25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)
- A kész járművekre vonatkozó 25 százalékos vámemelés washingtoni idő szerint április 3-án éjféltől lép érvénybe, az alkatrészekre (motorokra, sebességváltókra, elektromos rendszerekre) pedig egy hónappal később.
- Arra a kérdésre, visszavonhatja-e a rendeletet, Trump azt válaszolta, 100 százalékig biztos abban, hogy életbe lép, elzárkózik a nemzetközi tárgyalásoktól, és a ciklusa végéig fenntartja az emelt vámokat.
Miért fontos ez? A járműiparban jelentős az EU külkereskedelmi többlete az Egyesült Államokkal szemben, amely így természetesen nagyon fontos piaca az európai gyártóknak. Jórészt ebből fakadóan pedig (hozzáadottérték-alapon) hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete. Azaz a magyar gazdaságnak nagy csapás ez az intézkedés.
Idézet: „ez egy az egyben egy inflációnövelő lépés. Az autóipar 6-8 százalékos profittal működik évente, erre értelmetlen rádobni 25 százalékot. Az Európai Unió részéről 10 százalékos vám van az Egyesült Államokból importált autókra, a 25 százalék aránytalan” – mondta a G7-nek Pecze Kristóf, a Hold Alapkezelő elemzője.
Előzmények: Trump korábban az acél- és alumíniumtermékek behozatalának vámját is megemelte, 10-ről 25 százalékra.
Reakciók: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerint a lépés ugyan rossz hatással lesz az autógyártókra is, de az amerikai és az európai vásárlók járnak a legrosszabbul.
- Az európai autógyártók 38,4 milliárd euró értékben exportáltak tavaly az Egyesült Államokba, ebből 24,8 milliárd dollárt a német export tett ki. Az Egyesült Államok Németország legfontosabb exportpiaca.
- A német Kereszténydemokrata Unió (CDU) politikusa, Armin Laschet arra ösztönözte az Európai Uniót, hogy minél előbb emelje az USA-ból érkező termékekre vonatkozó vámokat, vagy vessen ki újabbakat.
- A Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Hildegard Müller a szabad piac elleni támadásként értékelte Trump vámjait, ami jelentős terhet ró a német autógyártókra.
- A német autógyártók nem fognak kivárásra játszani Pecze szerint, de Trump álma sem holnapra válik valóra. „A nulláról gyártást indítani legalább 2-3 év. Fel kell építeni az ingatlant, a gyártósort, az infrastruktúrát, a minőségellenőrzést. Ez várható, hiszen az USA-ban fizetőképes kereslet van.”
- Nagy-Britannia és Franciaország is jelentős arányban exportál autókat az Egyesült Államokba.
Számokban: az Egyesült Államok tavaly 474,3 milliárd dollár értékben importált járműveket és alkatrészeket, ebből a személyautók 214 milliárd dollárt tettek ki. A legnagyobb exportőrök között Németország mellett Japán és Mexikó is ott van.
- A Mercedes, a BMW, illetve a Volkswagen részvényei 2-4 százalékos mínuszban álltak csütörtök délután a szerdai záróértékhez képest.
Igen, de: az európai márkáknak is sok gyáruk van Mexikóban, például a Volkswagen Egyesült Államokba szállított járműveinek 43 százalékát Mexikóban gyártja. Az amerikai gyártóknak – például a Fordnak vagy a General Motorsnak – is vannak gyárai Kanadában és Mexikóban.
- Az amerikai autóipar függ az importált alkatrészektől. Az alkatrészekre kivetett vámok még a Teslát is érinthetik, annak ellenére, hogy a gyártását kizárólag Kaliforniában és Texasban folytatja. A Ford járműveinek 80 százalékát, a General Motors járműveinek 60 százalékát az Egyesült Államokban gyártja.
Tágabb kontextus: a megemelt vámok felhajthatják az árakat az autópiacon. Jelenleg 49 ezer dollár egy átlagos amerikai új autó ára, ami akár 12,5 ezer dollárral is emelkedhet.
- Az amerikai közép- és munkásosztályt érzékenyen érintheti egy ekkora áremelkedés. Csalódást is kelthet a választókban, hiszen sokan éppen az árcsökkentés ígérete miatt szavaztak Trumpra.
Mi következik? Trump április 2-án, szerdán újabb vámokat jelent be az Európai Unióval szemben, amelyek másnaptól léphetnek életbe. Az amerikai elnök korábban említette, hogy az importált gyógyszerekre, faanyagokra, chipekre és a vörösrézre is vámokat vethet ki. Sőt, 200 százalékos vámmal fenyegette az Európai Uniót az alkoholos italokra vonatkozóan.
- Pecze Kristóf szerint a következő hat napban az autógyártók mindent meg fognak tenni azért, hogy a lehető legtöbb autót szállítsák az Egyesült Államokba, még a vámok hatályba lépése előtt. Hasonló roham várható az alkatrészek piacán is május 3-ig.
- Az elemző szerint a legvalószínűbb válaszlépés Európa részéről, hogy viszontvámokat vet ki, hasonlóan Kanadához. Elképzelhetőnek tartja, hogy – a Kanadával szemben bejelentett vámokhoz hasonlóan – az autóipari vám hatályba lépését is elhalasztja 30 nappal az amerikai elnök, ami alatt a stáb pontosabban ki tudja dolgozni a részleteket.
- Trump azonban csütörtök reggel már azzal fenyegette az Európai Uniót és Kanadát közösségi oldalán, hogy ha összehangolt válaszlépést tesznek, sokkal magasabb vámokat vet ki az eddig bejelentetten felül.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbán úgy szurkol Trumpnak, hogy a megválasztása neki fájna a legjobbanMi értelme van válságos gazdasági helyzetben, erősödő ellenzék mellett egy kis, exportfüggő gazdaság élén a kereskedelmi háború prófétáját támogatni?
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éveTrump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtdimenziós sakkjátszma vagy szimpla őrültség Trump vámháborúja?Elemzők hada próbálja megtalálni a mestertervet az elnök külgazdaság-politikája mögött, mások szerint egyszerűen nem érti a gazdasági összefüggéseket.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRégen az ipar miatt kellettek, most már a zsarolásról szólnak Trump vámemeléseiAz új elnök amerikai piachoz való hozzáférésen keresztül próbálja érvényesíteni politikai érdekeit a világban. Ez tartós bizonytalanságot okoz az exportfüggő gazdaságoknak, beleértve Magyarországot is.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét hónap alatt sikerülhetett földbe döngölnie Trumpnak az amerikai gazdaságotMünchhausen báró politikai és gazdasági kalandozásai eddig nem azt az eredményt hozták az amerikai tőzsdén, mint amire a beiktatása előtt számítottak.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Világ amerikai egyesült államok Audi autóipar BMW Donald Trump infláció Kanada mercedes Mexikó németország vámháború Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában