Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. szeptember 26. 12:42 Vállalat

A német és az olasz kormány is halasztaná a belsőégésű motorok tiltását, az egyik legnagyobb gyártó szerint ez szürreális ötlet

Németország és Olaszország a járműipari szereplők mellé állt az ágazatra vonatkozó uniós környezetvédelmi szabályok lazításának kérdésében. Ezek alapvetően a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártásának 2035-ig történő megszüntetését, és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségére vonatkozó határértékek fokozatos csökkenését írják elő.

Előzmények: a két kormány néhány nappal az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vészjósló közleménye után tette világossá álláspontját, miszerint az uniónak meg kell teremtenie azokat a feltételeket, amelyek révén teljesíthetik az autóipari szereplők a szigorodó elvárásokat vagy azok bevezetését el kell halasztani.

  • Ideológiai őrültségnek nevezte Giorgia Meloni olasz miniszterelnök benzines és gázolajos gépkocsik 2035-re időzített betiltását a nyáron, amit Németországban is élénk politikai vita övezett. Ursula von der Leyen az erre vonatkozó szabályok felfüggesztését ígérte a választási kampányában, noha azokat tavaly fogadta el Európai Unió.

Miért fontos ez? A szóban forgó szabályoknak az európai autógyártóknak a kínai vetélytársakkal vívott éles árverseny közepette kellene megfelelni, és az elektromos autók iránti kereslet is gyenge, pedig elsősorban az segíthetné hozzá a gyártókat a normák teljesítéséhez, ha ezekből sokat tudnának eladni – ha ez nem sikerül, akkor bírságot kell fizetniük.

Reakciók: a Volkswagennél már szeptember elején felmerült a drezdai és az osnabrück-i üzemek bezárása és a vállalat felmondta az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi programját, ami ellen a hagyományosan erős szakszervezetek tiltakoznak. Decemberben sztrájk kezdődhet, ha fennmarad a menedzsment és a munkavállalói oldal közötti feszültség.

  • A cégvezetők felelősségét firtatták a Volkswagen dolgozói, számon kérve a hibrid- és elektromos modellek megfelelő tempójú fejlesztésének hiányát, és az Európai Bizottság is felrótta az autógyártóknak a napokban, hogy bőven lett volna idejük alkalmazkodni azokhoz a szabályokhoz, amelyek késleltetett bevezetése most napirenden van.
  • Szürreális ötletnek tartja a halasztást Carlos Tavares, a második legnagyobb európai autógyártónak számító Stellantis-csoport vezetője. „Mindenki régóta tudott a szabályokról, és volt idő a felkészülésre, így most itt az ideje, hogy versenyezzünk” – fogalmazott egy interjúban.
  • Politikai következményei is lehetnek a Volkswagen válságának, a Drezdát is magában foglaló Szászországban a szeptemberi tartományi választáson szoros versenyben második lett a szélsőjobboldali AfD. A szociáldemokrata-zöld-liberális Scholz-kormány tehát aktívan részt vesz a helyzet rendezésében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?A környezetvédelmi szabályok további enyhítését kérik a gyártók, de olcsóbb modellek tömeges piacra dobása révén is elkerülhetik a büntetést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar németország szén-dioxid kibocsátás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 19. 11:55 Vállalat

Még ott is papíroznak, ahol ma már az Excel is kevés

Attól még emberközpotúak maradhatnak a kisvállalatok, hogy adat-alapon vezetik a céget.

Jandó Zoltán
2025. április 16. 14:17 Közélet, Vállalat

Az UEFA-n kívül senki nem hiszi el Mészáros Lőrincnek, hogy eladta a focicsapatát

Ha az Európai Labdarúgó-szövetség komolyan venné a saját szabályait, akkor nem csak az Eszék, de a Felcsút is bajba kerülhetne. De úgy tűnik, nem veszi.

Jandó Zoltán
2025. április 15. 08:17 Vállalat

Hétszázmilliót követel a NAV a Mészáros Lőrinc esküvőjét és akadémiáját védő cégtől

Tucatnyi Mészáros-cégnek dolgozott az Eurovéd Security Zrt., amelytől 700 millió forintot vár az adóhatóság.

Fontos

Holtzer Péter
2025. április 19. 06:50 Podcast

Egyszerre aggasztó és biztató a klímahelyzet – mi az oktatás szerepe?

Ha majd a fenntarthatóság tantárgyból tett érettségi is beszámítható lesz a felsőoktatási felvételibe, szélesebb körben fogják oktatni.

Vámosi Ágoston
2025. április 18. 06:50 Adat

Az árrésstoppos magyar élelmiszer olcsóbb lett, mint Szerbiában, mégis megérheti kiutazni

Alapvető élelmiszerekért ma már nem éri meg kimenni, a zöldség-gyümölcs, cigaretta, olajos mag és divat-ékszer vonalon azonban maradtak jó lehetőségek.

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.