Az Európai Unió (EU) három legnagyobb hajóflottával rendelkező országa, Görögország, Ciprus és Málta zászlaja alatt közlekedő tankerek közel kétszer annyi orosz kőolajat szállítanak az Ukrajna elleni orosz háború első napja, vagyis február 24. óta, mint korábban, írta meg az Independent.
A Global Witness nevű szervezet adatai alapján májusban az érintett hajók mintegy 58 millió hordónyi mennyiséget mozgattak, míg februárban csak 31 milliót. A szervezet erről azt követően számolt be, hogy kiderült: Görögországhoz köthető teherhajók korábban is részt vettek orosz olaj szállításában, méghozzá úgy, hogy hajóról hajóra szivattyúzták át az árut, nyilvánvalóan azért, hogy elrejtsék az olaj eredetét, és az európai piacon értékesítsék.
Erre egyébként egyelőre nem jogi okok miatt volt szükség, mert bár az EU nagy nehezen tető alá hozott hatodik szankciós csomagja megtiltja a tengeren szállított orosz kőolaj importját, de ez csak decemberben lép életbe. A hírnevüket féltő nyugati olajvállalatok ugyanakkor már a háború kirobbanása után elkezdték csökkenteni, megszüntetni az orosz kőolaj felhasználását, így az eredet elrejtésével sokat lehet keresni. Igaz, arra vonatkozóan nincsenek adatok, hogy a trükközéssel mennyit kereshetnek az érintett társaságok. De ez nem is meglepő, mivel ilyen esetekben nemigen készülnek hajszálpontos kimutatások, vagy ha mégis, akkor azokat nem hozzák nyilvánosságra.
A Global Witness adatelemzője úgy fogalmazott, hogy az említett hajók gúnyt űznek az EU Putyin háborús gépezetét gyengítő erőfeszítéseiből, mivel biztosítják, hogy továbbra is áramoljon pénz Oroszországba.
Világ
Fontos