklis fejlesztésére, ennek szerződését írhatják alá hamarosan, a részletek pedig arra utalnak, hogy a projekt alapvető változást hoz majd a Nagykörúton.
Számokban: összesen hatmilliárd forint érkezik az uniótól, a kiviteli tervek 2027-re készülhetnek el, a bringasztráda pedig 2028-29-re lehet kész. A társadalmi egyeztetés BKK kérdőívét több mint 10 ezren töltötték ki, ennek feldolgozása még nem ért véget.
Alulnézet: az előzetes tervek alapján a fejlesztés lényegi eleme, hogy helyet cserél a jelenlegi parkolósáv és az a biciklisáv, amelyet a korábbi szélső autós sávból alakítottak ki. Tehát középről, a villamostól kifelé haladva sorrendben lesz
egy autós sáv,
egy multifunkcionális sáv,
egy 80 centis, üres biztonsági sáv, hogy a parkoló autók kinyíló ajtajába a biciklisek ne ütközzenek bele,
egy elkülönített biciklisztráda,
és ezeket követi majd az ígéretek szerint parkosabbá tett gyalogos járda.
A jelenlegi biciiklisáv és parkolósáv helyet cserél, utóbbi funikciója kibővül. Fotó: G7
Vélhetően megszűnik az a kényszerű jelenlegi megoldás is, hogy a biciklisávot több helyen rávezetik a járdára, a gyalogosok közé, majd hirtelen visszakanyarítják az autóforgalom mellé.
A bringasztráda látványterve. Fotó: BKK
Tágabb kontextus: mivel a multifunkciós sávban sok minden helyet kaphat (ide tolják ki a lakók a kukákat, roller és kerékpár/Bubi tároló, taxisdroszt, buszmegálló, áruszállító furgonoknak rakodóhely), nagyon valószínű, hogy összességében jóval kevesebb autó parkolhat majd a körúton, mint most.
Sok nemzetközi példa mutatja, hogy a parkolás lehetőségének visszafogása, de leginkább a megszüntetése hatékonyan csökkenti az autós forgalmat, hiszen így csak azok hajtanak be az útra, akik át is mennek a zónán.
Ez a biciklis és gyalogos közlekedést teszi sokkal komfortosabbá, amennyiben pedig a járdát is rendbe teszik (aszfalt helyett egységes térkő, padok, zöldítés stb.), akkor kiskereskedelmi vonalon a teraszos-kiülős gasztro profil erősödhet (amiben már most is látnak fantáziát a vállalkozók a Nagykörúton).
A parkolás megszüntetésére ad extrém példát Oslo, ahol a belváros egészen nagy területén régóta gyakorlatilag nem járnak autók, pedig sok esetben nincsenek onnan kitiltva. Budapesten eddig vélhetően nem ér el a csillapítás, de ha sikerül növelni a korzós hangulatot, és csökkenteni a zajt, akkor a kiskereskedelmi profil is a járókelők kiszolgálása felé fordulhat.
Az államilag támogatott gyógyszerekból származó bevétel elinflálódott, emiatt is drágul a C-vitamin, a sampon, a gyógytea, és hasonlók a gyógyszertárakban.