Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. január 24. 08:36 Világ

A sebességkorlátozás körül megy a klímaharc, a lelkészek önként vállalták, hogy százra lassítanak

Míg az amerikai jobboldal a gáztűzhelyek megvédéséből építi újabban az identitását, Németországban az atomenergia és a szén mellett az autópályákon való száguldozás mint ősi alapjog tölt be hasonló szerepet a közéleti frontokon. A sztrádák többségén Németországban hagyományosan nincs hivatalos sebességkorlátozás, amin főleg a Zöldek szeretnének minél gyorsabban változtatni.

A vitának az Ukrajna elleni orosz invázió és a kibontakozó energiaválság adott az elmúlt egy évben új lendületet. A téma megosztja a Scholz által vezetett koalíciót is. Míg a zöldeknek az autózás megregulázása kardinális kérdés, a jobboldali liberális FDP számára ugyanúgy szimbolikus politizálásról van szó, csak éppen ellentétes előjellel: ők úgy keretezik a témát, mintha a belsőégésű motorok és a 200 km/h feletti sebesség megkérdőjelezése a hagyományos életmód elleni egzisztenciális támadás lenne.

Ebben az ellenzéknél is vehemensebbek, hiszen a CDU korábbi elutasító álláspontja után már hajlik a legalábbis ideiglenes kompromisszumra. Az ő retorikájuk nagyrészt arra épül, hogy a mostani különleges időkben mindenkinek el kell fogadnia, hogy megdőltek a politikai tabuk: ha ti elfogadjátok, hogy most nem lehet bezárni az atomerőműveket, mi hajlandóak vagyunk tárgyalni a sebességkorlátozásról.

Az erősen megosztó téma ugyanakkor az eddigi számítások szerint viszonylag keveset hozna. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA) korábbi becslései szerint egy 130-as sebességkorlátozással kb. 1,5 millió tonnával lenne kevesebb az éves szén-dioxid-kibocsátás, ez pedig az ellenzők szerint elhanyagolható mennyiség: amit egy hónap alatt ezzel meg lehetne takarítani, azt a világ többi része tíz perc alatt elfogyasztja, vagyis a német sebességkorlátozás sem a benzin árát, sem a kibocsátást nem csökkentené jelentősen – hangsúlyozzák.

Az UBA azonban most frissítette a számításait, és az új módszertanon alapuló becslés (pdf) a korábban gondoltnál már három-négyszer nagyobb kibocsátáscsökkenést valószínűsít. Eszerint 120 kilométeres sebességlimittel évi 6,7 millió tonna szén-dioxid-egyenértéket lehetne megtakarítani.

A nagyobb érték a tanulmány szerint a vezetési magatartásra vonatkozó pontosabb adatokból, valamint abból származik, hogy figyelembe vették a várható útvonalmódosításokat: ha az autópálya használata kisebb időspórolással kecsegtet, többen használnák az általában rövidebb útvonalat jelentő alacsonyabb rendű utakat, szintén hozzájárulva ezzel az üzemanyagmegtakarításhoz.

A közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátását az új becslés szerint 4,2 százalékkal csökkentené a sebességkorlátozás. Bár ez még mindig nem úgy hangzik, mint amin végleg eldőlne a klímaválság, a VCD környezetbarát közlekedési klub szerint a sebességcsökkentés kérdése mégiscsak alapvető – vagy legalábbis könnyen megcsinálható.

Nincs még egy közlekedési intézkedés, amely ilyen mértékben járulna hozzá az éghajlatvédelemhez. Ráadásul azonnal és szinte ingyen megvalósítható

– kommentálta az UBA új tanulmányát Michael Müller-Görnert szóvivő.

Környezetvédő szervezetek a közelmúltban alkotmányos panasszal is éltek, azzal érvelve a német alkotmánybíróság előtt, hogy a sebességkorlátozás hiánya az alaptörvény klímavédelmi követelményébe ütközik. Beadványukat azonban a karlsruhei székhelyű alkotmánybíróság nem találta elég konkrétnak és megalapozottnak.

Jogi kényszer hiány így a döntés a politikai szférára maradna. Elképzelhető azonban, hogy végül az önszabályozás fog előtérbe kerülni. A felmérések szerint a német autóvezetők háromnegyede már most is 130 km/h-nál lassabban megy az autópályákon, de a vállalatok is dönthetnek úgy, hogy legalább a vállalati autókon nem engedik a száguldozást. Ebben a lelkészek járnak az élen: a németországi evangélikus egyház novemberben úgy döntött, hogy autópályán 100, országúton 80 km/h maximális sebesség betartását kéri a dolgozóitól. Ezzel főleg az üzemanyaggal szeretnének spórolni, miközben a protestáns etika 21. századi újrafogalmazásával a maguk módján a klímavédelmet is támogatni kívánják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó klímaváltozás közlekedés németország sebességkorlátozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.