Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 17. 09:37 Vállalat

Tovább drágulhat 2020 klasszikus hiányterméke

Ha egyetlen képpel kellene illusztrálni a koronavírus-járvány első hulláma által kiváltott pánikvásárlásokat, az jó eséllyel a WC-papírok teljesen üres polcszakasza lenne valamelyik boltban. Mint utóbb kiderült, a felhalmozás feleslegesnek bizonyult, a gyárak folyamatosan termeltek, és az ellátással sem volt gond azt leszámítva, hogy a szokásos forgalomra méretezett logisztika nem bírta a kezdeti rohamot.

Hiánytól összességében továbbra sem kell tartani, de az ágazat egyik legnagyobb szereplőjének jelzése alapján az könnyen elképzelhető, hogy a termék már most is érzékelhető drágulása a közeljövőben tovább folytatódik. Az áremelkedés ebben az esetben persze nem teljesen szokatlan, ahogy a KSH mérése mutatja, a WC-papír tendenciaszerűen évek óta drágul, ám ennek üteme idén jól láthatóan sebességet váltott.

A tendencia még látványosabb, ha azoknak az üzletláncoknak az árképzését vesszük szemügyre, amelyeknél egy bizonyos termékkör árának alakulását jó ideje figyelemmel kíséri a G7. Mivel a sorozat egyik célja eredetileg a diszkontok ár-összehasonlítása volt, a mérés egysége a tekercs egyetlen lapja, ezért láthatók az alábbi grafikonon ilyen alacsony összegek. Az idei változás különösen a Lidlnél feltűnő, hiszen náluk 21 hónap után először drágult a termék.

A Latin-Amerika legnagyobb cellulóz- és papíripari vállalatának számító Suzano SA vezérigazgatója nemrég a Bloombergnek arról beszélt, hogy a papírgyártás alapanyagául szolgáló cellulóztartalékok világszerte csökkennek, ami adott esetben ellátási gondokhoz, nagyobb eséllyel pedig áremelkedéshez vezethet. Az ok ebben az esetben is az orosz-ukrán háború, ugyanis Oroszország Európa fontos faszállítója volt, ám ezeknek a termékeknek az importját teljesen betiltotta az EU. (A cellulózt pedig a fából vonják ki, amelynek a 40 százalékát alkotja.)

Az orosz szállítók nemcsak az embargóval küzdenek – sok országba így is eladhatnák termékeiket – hanem a faanyag eredetét bizonyító tanúsítványok elvesztésével, a feldolgozók pedig bizonyos nyersanyagok hiányával is. Mindezek hatására az ebben a tekintetben is meghatározó jelentőségű Kínában a cellulóz idén május elejéig már 40 százalékkal drágult. De a járvány első szakaszát követő gyors áremelkedés jól nyomon követhető az amerikai adatokon is.

Ez természetesen nemcsak a higiéniai termékeket érinti, hanem általában a papírgyártást, beleértve a csomagolóipar által előszeretettel alkalmazott kartonpapírt is. A Suzano vezetője szerint egyébként a drágulás nem fogja visszavetni a papírtermékek iránti keresletet, főleg a lényegében létszükségleti cikknek számító higiéniai szegmensben. A cég olyan sok megrendelést kapott, hogy nem is tudja mindet teljesíteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHúsz százalékos WC-papír drágulásról beszél a termék vezető gyártójaMinden költség elszállt, mondja az Essity Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A háború óta nem volt ilyen káosz” – újabb fontos hazai ágazat állt fejreEddig csak az árak elszállása okozott gondot a papírpiacon, most már hiány is van, és senki nem számít rá, hogy rövid távon javulhat a helyzet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy a felhalmozókat kell hibáztatni, ha hiánycikk lett valamibőlMi a közös a banánban és a WC-papírban? Az, hogy nem ugyanolyat eszünk-használunk otthon, mint azon kívül, és ez most ellátási válságot okoz sok országban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cellulóz papír papíripar papírpiac wc-papír Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Fontos

Váczi István
2024. május 7. 16:33 Élet

Elkezdődött a G7 új korszaka

Újult erővel, több és frissebb cikkel térünk vissza.

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.