Hírlevél feliratkozás
Holtzer Péter
2024. február 24. 04:34 Közélet

Más szakmából átképzett tanárok – megoldás vagy álmegoldás a tanárhiányra?

Bár tíz féléves tanárszakra egyre kevésbé jelentkeznek fiatalok, a rövid ciklusú – maximum kétéves és ingyenes – átképzést elvégző tanárból viszont egyre több van: Fridez Dóra több évnyi munkatapasztalat után, sokéves vegyipari múlttal vált kezdő tanárrá, hivatástudatból. Jelenleg két határmenti kistelepülés iskolájában tanít, ahol “olyan dolgokat kap, amilyeneket korábbi szakmai életében soha”.

Tapasztalatairól a G7 oktatási témájú podcastsorozata, a 28. óra új részében mesélt, Murányi Zoltán, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tanára, kémiatanár-képző szakember társaságában.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Sok szakember vagy pályán lévő pedagógus szerint a rövid idő alatt átképzett, felnőtt fejjel a pályára lépő tanárok biztosan színvonalromlást eredményeznek még a jelenlegi helyzethez képest is. A két interjúalany belülről ezt árnyaltabban igyekszik megközelíteni.

Murányi szerint ugyan egy fiatal tanár előnye lehet, hogy egy nyelvet beszél a diákokkal, az átképzett tanárok szakmai tapasztalata is adhat hitelességet – és többet tud segíteni például pályaorientációban. 

Általa közelebb kerülhet a közoktatás az adott szakma jelenéhez.

Fridez Dóra azt látja, hogy a tanároknak nincs kapacitása innovációra, minden energiát felemészt a napi működés, “túlélőüzemmódban”.

Fridez Dóra és Murányi Zoltán

Murányi szerint a helyzeten az javítana, ha a béremelés mellett a kormányzat és oktatásirányítás hosszú távon azt kommunikálná, hogy “ti, tanárok az egyik legfontosabbak vagytok a számunkra”. 

A beszélgetés során a kérdés számos más aspektusa is szóba kerül.

__

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! A beszélgetéssel, illetve a 28. óra sorozattal kapcsolatos visszajelzéseket továbbra is várjuk a [email protected] címre.

A podcast elkészítésében közreműködött: Pálos Máté.

A 28. óra előző részei:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA segítő fejlesztések elfogadására is nehezen van energiájuk az egyre leharcoltabb tanároknakA munkaerőpiacon egyre fontosabb képesség az együttműködés és önérvényesítés, és pont ezek fejlesztésében nem remekel a magyar közoktatás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz akkugyárak megjelenése megrángatta a magyar munkaerőpiacot, ezres nagyságrendben igényli a szakembereketFőleg a fiatalabb szakembereket el is szívják a magyar kis és középvállalatoktól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkValamit rosszul csinálunk, ha a gyerekek így megutálják a fizikát nyolcadikraA Z-szak arra lesz képes, hogy a szaktanároknak nem éppen vonzó általános iskolákban is lesz olyan, aki természettudományt képes majd tanítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz most nem az a helyzet, amikor a tanári teljesítménymérésre kéne helyezni a hangsúlytHogyan alakult át a tanárképzés, és miért béremeléssel kellene kezdeni a pálya vonzóvá tételét? A 28. óra vendége Csapodi Csaba, az ELTE Tanárképző Központ főigazgató-helyettese.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk“Nem tiltják meg a tanárnak, hogy jó órákat tartson” - van tere az újításnak a magyar közoktatásbanHogyan kerülhetnek alapítványi vagy forprofit szereplők révén korszerű megoldások a közoktatásba? A 28. óra új adásában erre kerestük a választ.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár nem feltétlenül akkora a különbség egy gimnázium és egy technikum közöttMi történik itthon a szakképzésben? A 28. óra adásában erről beszélgettünk Gál-Berey Csillával, a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikumának igazgatójával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Én még többet is profitálok, mint a mentoráltjaim” – így segíthetik diákmentorok is a tehetséggondozástA 28. óra idei utolsó adásában két olyan kezdeményezést mutatunk be, amik az erőforráshiány ellenére is igyekeznek előremozdítani a tehetséggondozás ügyét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lát olyan potenciált a kormány az oktatási reformban, mint amit Horthy vagy a kommunisták láttakAz elmúlt 100 évben a magyar politikai elitek számára az oktatás mindig komoly dilemmát jelentett Orbán Krisztián közgazdász szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet oktatás tanárhiány Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 14. 10:52 Adat

A háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálna

Míg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 17:18 Adat

Az egyik probléma megoldódott a magyar mezőgazdaságban, de máris itt a másik

Sokkal többet műtrágyáznak a magyar gazdák, mint tavaly. Önmagában azonban ez nem lesz elég, hogy megmentse a mezőgazdaság évét.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 13:31 Adat

Sosem fűtünk már úgy, mint a rezsiemelés előtt

Kissé emelkedett ugyan a lakosság téli földgázfelhasználása az előző télhez képest, de még így is látványosan elmaradt a rezsiemelés előtti időszakban megszokottól.