Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. október 2. 12:02 Világ

Fenntarthatatlanná vált a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést is finanszírozó Övezet és Út projekt, és ezt már Kína is elismeri

Az elmúlt években a Kína globális befolyását bővítő, hatalmas geopolitikai-stratégiai terv részeként Peking ezer milliárd dollárnak megfelelő összeget költött el főként Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában. Kína a világ legnagyobb nemzetközi hitelezőjévé vált, most viszont úgy tűnik, újra kell terveznie az egész projektet összefogó Övezet és Út kezdeményezést (korábban Egy út – Egy övezet, de szokták Új Selyemútnak is hívni). Egyre kevésbé tűnik ugyanis reálisnak, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a válságban lévő országok vissza tudják fizetni a könnyen felvett hiteleket.

Hszi Csin-ping kínai elnök korábban úgy fogalmazott: a program nemzetközi környezete annyira összetetté vált, hogy meg kell erősíteni a kockázatkezelést és az együttműködést, ami – főként a közelmúlt fordulataival együtt – a kínai diplomácia beismeréseként értelmezhető. 

Kína nemzetközi hitelezői gyakorlatát számos kritika érte az elmúlt években, nevezték azt adósságcsapda-diplomáciának, amiért több alacsony jövedelmű országot terhelt meg hatalmas adósságokkal. Számos közgazdász pedig állítja: Peking hitelezési gyakorlata nagyban hozzájárult a Srí Lanka-i és zambiai krízishez. Tény, hogy 2013 és 2017 között, az Övezet és Út program első öt évének végére Kína a fejlődő világ legnagyobb hitelezőjévé vált, megelőzve az Egyesült Államokat, amely egyébként a fejlődő országokban futó fejlesztési projektjeit hitel helyett inkább segély formájában finanszírozza.

Egy nemzetközi hitelezési gyakorlatokat kutató közgazdász csapat adatai szerint jelenleg Kína hiteleinek már 60 százaléka pénzügyi krízisben lévő országban van, míg 2010-ben ugyanez az arány 5 százalék volt. 

A Washington Post forrásai szerint Peking már a program teljes újratervezésén dolgozik, és az Övezet és Út 2.0 elődjénél lényegesen konzervatívabb, az új támogatott projekteket szigorúbban szelektáló hitelezési politikát követhet.

A lap szerint a kínai bankok az utóbbi időben nyitottabbak lettek még arra is, hogy újratárgyalják a hiteleket, és elfogadjanak némi veszteséget. Ez korábban teljesen elképzelhetetlen volt, eddig Peking a problémás hitelek futamidejének meghosszabbítását részesítette előnyben, ami csak elnyújtotta és ezzel mélyítette a problémákat, mégis fenntartotta az ingatag pénzügyi konstrukciókat. Ezt a gyakorlatot ezért is nevezték a nemzetközi pénzügyi szakértők hosszabbításos színlelésnek.

A kínai bankok már most lényegesen kevesebb új hitelt adnak ki, sokkal inkább a meglévő hitelportfólió kitisztítására fókuszálnak. Már arra is hajlandóak, hogy együttműködjenek más nagy nemzetközi hitelezőkkel és hitelező intézményekkel, mint például a Párizsi Klubbal, amelynek tagja például az Egyesült Államok, Japán és Franciaország.

A kínai állami médiát monitorozó szakértők szerint Peking kommunikációja is változott, kevésbé hangsúlyozza a kínai hitelek gazdasági előnyeit, helyette a kockázatkezelést és a nemzetközi együttműködést domborítja ki.

Szakértők szerint Pekingtől nem várható teljes hátraarc, de az biztos, hogy fenntarthatóvá kell tennie a hitelezési gyakorlatát – és ha mindemellett fent akarja tartani az érdekszféra-bővítő nemzetközi politikáját, akkor el kell mozdulnia a magánszférával vagy a multilaterális pénzintézetekkel való együttműködés, a piaci kamatok alatti hitelek vagy a segélyezés irányába.

Mint ismert, az Övezet és Út kezdeményezés keretében korszerűsítik a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszát is, a kiemelkedően költséges, 700 milliárd forintos fejlesztést 85 százalékban kínai hitel finanszírozza. A beruházás megtérülését nem sikerült alátámasztania a magyar kormánynak, ezzel kapcsolatban vagy csak általánosságok hangzanak el, vagy az, hogy a megtérülés nem is fontos. (A hitelszerződést pedig tíz évre titkosították.) Ezzel együtt attól valószínűleg nem kell tartania a kínai félnek, hogy ennek a hitelnek a törlesztése veszélybe kerülne.

A Világbank egyébként a napokban adott ki egy meglehetősen pesszimista prognózist a kínai gazdasági növekedéssel kapcsolatban: a szervezet júniusban még 4,3 százalékos idei GDP-növekedést várt, ezt mostanra 2,8 százalékosra csökkentette. Ha beigazolódik a prognózis, akkor a befékező kínai gazdaság 1990 óta először nő lassabban, mint a kelet-ázsiai és csendes-óceáni régió országai.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzigorú és dörzsölt hitelező Kína egy friss kutatás szerintA Magyarország által felvett kölcsön részleteit nem ismerjük, de száz kínai hitelszerződés alapján kutatók felvázolták a kínai hitelezés jellegzetességeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Balkán példája nekünk is mutatja, miért nem megoldás a keleti nyitás politikájaSzerbia és Montenegró az utóbbi években igyekezett megnyerni Kína kegyeit, egy elmélet szerint ezzel jelezve, hogy van alternatívája az EU-hoz való csatlakozásnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet hitelezés Kína kínai gazdaság övezet és út Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.