Kis e-autók gyártásával is méltányos profit mellett tudna versenyezni Kínával az európai járműipar
2025-ben Európában tömegesen előállíthatók lennének olyan kisebb elektromos autók, amelyek méltányos, 4 százalékos nyereséget hoznak, de 25 ezer euró (jelenlegi árfolyamon 9,6 millió forint) alatti árukkal a kínai versenytársakkal is felvennék a versenyt – ezt a Transport & Environment írja a Syndex tanácsadócéggel közösen készített tanulmánya alapján.
Miért fontos ez? Az Európai Bizottság főként francia nyomásra a múlt héten vizsgálatot indított az államilag támogatott kínai e-autók dömpingje ügyében, mert attól tart, hogy azok (szerintük nem egészen tiszta) versenyben elárasztják a piacot.
A kisebb kategóriákban az olcsóbb európai e-autók megjelenése létfontosságú lenne a versenyképesség megtartásához.
Számokban:
2019-ben a B-szegmens alsó részébe tartozó méretű (ilyen például a Renault Clio, az Opel Corsa, vagy a Skoda Fabia) európai elektromos autók ára 38 ezer euró körül volt.
Kedvező piaci körülmények között ez 2025-re 25 ezer euróra lenne csökkenthető.
A legkevésbé kedvező forgatókönyv azzal számol, hogy az átlagos ár 30 ezer euró fölött marad.
Az akkumulátorok átlagosan 40 kilowattóra kapacitásúak lennének, az egy töltéssel megtehető távolság pedig 250-300 kilométer lenne.
Az akkumulátor költsége kilowattóránként 100 dollárra csökkenne, és más alkatrészek is olcsóbakká válnának, ezek azonban összhangban vannak a jelenlegi szakmai várakozásokkal.
A nagyobb európai országokban az újautó-vevők negyede venne e-autót, arányuk azonban 35 százalékra ugrik, ha egy 25 ezer eurós kisebb modell is a palettán van. Ez évi 1 millió e-autóval növelné meg az értékesítést.
Igen, de: a nagy európai autógyártók épp abbahagyják a kisebb autók gyártását, mert a nagyobb e-autókon több profitot érnek el.
Az Európában eladott e-autóknak ma 53 százaléka SUV (“városi terepjáró”, azaz emelt, nagyobb belterű) modell.
A nagy európai gyártók 2019-ben átlagosan 40 eurós veszteség és 1920 euró nyereség közti eredményt értek el egy e-autóra vetítve, 2022-ben azonban ez már 510 és 8940 euró közti nyereség volt.
Nem a prémium kategória jelensége a SUV-ok terjedése, hiszen ez a fajta emelt felépítés az utóbbi években éppen a C-szegmensben (VW Golf, Peugeot 308 és hasonlók) terjedt el a legnagyobb mértékben, de a B-szegmensben is uralkodóvá vált.
Utóbbiban eközben olyan modellek szűntek meg, mint a Fiat Punto, a Peugeot 108, a Citroen C1 vagy legutóbb a Ford Fiesta.
A jelenség kapcsán a gyártók általában az uniós károsanyag-kibocsátási előírásokra és a vásárlói igényekre hivatkoznak , de a tanulmány szerzői szerint az egy autóra jutó elérhető profit is nagy szerepet játszhat a folyamatban.
Felülnézet: a tanulmány szerint a kisebb e-autókat érdemes lenne szabályozással előnybe hozni, mert a gyártókon olyan profitnyomás van, hogy ezt maguktól nem tehetik meg.
Ez kedvezne a vékonyabb pénztárcájú vevőknek, a környezetvédelemnek, de egyben meg is óvná az európai autóipart a kínai dömpinggel szemben.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.