2032-re épülhet meg a harmadik terminál Ferihegyen, derült ki a repülőtér felvásárlásáról szóló tegnapi sajtótájékoztatón a végleges vételár mellett, ami a várakozásoknak megfelelően 3,1 milliárd euró volt. A fejlesztés infrastrukturális beruházásokkal és kereskedelmi egységek létesítésével is jár, továbbá kérdésessé vált a nemrégiben felújított egyes terminál sorsa.
Miért fontos ez? A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetőségét és kapacitását régóta érik kifogások, ám ahogy az állami bevásárlás lehetősége egyre komolyabbá vált, az ezeket kezelő fejlesztések is mintha lendületet vennének. A terminálokról Nicolas Notebaert, a tranzakcióban az állam melletti szakmai befektetőként feltűnő Vinci elnök-vezérigazgatója is beszélt.
Előzmények: már nyolc éve felmerült az új terminál építése, aminek elkészültét 2019 és 2021 közöttre várta a repülőtér akkori igazgatója, Jost Lammers. A járvány mélypontját követően, 2021-ben még mindig csak tervekről volt szó, az időközben Lammerst váltó Chris Dinsdale 2025-re prognosztizálta a nagyjából három évig tartó építkezés megkezdését.
Tágabb kontextus: a kormány Budapestet igyekszik a kínai turisták és befektetések európai kapujaként pozicionálni, a Vinci pedig komolyan törekszik a piacvezető pozícióra a repülőtér-üzemeltetők körében, így mindkét tulajdonos erősen érdekelt a fejlesztésekben. Ebben mellesleg a kínaiak is részt vehetnek a régóta tervezett repülőtéri vasút építésével.
Számokban: a ferihegyi repülőtér személyforgalma 2019-ben érte el a csúcsát több mint 16 millió utassal, ami a járvány alatt mintegy a negyedére esett, de tavaly már a 15 milliós szintet közelítette. Idén 17 millió közelébe nőhet az utasszám. A teherforgalom tekintetében 2021 óta évről évre megdőlnek a korábbi csúcsok.
Közélet
Fontos