Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. július 21. 13:51 Világ

Fojtogatja a német gazdaságot a Rajna alacsony vízszintje

A tartós szárazság miatt olyan alacsonnyá vált a Rajna vízszintje, hogy az uszályokat legjobb esetben is csak félig lehet megterhelni, ami sok szállítmány esetében azzal jár, hogy már nem éri meg a fuvarozás.

A felső és alsó hajózási szakaszt elválasztó Kaubnál – nagyjából félúton Mannhein és Bonn között – 75 centiméter körüli a vízállás*A történelmileg bevett vízmércén mérve, ez természetesen nem azt jelenti, hogy a folyó legmélyebb pontján csak ennyi víz lenne a mederben., az évnek ebben a szakaszában erre utoljára 2007-ben volt példa.

A Bloomberg által megszólaltatott német vízügyi szakember arra figyelmeztetett, hogy ha a vízállás 40 centiméterre vagy az alá csökken, akkor egyáltalán nem éri meg árut szállítani a folyón Kaubtól délre. Ideális esetben legalább 250 centiméter lenne a vízállás a szóban forgó mérési ponton.

Ez egyebek mellett azért probléma, mert Kaubtól délre – Mannheimban és Karlsruhében – két olyan nagy hőerőmű is üzemel, amely vízi úton biztosítja a szenet a működéséhez. Ez viszont az alacsony vízállás miatt nehézségekbe ütközik, igaz, a tartalék szénkészleteknek köszönhetően ez egyelőre nem jár az áramtermelés csökkenésével. A probléma csak az, hogy a vízállás általában egészen október elejéig csökkenni szokott a Rajnán, vagyis a gondok még csak most kezdődnek igazán.

Ez most különösen okot ad az aggodalomra, mert ma ugyan újraindult az orosz gázszállítás az Északi Áramlat 1 vezetéken Németországba, de nem az utóbbi években megszokott mértékben, és kiszámíthatatlan, hogy mikor tekeri még szorosabbra a csapot a Gazprom. Ezért sok országban a szenes hőerőművekben végzett áramtermelés felpörgetésével igyekeznek minél több földgázt tartalékolni a télre – de ehhez értelemszerűen szén kell az erőművekbe.

De a rajnai vízi út sok más ágazat számára szintén létfontosságú Hollandiától Svájcig; csak német cégeket említve, támaszkodik a folyami szállításra is például a Mercedes-Benz, az autóipari beszállító Bosch és Thyssenkrupp, illetve a vegyipari óriás, a Bayer is. Amikor 2018-ban a mostanihoz hasonlóan alacsony volt a vízállás, az 0,7 százalékkal vetette vissza német gazdaság növekedését. A közel 24 milliárd eurós kiesés akkor a magyar gazdaság teljesítménye ötödének felelt meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullámSebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan nyilvános gázlekapcsolási terv, hiába titokzatoskodik a kormányGulyás Gergely nem akart „pánikot kelteni”, de nagyon részletesen szabályozva van, hogy kinek mikor kell lemondania a földgázról. Ezt 2009-ben élesben is láthattuk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ aszály földgáz hőerőmű németország Rajna szén Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Hajdu Miklós
2025. július 7. 10:44 Vállalat, Világ

Nagy lehetőségek előtt áll az akkumulátoripar, csak el kéne szakadni a járműgyártástól

Amerikai vásárlóra talált a csődbe ment Northvolt lengyelországi üzeme, az ipari energiatárolók piacában ugyanis bőven van potenciál.

Jolsvai Zoltán
2025. július 5. 16:03 Világ

Az egész világpiacot befolyásolja egy olajmező, ahol korábban több ezer magyar dolgozott

A tengizi mező felfutó termelése is hozzájárult ahhoz, hogy az OPEC és szövetségesei a vártnál is nagyobb olajkitermelés-növelésről döntöttek.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.