Hírlevél feliratkozás
Csonka Attila
2023. március 16. 11:47 Világ

Mennyit ér Szerbia fehér aranya?

(A szerző a HOLD Alapkezelő PR menedzsere.)

Az Európai Unió perifériáján 2,3 millió tonna „fehér arany” (lítium-karbonát) lapul egy elmaradott térség mezőgazdasági területe alatt. A kulcsfontosságú fém bányászatának engedélyezését tavaly környezeti aggályok miatt felfüggesztették, de nem úgy tűnik, hogy a beruházást végleg elkaszálták volna. Mekkora környezetkárosítás vállalható be több ezer munkahelyért, a gazdaság fellendítéséért? A kérdésre egyelőre nincs egyértelmű válasz Szerbiában.

A szerbiai lítiumbánya-beruházásról egy éve írtam először. A Rio Tinto brit-ausztrál bányaóriás majd 59 millió tonna, ásványba (jadaritba) rejtett lítium- és bórkészletet fedezett fel Szerbia nyugati – országos viszonylatban is elmaradott, mezőgazdasági – régiójában, a Jadar-völgyben.

Hatalmas üzleti lehetőség

A kitermelés beindításával a Rio Tinto a világ tíz vezető lítiumtermelője közé kerülhetne, Szerbia pedig a tervezett évi 58 ezer tonnás helyi kitermeléssel Európa legnagyobb lítiumforrása lehetne. A bányaberuházás közvetlenül egy százalékkal járulhatna hozzá az ország GDP-jéhez, minden tényezőt figyelembe véve a szerb nemzeti össztermék négy százalékát adná a fejlesztés. Mindez annak a fehér aranyként emlegetett lítiumnak lenne köszönhető, amely a 21. századi elektromosautó-ipar talán legfontosabb stratégiai nyersanyaga.

Milyen szép terv! Szerbia és a Rio Tinto is évtizedekre az e-autógyártás megkerülhetetlen játékosává válhatna. Mégis elhasalt a projekt – akkor.

Miért foglalkoztam a kérdéssel ismét egy, a HOLDBLOG-on megjelent újabb bejegyzésben? Mert messze nem biztos, hogy a történet a beruházás előkészítésének tavalyi (a parlamenti és elnökválasztás hajrájában) felfüggesztésével véget ért.

A 2,4 milliárd dolláros beruházás leállítása Aleksandar Vučić elnök szerint elhamarkodott döntés volt, az Európai Unió szerbiai képviseletének vezetője pedig azt hangsúlyozta, hogy ha valóban megoldott a biztonságos működtetés (a környezetvédők szerint nagyon nem az), az új bánya jelentős gazdasági fejlődés motorja lehetne Szerbia nyugati részén.

Elveszve a bürokrácia útvesztőiben

A kedélyek a vétó bejelentésekor lecsillapodtak, az engedély visszavonásának részletei viszont nem derültek ki, sőt bizonyos információk csak egyéves felfüggesztésről szóltak. Sokan nem is igazán hisznek abban, hogy a Rio Tinto elállt a beruházástól. Számos jel utal továbbá arra, hogy szó sincs a beruházás végleges elkaszálásáról.

A Jadar-völgyi bánya és üzem 2021-es látványterve. Fotó: Mining.com

Nehezen követhető jelenleg, hogy jogilag mennyire szűnt meg, lóg a levegőben, esetleg maradt csőre töltve a projekt. A szerb bányászati minisztériumnál még ma is függőben van a tavaly január 6-án benyújtott, kitermelési terület jóváhagyása iránti kérelem, és novemberben a szerb kormány szándéknyilatkozatot írt alá a szlovák akkugyártó InoBattal, hogy elektromos járművekhez akkumulátorgyárat építsenek Szerbiában. (A Rio Tinto a cég egyik tulajdonosa.)

Az ellenzék és az aktivisták szerint mindez határozott jele annak, hogy a Jadar-projekt újraindítására készülnek, amihez Belgrád meghagyta a jogi kiskapukat. Közben a hivatalok útvesztőiben elveszett egy tavaly benyújtott petíció, amiben 38 ezer polgár kezdeményezte a szerbiai lítium- és bórbányászat teljes betiltását.

Gazdasági haszon vs. környezeti kár

A dilemma gazdasági vetületének megértéséhez Maróti Ádám portfóliókezelő kollégám fontosnak tartja kiemelni, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológiáknál a lítium számít a legfontosabb katód fémnek. A globális elektromosautó-értékesítések felfutása pedig más akkumulátorfémekhez képest is kiugró addicionális keresletet eredményezhet a lítium iránt az előttünk álló években. Becslések szerint 2030-ra a jelenlegihez képest tizennyolcszorosára, 2050-re pedig akár ötvenszeresére nőhet a kereslet.

A fehér arany egyrészt lítiumtartalmú ércek bányászatából származik, másrészt a felszín alatt található sóoldatokból nyerhető ki, különböző eljárások segítségével. A kitermelési formák költségei jelentősen eltérnek egymástól, de jellemzően tonnánként 12-15 ezer dollár világpiaci ár felett már megéri új bányákat nyitni.

Lítiumfeldolgozó üzem Nyugat-Ausztráliában. Fotó: Shutterstock

A jelenlegi árfolyam bőven magasabb szinteken mozog. A lítium-karbonát világpiaci ára a 2005-ös tonnánkénti 2500 dollárról 2022 novemberére 80 ezer dollár fölé emelkedett, jelenleg 50 ezer dollár körül jár. Gazdasági értelemben tehát – csak a bánya megtérülését szem előtt tartva – érdemes lenne belevágni a projektbe.

Minden kitermelési forma esetén igaz ugyanakkor, hogy – bár eltérő mértékben, de – jelentős környezeti károkkal járhat. A Jadar-projekt elindításával kapcsolatos döntés egyértelműen egy gazdasági haszon és lehetséges környezeti kár közötti átváltás, amire nem létezik egyértelműen jó válasz. A szerbiai eset viszont jól rámutat egy globálisan is fontos kérdésre, mégpedig arra, hogy a lokális környezeti megfontolások mennyire képesek visszafogni a lítiumkínálat felfutását, és ezzel lassítani a globális energiaátmenetet a következő években.

Arról, hogy a szerb környezetvédők milyen aggályokat fogalmaztak meg, illetve milyen további konkrét jelei vannak annak, hogy a Jadar-projekt előkészítése továbbra is folytatódik, részletesen írok a HOLDBLOG-on.

A szerző további cikkei ezen a linken érhetőek el. További hasznos információk:

HOLDBLOG

HOLD Lexikon

HOLD Online vagyonkezelés

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLítium: mérgező, de drága kincsen ül SzerbiaAz elektromosautó-gyártás és a szerbiai gazdaság lehetséges jövőbeli motorjának fűtőanyagáért áll sorban a fél iparág, mégis, a környezetvédők és a mezőgazdálkodás nyerték meg a lítiumbányáért vívott csata első felvonását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBezárják az illegális lítiumbányákat Kínában, a Debrecenben akkumulátorgyárat építő CATL jól jöhet ki belőleA bányák ellenőrzése miatt akadozik a lítium kitermelése Kínában, ami a világpiacra is kihat, de a CATL-t nem kell félteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenekKözel lehetetlent vetnek fel környezettudósok egy új tanulmányban: mi lenne, ha kevesebbet autóznánk, kisebb kocsikkal?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátorgyártás bányászat e-autó elektromos autó lítium Szerbia Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.