Hírlevél feliratkozás
Csonka Attila
2023. március 16. 11:47 Világ

Mennyit ér Szerbia fehér aranya?

(A szerző a HOLD Alapkezelő PR menedzsere.)

Az Európai Unió perifériáján 2,3 millió tonna „fehér arany” (lítium-karbonát) lapul egy elmaradott térség mezőgazdasági területe alatt. A kulcsfontosságú fém bányászatának engedélyezését tavaly környezeti aggályok miatt felfüggesztették, de nem úgy tűnik, hogy a beruházást végleg elkaszálták volna. Mekkora környezetkárosítás vállalható be több ezer munkahelyért, a gazdaság fellendítéséért? A kérdésre egyelőre nincs egyértelmű válasz Szerbiában.

A szerbiai lítiumbánya-beruházásról egy éve írtam először. A Rio Tinto brit-ausztrál bányaóriás majd 59 millió tonna, ásványba (jadaritba) rejtett lítium- és bórkészletet fedezett fel Szerbia nyugati – országos viszonylatban is elmaradott, mezőgazdasági – régiójában, a Jadar-völgyben.

Hatalmas üzleti lehetőség

A kitermelés beindításával a Rio Tinto a világ tíz vezető lítiumtermelője közé kerülhetne, Szerbia pedig a tervezett évi 58 ezer tonnás helyi kitermeléssel Európa legnagyobb lítiumforrása lehetne. A bányaberuházás közvetlenül egy százalékkal járulhatna hozzá az ország GDP-jéhez, minden tényezőt figyelembe véve a szerb nemzeti össztermék négy százalékát adná a fejlesztés. Mindez annak a fehér aranyként emlegetett lítiumnak lenne köszönhető, amely a 21. századi elektromosautó-ipar talán legfontosabb stratégiai nyersanyaga.

Milyen szép terv! Szerbia és a Rio Tinto is évtizedekre az e-autógyártás megkerülhetetlen játékosává válhatna. Mégis elhasalt a projekt – akkor.

Miért foglalkoztam a kérdéssel ismét egy, a HOLDBLOG-on megjelent újabb bejegyzésben? Mert messze nem biztos, hogy a történet a beruházás előkészítésének tavalyi (a parlamenti és elnökválasztás hajrájában) felfüggesztésével véget ért.

A 2,4 milliárd dolláros beruházás leállítása Aleksandar Vučić elnök szerint elhamarkodott döntés volt, az Európai Unió szerbiai képviseletének vezetője pedig azt hangsúlyozta, hogy ha valóban megoldott a biztonságos működtetés (a környezetvédők szerint nagyon nem az), az új bánya jelentős gazdasági fejlődés motorja lehetne Szerbia nyugati részén.

Elveszve a bürokrácia útvesztőiben

A kedélyek a vétó bejelentésekor lecsillapodtak, az engedély visszavonásának részletei viszont nem derültek ki, sőt bizonyos információk csak egyéves felfüggesztésről szóltak. Sokan nem is igazán hisznek abban, hogy a Rio Tinto elállt a beruházástól. Számos jel utal továbbá arra, hogy szó sincs a beruházás végleges elkaszálásáról.

A Jadar-völgyi bánya és üzem 2021-es látványterve. Fotó: Mining.com

Nehezen követhető jelenleg, hogy jogilag mennyire szűnt meg, lóg a levegőben, esetleg maradt csőre töltve a projekt. A szerb bányászati minisztériumnál még ma is függőben van a tavaly január 6-án benyújtott, kitermelési terület jóváhagyása iránti kérelem, és novemberben a szerb kormány szándéknyilatkozatot írt alá a szlovák akkugyártó InoBattal, hogy elektromos járművekhez akkumulátorgyárat építsenek Szerbiában. (A Rio Tinto a cég egyik tulajdonosa.)

Az ellenzék és az aktivisták szerint mindez határozott jele annak, hogy a Jadar-projekt újraindítására készülnek, amihez Belgrád meghagyta a jogi kiskapukat. Közben a hivatalok útvesztőiben elveszett egy tavaly benyújtott petíció, amiben 38 ezer polgár kezdeményezte a szerbiai lítium- és bórbányászat teljes betiltását.

Gazdasági haszon vs. környezeti kár

A dilemma gazdasági vetületének megértéséhez Maróti Ádám portfóliókezelő kollégám fontosnak tartja kiemelni, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológiáknál a lítium számít a legfontosabb katód fémnek. A globális elektromosautó-értékesítések felfutása pedig más akkumulátorfémekhez képest is kiugró addicionális keresletet eredményezhet a lítium iránt az előttünk álló években. Becslések szerint 2030-ra a jelenlegihez képest tizennyolcszorosára, 2050-re pedig akár ötvenszeresére nőhet a kereslet.

A fehér arany egyrészt lítiumtartalmú ércek bányászatából származik, másrészt a felszín alatt található sóoldatokból nyerhető ki, különböző eljárások segítségével. A kitermelési formák költségei jelentősen eltérnek egymástól, de jellemzően tonnánként 12-15 ezer dollár világpiaci ár felett már megéri új bányákat nyitni.

Lítiumfeldolgozó üzem Nyugat-Ausztráliában. Fotó: Shutterstock

A jelenlegi árfolyam bőven magasabb szinteken mozog. A lítium-karbonát világpiaci ára a 2005-ös tonnánkénti 2500 dollárról 2022 novemberére 80 ezer dollár fölé emelkedett, jelenleg 50 ezer dollár körül jár. Gazdasági értelemben tehát – csak a bánya megtérülését szem előtt tartva – érdemes lenne belevágni a projektbe.

Minden kitermelési forma esetén igaz ugyanakkor, hogy – bár eltérő mértékben, de – jelentős környezeti károkkal járhat. A Jadar-projekt elindításával kapcsolatos döntés egyértelműen egy gazdasági haszon és lehetséges környezeti kár közötti átváltás, amire nem létezik egyértelműen jó válasz. A szerbiai eset viszont jól rámutat egy globálisan is fontos kérdésre, mégpedig arra, hogy a lokális környezeti megfontolások mennyire képesek visszafogni a lítiumkínálat felfutását, és ezzel lassítani a globális energiaátmenetet a következő években.

Arról, hogy a szerb környezetvédők milyen aggályokat fogalmaztak meg, illetve milyen további konkrét jelei vannak annak, hogy a Jadar-projekt előkészítése továbbra is folytatódik, részletesen írok a HOLDBLOG-on.

A szerző további cikkei ezen a linken érhetőek el. További hasznos információk:

HOLDBLOG

HOLD Lexikon

HOLD Online vagyonkezelés

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLítium: mérgező, de drága kincsen ül SzerbiaAz elektromosautó-gyártás és a szerbiai gazdaság lehetséges jövőbeli motorjának fűtőanyagáért áll sorban a fél iparág, mégis, a környezetvédők és a mezőgazdálkodás nyerték meg a lítiumbányáért vívott csata első felvonását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBezárják az illegális lítiumbányákat Kínában, a Debrecenben akkumulátorgyárat építő CATL jól jöhet ki belőleA bányák ellenőrzése miatt akadozik a lítium kitermelése Kínában, ami a világpiacra is kihat, de a CATL-t nem kell félteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenekKözel lehetetlent vetnek fel környezettudósok egy új tanulmányban: mi lenne, ha kevesebbet autóznánk, kisebb kocsikkal?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátorgyártás bányászat e-autó elektromos autó lítium Szerbia Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.