Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 16. 19:04 Világ

Irán ismét a világpiacra bocsátja az olaját, ami kihathat a benzinárra

Öt éve nem exportált annyi olajat Irán, mint mostanában, a szállítmányok döntően Kínába tartanak. Ráadásul az amerikai szankciók miatt elszigetelődő ország egyre jobba erősödik a Bloomberg szerint: például élénkülnek a kapcsolatai a regionális vetélytársaival, sőt Washingtonnal is óvatos egyeztetéseket kezdett.

Miért fontos ez? A többletkínálat megingathatja az olajpiacot. A megtorpanó gazdasági növekedés és az olcsó orosz szállítmányok hatásait ellensúlyozva igyekszik a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) megtámasztani az olajárat – Szaúd-Arábia például mérsékli kitermelését –, ezt teheti még nehezebbé az iráni termelés felfutása.

Számokban: az iráni olajszállítások jócskán megnőttek tavaly ősz óta, májusban elérték a napi 1,6 millió hordót az érvényben lévő amerikai szankciók ellenére. A termelés pedig elérte a napi 2,9 millió hordót az országban, ami a legmagasabb szint 2018 vége óta.

Mi várható? Miután Donald Trump 2018-ban kilépett a Teheránnal kötött atommegállapodásból, a szankciók alá vont Irán válságos helyzetbe került. A fokozódó termelés és kivitel a javuló külkapcsolatokkal párosulva azonban megerősítheti a féktelen infláció, a riál árfolyamának gyengülése és a keményvonalas Ebrahim Raiszi elnök elleni zavargások által sújtott gazdaságot.

  • A benzinárak kordában tartására törekedhet az amerikai kormány bizonyos feltételezések szerint az élénkülő iráni olajexport hallgatólagos tolerálásával.
  • Az olajár alakulása mégis kérdéses: Kína fellendülése gyorsulhat a második félévben, így az ország felszívhatja az iráni szállítmányokat a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint – a kereskedők ugyanakkor szkeptikusak a kínálat szűkösségére utaló előrejelzésekkel szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar 80-as évekbe csúszik vissza éppen egy olajnagyhatalomAz amerikai szankciók miatt nincs vevő az olajra, így nem tudják kifizetni az importszámlát sem Iránban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár az oroszok is vizsgálják az olajárcsökkenés okait, mi várható a magyar kutakon?Jelentősen csökkent a héten a világpiacon meghatározó olajtípusok árfolyama, úgy néz ki, hogy egyelőre nem hatásos a globális olajkartell kitermeléscsökkentése.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKemény idők várnak a magyar autósokra a következő évtőlTavaly még hatósági árral védte a kormány az autósokat, jövőre viszont az egyik legmagasabb benzinárral találkozhatnak az autósok a magyar kutakon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Irán iráni atommegállapodás kőolaj olajár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.