Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. július 21. 13:51 Világ

Fojtogatja a német gazdaságot a Rajna alacsony vízszintje

A tartós szárazság miatt olyan alacsonnyá vált a Rajna vízszintje, hogy az uszályokat legjobb esetben is csak félig lehet megterhelni, ami sok szállítmány esetében azzal jár, hogy már nem éri meg a fuvarozás.

A felső és alsó hajózási szakaszt elválasztó Kaubnál – nagyjából félúton Mannhein és Bonn között – 75 centiméter körüli a vízállás*A történelmileg bevett vízmércén mérve, ez természetesen nem azt jelenti, hogy a folyó legmélyebb pontján csak ennyi víz lenne a mederben., az évnek ebben a szakaszában erre utoljára 2007-ben volt példa.

A Bloomberg által megszólaltatott német vízügyi szakember arra figyelmeztetett, hogy ha a vízállás 40 centiméterre vagy az alá csökken, akkor egyáltalán nem éri meg árut szállítani a folyón Kaubtól délre. Ideális esetben legalább 250 centiméter lenne a vízállás a szóban forgó mérési ponton.

Ez egyebek mellett azért probléma, mert Kaubtól délre – Mannheimban és Karlsruhében – két olyan nagy hőerőmű is üzemel, amely vízi úton biztosítja a szenet a működéséhez. Ez viszont az alacsony vízállás miatt nehézségekbe ütközik, igaz, a tartalék szénkészleteknek köszönhetően ez egyelőre nem jár az áramtermelés csökkenésével. A probléma csak az, hogy a vízállás általában egészen október elejéig csökkenni szokott a Rajnán, vagyis a gondok még csak most kezdődnek igazán.

Ez most különösen okot ad az aggodalomra, mert ma ugyan újraindult az orosz gázszállítás az Északi Áramlat 1 vezetéken Németországba, de nem az utóbbi években megszokott mértékben, és kiszámíthatatlan, hogy mikor tekeri még szorosabbra a csapot a Gazprom. Ezért sok országban a szenes hőerőművekben végzett áramtermelés felpörgetésével igyekeznek minél több földgázt tartalékolni a télre – de ehhez értelemszerűen szén kell az erőművekbe.

De a rajnai vízi út sok más ágazat számára szintén létfontosságú Hollandiától Svájcig; csak német cégeket említve, támaszkodik a folyami szállításra is például a Mercedes-Benz, az autóipari beszállító Bosch és Thyssenkrupp, illetve a vegyipari óriás, a Bayer is. Amikor 2018-ban a mostanihoz hasonlóan alacsony volt a vízállás, az 0,7 százalékkal vetette vissza német gazdaság növekedését. A közel 24 milliárd eurós kiesés akkor a magyar gazdaság teljesítménye ötödének felelt meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullámSebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan nyilvános gázlekapcsolási terv, hiába titokzatoskodik a kormányGulyás Gergely nem akart „pánikot kelteni”, de nagyon részletesen szabályozva van, hogy kinek mikor kell lemondania a földgázról. Ezt 2009-ben élesben is láthattuk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ aszály földgáz hőerőmű németország Rajna szén Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.