Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 09:53 Vállalat, Világ

Kis e-autók gyártásával is méltányos profit mellett tudna versenyezni Kínával az európai járműipar

2025-ben Európában tömegesen előállíthatók lennének olyan kisebb elektromos autók, amelyek méltányos, 4 százalékos nyereséget hoznak, de 25 ezer euró (jelenlegi árfolyamon 9,6 millió forint) alatti árukkal a kínai versenytársakkal is felvennék a versenyt – ezt a Transport & Environment írja a Syndex tanácsadócéggel közösen készített tanulmánya alapján.

Miért fontos ez? Az Európai Bizottság főként francia nyomásra a múlt héten vizsgálatot indított az államilag támogatott kínai e-autók dömpingje ügyében, mert attól tart, hogy azok (szerintük nem egészen tiszta) versenyben elárasztják a piacot.

  • A kisebb kategóriákban az olcsóbb európai e-autók megjelenése létfontosságú lenne a versenyképesség megtartásához.

Számokban:

  • 2019-ben a B-szegmens alsó részébe tartozó méretű (ilyen például a Renault Clio, az Opel Corsa, vagy a Skoda Fabia) európai elektromos autók ára 38 ezer euró körül volt.
  • Kedvező piaci körülmények között ez 2025-re 25 ezer euróra lenne csökkenthető.
  • A legkevésbé kedvező forgatókönyv azzal számol, hogy az átlagos ár 30 ezer euró fölött marad.
  • Az akkumulátorok átlagosan 40 kilowattóra kapacitásúak lennének, az egy töltéssel megtehető távolság pedig 250-300 kilométer lenne.
  • Az akkumulátor költsége kilowattóránként 100 dollárra csökkenne, és más alkatrészek is olcsóbakká válnának, ezek azonban összhangban vannak a jelenlegi szakmai várakozásokkal.
  • A nagyobb európai országokban az újautó-vevők negyede venne e-autót, arányuk azonban 35 százalékra ugrik, ha egy 25 ezer eurós kisebb modell is a palettán van. Ez évi 1 millió e-autóval növelné meg az értékesítést.

Igen, de: a nagy európai autógyártók épp abbahagyják a kisebb autók gyártását, mert a nagyobb e-autókon több profitot érnek el.

  • Az Európában eladott e-autóknak ma 53 százaléka SUV (“városi terepjáró”, azaz emelt, nagyobb belterű) modell.
  • A nagy európai gyártók 2019-ben átlagosan 40 eurós veszteség és 1920 euró nyereség közti eredményt értek el egy e-autóra vetítve, 2022-ben azonban ez már 510 és 8940 euró közti nyereség volt.

Nem a prémium kategória jelensége a SUV-ok terjedése, hiszen ez a fajta emelt felépítés az utóbbi években éppen a C-szegmensben (VW Golf, Peugeot 308 és hasonlók) terjedt el a legnagyobb mértékben, de a B-szegmensben is uralkodóvá vált.

  • Utóbbiban eközben olyan modellek szűntek meg, mint a Fiat Punto, a Peugeot 108, a Citroen C1 vagy legutóbb a Ford Fiesta.
  • A jelenség kapcsán a gyártók általában az uniós károsanyag-kibocsátási előírásokra és a vásárlói igényekre hivatkoznak , de a tanulmány szerzői szerint az egy autóra jutó elérhető profit is nagy szerepet játszhat a folyamatban.

Felülnézet: a tanulmány szerint a kisebb e-autókat érdemes lenne szabályozással előnybe hozni, mert a gyártókon olyan profitnyomás van, hogy ezt maguktól nem tehetik meg.

  • Ez kedvezne a vékonyabb pénztárcájú vevőknek, a környezetvédelemnek, de egyben meg is óvná az európai autóipart a kínai dömpinggel szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNekimegy a kínai e-autóknak az EU, pedig a napelemeknél ezzel egyszer már elbukottA dömpingár ellen a büntetővám egyszer már nem jött be, és vita van arról, hogy egyáltalán érdemes-e szembeszállni Kínával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz olyan magyar munkahely az autóiparban, amit érintetlenül hagy a zöld átmenetHabár az európai járműipar már tud eredményeket felmutatni, jelentős egyenlőtlenségeket hordoz magában az elektromobilitásra való átállás. Galgóczi Béla a G7 Podcast vendége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autó e-autó Európa Kína suv Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Jandó Zoltán
2024. május 11. 05:24 Vállalat

Az egyik leggazdagabb magyar vette meg a bukott ásványvízkirály jachtját

Hivatalosan is új tulajdonoshoz került az Aquarius-Aqua bukásának jelképévé váló luxusjacht. A hajót át is nevezték: néhány napja már nem Cassiopeiának, hanem Aragónak hívják.

Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

A hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.

Fontos

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.