Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. január 24. 08:36 Világ

A sebességkorlátozás körül megy a klímaharc, a lelkészek önként vállalták, hogy százra lassítanak

Míg az amerikai jobboldal a gáztűzhelyek megvédéséből építi újabban az identitását, Németországban az atomenergia és a szén mellett az autópályákon való száguldozás mint ősi alapjog tölt be hasonló szerepet a közéleti frontokon. A sztrádák többségén Németországban hagyományosan nincs hivatalos sebességkorlátozás, amin főleg a Zöldek szeretnének minél gyorsabban változtatni.

A vitának az Ukrajna elleni orosz invázió és a kibontakozó energiaválság adott az elmúlt egy évben új lendületet. A téma megosztja a Scholz által vezetett koalíciót is. Míg a zöldeknek az autózás megregulázása kardinális kérdés, a jobboldali liberális FDP számára ugyanúgy szimbolikus politizálásról van szó, csak éppen ellentétes előjellel: ők úgy keretezik a témát, mintha a belsőégésű motorok és a 200 km/h feletti sebesség megkérdőjelezése a hagyományos életmód elleni egzisztenciális támadás lenne.

Ebben az ellenzéknél is vehemensebbek, hiszen a CDU korábbi elutasító álláspontja után már hajlik a legalábbis ideiglenes kompromisszumra. Az ő retorikájuk nagyrészt arra épül, hogy a mostani különleges időkben mindenkinek el kell fogadnia, hogy megdőltek a politikai tabuk: ha ti elfogadjátok, hogy most nem lehet bezárni az atomerőműveket, mi hajlandóak vagyunk tárgyalni a sebességkorlátozásról.

Az erősen megosztó téma ugyanakkor az eddigi számítások szerint viszonylag keveset hozna. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA) korábbi becslései szerint egy 130-as sebességkorlátozással kb. 1,5 millió tonnával lenne kevesebb az éves szén-dioxid-kibocsátás, ez pedig az ellenzők szerint elhanyagolható mennyiség: amit egy hónap alatt ezzel meg lehetne takarítani, azt a világ többi része tíz perc alatt elfogyasztja, vagyis a német sebességkorlátozás sem a benzin árát, sem a kibocsátást nem csökkentené jelentősen – hangsúlyozzák.

Az UBA azonban most frissítette a számításait, és az új módszertanon alapuló becslés (pdf) a korábban gondoltnál már három-négyszer nagyobb kibocsátáscsökkenést valószínűsít. Eszerint 120 kilométeres sebességlimittel évi 6,7 millió tonna szén-dioxid-egyenértéket lehetne megtakarítani.

A nagyobb érték a tanulmány szerint a vezetési magatartásra vonatkozó pontosabb adatokból, valamint abból származik, hogy figyelembe vették a várható útvonalmódosításokat: ha az autópálya használata kisebb időspórolással kecsegtet, többen használnák az általában rövidebb útvonalat jelentő alacsonyabb rendű utakat, szintén hozzájárulva ezzel az üzemanyagmegtakarításhoz.

A közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátását az új becslés szerint 4,2 százalékkal csökkentené a sebességkorlátozás. Bár ez még mindig nem úgy hangzik, mint amin végleg eldőlne a klímaválság, a VCD környezetbarát közlekedési klub szerint a sebességcsökkentés kérdése mégiscsak alapvető – vagy legalábbis könnyen megcsinálható.

Nincs még egy közlekedési intézkedés, amely ilyen mértékben járulna hozzá az éghajlatvédelemhez. Ráadásul azonnal és szinte ingyen megvalósítható

– kommentálta az UBA új tanulmányát Michael Müller-Görnert szóvivő.

Környezetvédő szervezetek a közelmúltban alkotmányos panasszal is éltek, azzal érvelve a német alkotmánybíróság előtt, hogy a sebességkorlátozás hiánya az alaptörvény klímavédelmi követelményébe ütközik. Beadványukat azonban a karlsruhei székhelyű alkotmánybíróság nem találta elég konkrétnak és megalapozottnak.

Jogi kényszer hiány így a döntés a politikai szférára maradna. Elképzelhető azonban, hogy végül az önszabályozás fog előtérbe kerülni. A felmérések szerint a német autóvezetők háromnegyede már most is 130 km/h-nál lassabban megy az autópályákon, de a vállalatok is dönthetnek úgy, hogy legalább a vállalati autókon nem engedik a száguldozást. Ebben a lelkészek járnak az élen: a németországi evangélikus egyház novemberben úgy döntött, hogy autópályán 100, országúton 80 km/h maximális sebesség betartását kéri a dolgozóitól. Ezzel főleg az üzemanyaggal szeretnének spórolni, miközben a protestáns etika 21. századi újrafogalmazásával a maguk módján a klímavédelmet is támogatni kívánják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó klímaváltozás közlekedés németország sebességkorlátozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 9. 12:55 Közélet, Vállalat

Megörökli a következő kormány a bankok és telekom cégek áremelési szándékait

Teljes piacok kényszerültek „önkéntesen kötelező” lépésre a hatósági beavatkozás réme miatt. Az inflációs nyomásból így jut a következő kormánynak is.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Torontáli Zoltán
2025. április 8. 16:02 Pénz

Most látszik, miért kényszeríti a befektetési alapok pénzét is állampapírba a kormány

Eladtad az állampapírodat és befektetési alapot vettél helyette? Jó eséllyel így is állampapírban landolt a pénzed egy része.