Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. augusztus 13. 14:07 Vállalat

Nehéz hinni a fényes jövőben, miközben késve érkezik a fizetés a Dunaferrnél

A törvény szerinti pénteki határidő lejárta után kedd reggel elkezdte kifizetni a Dunaferr dolgozóinak bérét az indiai-brit Liberty Steel, amely tavaly vette át a bajba került céget. Nem ez volt az első alkalom, hogy a megmentőként beharangozott tulajdonos nem időben fizette ki az alkalmazottjait vagy beszállítóit.

Mi történt? Kedd reggel megkezdődött az elmaradt bérek kifizetése a Dunaferrnél a dolgozók hétfői tüntetését követően. A dolgozók kedd reggel újabb demonstrációra gyűltek össze a dunaújvárosi Vasmű előtt.

  • Egyre több helyről kapnak visszajelzést arról, hogy odaért az elmaradt bér, ugyanakkor a korábban beígért egyszeri 150 ezer forintnyi bónuszról továbbra sincs információjuk – mondta Magyar Zoltán, a Dunaferr DV. Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke a Telexnek.
  • A helyzet viszont még nem rendeződött, a szakszervezet szerint szerdán fognak tárgyalni a cégvezetéssel, ahol biztosítékokat szeretnének kapni arra vonatkozóan, hogy többé ilyen helyzet ne forduljon elő.

Előzmények: az egymást kiszorítani próbáló orosz és ukrán tulajdonosok helyett kormányzati közvetítéssel 2023-ban kerültek az indiai-brit Liberty Steel kezébe a felszámolás alatt álló vállalat eszközei és dolgozói. A Liberty Dunaújváros márkanév alatt két cég, a Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. és a Dunarolling Dunai Vasmű Kft. vette át a Dunaferr eszközeit.

  • Két kohó működött korábban az üzemben, ezeket azonban leállították. A Népszava cikke szerint a gyárban érdemi termelőtevékenység jelenleg nem zajlik. 
  • Az acél- és a kokszelőállítást végző Duna Furnace alkalmazottai állásidőn vannak, a Dunarolling alkalmazottjai pedig bejárnak, „de nem sokat dolgoznak” a lap forrásai szerint. Utóbbi cég elvileg félkész vasbugából készíthetne hengerelt termékeket, de egyelőre nem érkezett meg a termeléshez szükséges alapanyag.

Tágabb kontextus: a helyi szakszervezet vezetője a Népszavának most azt mondta, olyan sokan mondtak fel a cégeknél, hogy „a gyárat ebben a formában talán már akkor sem lehet újraindítani, ha erre lenne szándék”.

  • 3200 alkalmazott érintett a fizetések csúszásában a szakszervezet tájékoztatása szerint, ez a szám nagyjából megegyezik azzal az alkalmazotti létszámmal, amit a Liberty Steel májusra vonatkozóan júniusban adott meg (3170), tehát úgy tűnik, azóta nem változott lényegesen a létszám. A helyzet megítélését nehezíti, hogy a Liberty nem ad havi létszámadatokat a NAV-nak, a számokat így nem lehet visszamenőlegesen ellenőrizni.

Mi várható? Ahogy arról részletesebben is írtunk, a cégek termelése tavaly nagyrészt leállt, a bevétele nagy része az ennek nyomán megmaradt szén-dioxid-kvóták eladásából származott.

  • A Liberty Dunaújváros kohójának jövőbeli újraindítását az üzemben gyártott koksz helyett harmadik fél által biztosított koksszal végeznék el, amihez a csoportnak már vannak beszállítói – írta a Telexnek a cég júniusban.
  • A Liberty azt is kommunikálja, hogy az üzemben zöld acélt fognak gyártani. Ehhez elektromos nagyolvasztót építenének kínai partnerük, a CISDI segítségével. 
  • Erről a projektről augusztus elején annyi derült ki, a cég arra kapott előzetes szándéknyilatkozatot egy szintén kínai állami export- és hitelbiztosítótól, hogy hozzájut a pénzéhez, ha szállít a Dunaferrnek. A HVG cikke szerint azonban a Dunaferr csak hitelből fejleszthet, és a bizonytalan pénzügyi háttere, illetve a körülötte sűrűsödő negatív hírek közepette kérdéses, hogy találna-e egyáltalán hitelezőt.

Igen, de: nem sok bizakodásra adnak okot a Liberty régiós üzemeinek közelmúltbeli történései. A zöld acél gyártására vonatkozó terveket ezekben a gyárakban is belengették.

  • A tavaly év végén becsődölt csehországi üzemét ugyanakkor a cég eladná, a romániai Galatiban májusban alapanyaghiányra hivatkozva leállították az egyik nagyolvasztót, és csak júliusban indították újra.
  • Nem a dunaújvárosi fizetések esetében volt először gondja a cégnek azzal, hogy időben fizessen, korábban többször is késett a beszállítói kifizetésével, bizonytalan pénzügyi helyzetére pedig több európai szakszervezet is panaszkodott már.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtőlMiközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy megmentették a Dunaferrt, hogy egyre kevesebb marad belőleNem gyárt vasat és acélt az egykori Dunai Vasmű, tavaly a bevételek nagy része a leállított termelés miatt megmaradt szén-dioxid-kvóták eladásából származott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat acélipar Dunaferr Dunaújváros Liberty Steel Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.