Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. december 19. 15:51 Közélet

Legalább másfél millió ember számára tenné ingyenessé a tömegközlekedést Lázár János

A rendszerváltás óta eltelt időszak “legnagyobb tarifareformján” dolgozik Lázár János, aki kedden, azaz ma viszi/vitte a kormány elé javaslatait, amely értelmében több mint másfél millió emberrel többen használhatnák ingyenesen a tömegközlekedést (közel 2 millió 65 éven felülinek eddig is ingyenes volt).

Előzmények: Lázár november végén beszélt arról, hogy – Budapest után – 14 éven aluliak számára ingyenessé tenné a tömegközlekedést. A Mávnál és a Volánnál a jelenleg 6 és 14 év közötti gyerekek 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak (6 éven aluliaknak most is ingyenes).

  • A helyi tömegközlekedés tarifái pedig önkormányzatonként eltérnek (Budaörsön, Dunakeszin vagy Hódmezővásárhelyen például ingyenes a tömegközlekedés).

Mi változott? Lázár két héttel ezelőtti posztjában – és a Blikknek adott interjújában – már arról beszélt, hogy a 14 éven aluliak mellett a közalkalmazottak és a “hátrányos helyzetűek” is ingyenesen utazhatnak majd.

  • Nem teljesen egyértelmű, hogy mit ért Lázár közalkalmazott alatt. “A munkajogi kategóriák alapján a közalkalmazottak mára csak a szociális ágazatban dolgozókat fedik le. Nem világos, hogy a többi közszolgálati viszonyra is érvényes-e az állítás” – mondta a G7-nek Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke.
  • A szövegkörnyezet alapján Lázár az összes közszolgálati dolgozóra utalhat: posztjában felhozza példaként a pedagógusokat és az egészségügyi dolgozókat, a Blikknek meg a “pecsétes rendszer” megszűnéséről beszélt (arra utalva, hogy jelenleg a közszolgálati dolgozók évi 12-szer 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak).

Számokban: a KSH népszámlálási adatai alapján mintegy 840 ezer 6 és 14 év közötti gyerek él Magyarországon. Borosné szerint pedig jelenleg 618 ezer közszolgálati dolgozó van (közalkalmazott, tehát szociális dolgozó pedig 92 ezer). Lázár emellett azoknak is teljes ingyenességet adna a jegyrendszer egyszerűsítése céljából, akik eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazhattak.

  • A személyszállítást szervező Máv-Startnak tavaly nagyjából 35 milliárd forintos jegybevétele volt, miközben az államtól több mint 230 milliárd forintos támogatást kapott. Ez az arány a lépéssel tovább szélesedhet.

Tágabb kontextus: Lázár vasúttal kapcsolatos tervei egyelőre azon alapulnak – ahogy ő is mondta -, hogy a minőség korlátozott, “olyan, amilyen”, de legalább “olcsón adja ezt a szolgáltatást”. Ha megvalósul a terve, sok százezer család és alulfizetett állami dolgozónak könnyítheti meg életét az ingyenessé tétel, ugyanakkor a Lázár által hangoztatott környezetvédelmi céloknak kevésbé egyértelmű a helyzete.

  • Kérdéses ugyanis, hogy az ingyenessé tétel hogyan hat az eddig sem túl magas szolgáltatások minőségére. Míg ugyanis Nyugat- és Dél-Európában hatalmas összegeket ölnek bele infrastrukturális fejlesztésekbe, hogy a felső- és középosztálybelieket áttereljék a tömegközlekedésre, kérdéses, hogyan hat a tömegközlekedést amúgy nagy arányban használó magyar felső- és középosztályra a tömegközlekedési vállalatok egyre nagyobb forráshiánya.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA vasút elhanyagolásában már utolértük EurópátEgy friss jelentés szerint az EU-ban és Magyarországon is jóval több állami pénzt kapott a közúti közlekedés fejlesztése a vasúténál.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Lázár János MÁV MÁV-Start tömegközlekedés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.

Jandó Zoltán
2024. május 16. 10:27 Adat, Közélet

Veresége ellenére pénzügyileg más ligában focizik a Fradi, mint a többi magyar csapat

A Fradi annyi pénzből gazdálkodik, hogy még a svájci és a belga bajnokságban is a gazdagabb csapatok közé tartozna, a Paks büdzséje viszont itthon is szerénynek számít.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 18. 05:41 Élet, Vállalat

Jön a szigorítás, hogy ne lehessen bármit kovászos kenyérnek hívni

Az Agrárminisztérium belenyúl a nagy magyar kovászkáoszba, de a jellemzően családi vállalkozásként működő kis kézműves pékségek mégsem lehetnek igazán boldogok.

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.