Hírlevél feliratkozás
Az Európai Autógyártók Szövetségének vezetője, és a Mercedes Benz ügyvezető igazgatója, Ola Källenius egy elektromos Mercedes-Benz G előtt. Forrás: AFP / Europress
Vámosi Ágoston
2025. február 7. 18:15 Világ

Úgy néz ki, hogy mégsem tiltja be teljesen a belsőégésű motorokat 2035-től az EU

Engedélyezheti a plug-in hibrid autók eladását az Európai Bizottság 2035 után. A Bizottság már a múlt héten kiadott stratégiai dokumentumában is utalt erre, amikor azt írta: a klímasemlegességi célokat technológiasemleges megközelítéssel kell elérni az autóiparban.

  • A Spiegel szerint azonban a szabályozás puhítása rossz hír az autóvásárlóknak, mert a tisztán elektromos autók ára magas szinten maradhat, az európai autóiparban pedig maradhatnak az elmúlt egy-két évre jellemző gyenge eladási számok.

Miért fontos ez? A győri Audi-, a kecskeméti Mercedes-, és az esztergomi Suzuki-gyárban is készítenek hibrid modelleket. A Suzuki-gyárban viszont 90 százalékban nem-tölthető autókról van szó.

  • Zöldszervezetek szerint az Európai Bizottság vissza akar venni a zöldpolitikai terveiből. A Bizottság 2024-ben publikált vizsgálata szerint a plug-in hibrideket nem töltik fel elég gyakran árammal a felhasználók, ezért a szén-dioxid kibocsátásuk a hivatalos érték többszöröse.

Reakciók: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője, Ola Källenius nyílt levélben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szeretné, ha rugalmasabb lenne az unió zöld átmenetre vonatkozó szabályzata. Szerinte az uniós szabályozás és a piac nincs szinkronban egymással, az elektromos autókra pedig egyelőre nincs igény abban a mértékben, ahogy azt a Bizottság előírta.

  • A Mercedes-Benz fő lobbistája, a korábbi CDU-s politikus, Eckart von Klaeden is egyik fő céljaként fogalmazta meg a plug-in hibridek engedélyének meghosszabbítását a 2035 utáni időszakra.
  • Az ACEA lobbiereje ugyan véges, de a 2035-ös határidő az Európai Parlament legnagyobb pártcsaládja, az Európai Néppárt szerint sem tartható. A német és az olasz kormány is halasztaná a 2035-ös tiltást.
  • Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen ezért felkérte az közlekedésért és turizmusért felelős uniós biztost, Aposztolosz Cicikosztaszt, hogy legkésőbb március 5-éig készítsen akciótervet az autóipari szabályozásokról.
  • Von der Leyen is hajlandó újra megvizsgálni a Green Deal megvalósíthatóságát – bár ő ezt nem puhításnak, hanem egyszerűsítésnek hívja. Az erről szóló dokumentum február 26-án lesz nyilvános.

Tágabb kontextus: Nagy-Britanniában a belsőégésű motorral felszerelt új autók eladását már 2030-tól betiltják. A gyártóknak már a tavalyi évben is gondoskodniuk kellett arról, hogy a járműeladás legalább 22 százalékának elektromos modellekből kell állnia. Ez nem minden gyártónak sikerült.

Mi várható? Még nem egyértelmű, hogy milyen módon és mennyit lazítanak a szabályozáson.

  • A plug-in hibridek eladásának 2035 utáni engedélyezése mellett felmerült még, hogy maradjon lehetőség a hatótávnövelő technológia – egy olyan kis robbanómotor, ami az akkumulátort tudja tölteni – használata 2035 után is, és a bírság megfizetésére vonatkozó szabályok lazítása is napirenden van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCégautónak használt plug-in hibridekkel lehet igazán szennyezni a környezetetAudi, BMW, Mercedes terepjárók a gyári 1-2 literesnek ígért fogyasztás helyett 10 litert is benyelnek a valós életben, így messze szenyezőbbek egy normál, benzines autónál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” - mekkora a baj az európai autóiparban?Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA német és az olasz kormány is halasztaná a belsőégésű motorok tiltását, az egyik legnagyobb gyártó szerint ez szürreális ötletAz autógyártók mellé állt két európai kormány is a környezetvédelmi normák lazításának ügyében, Carlos Tavares, a Stellantis-csoport vezetője szerint viszont ismert volt a határidő, és most eljött a verseny ideje.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ acea autó autóipar elektromos autó európai bizottság plug-in hybrid zöld átállás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 14. 15:30 Világ

Türkmenisztán a világ egyik leggazdagabb országa lehetne, de csapdába került

Rengeteg földgáz van az országban, de geopolitikai okok miatt nem tudják elszállítani a vevőkhöz.

Mészáros R. Tamás
2025. április 14. 06:00 Közélet, Világ

Magyarország után Amerikába is megérkezett a személyelvű gazdaságpolitika

Szűk hatalmi érdekek mentén próbálják alakítani az üzleti viszonyokat, ami gazdaságilag több problémát okoz, mint amennyi politikai hasznot hajt.

Hajdu Miklós
2025. április 11. 14:39 Pénz, Világ

Az egész világ megérzi, ha meginog a bizalom a dollár és az amerikai államadósság iránt

Válsághelyzetekben eddig dolláreszközökbe, amerikai kincstárjegyekbe menekültek a befektetők, most azonban egészen mást látunk, ami megkérdőjelezi az eddigi viszonyítási pontokat.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Bukovszki András
2025. április 13. 06:07 Pénz

Olyan sokba kerül az államadósság-törlesztés, hogy kódolva van Magyarország lemaradása

Az EU-n belül hazánk költötte GDP-jéhez viszonyítva a legtöbbet kamatfizetésre az utóbbi években, ami aggasztó a növekedési kilátások szempontjából.

Gergely Péter
2025. április 12. 19:04 Pénz

Ismét hajtanak a betétesek pénzére a bankok

Több pénzintézet is versenyképes, az állampapír-hozamoknál magasabb lekötött betéti kamatokkal küzd a lakossági ügyfelek megtakarításaiért.