Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 26. 14:21 Világ

Hatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullám

Németország egyik szimbólumának számítanak a sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszok, a Nyugat-Európát elért perzselő hőhullám miatt azonban ettől is el kell búcsúzni egy időre. A gyorsforgalmi hálózat fenntartója azért rendelt el átmeneti sebességkorlátozást, mert a szokatlanul magas hőmérséklet miatt deformálódhat az utak felülete, ami akár halálos baleseteket is okozhat.

Az előrejelzés szerint ma Németországban megdőlhet a 38,2 Celsius-fokos júniusi hőmérsékleti rekord, de akár a 2015 júliusából származó 40,3 fokos abszolút melegrekordot is felülmúlhatja a forróság.

A meteorológusok és klímakutatók többsége egyetért abban, hogy a hőhullámért az éghajlatváltozás a felelős. Normális esetben a mérsékelt égövi futóáramlatok az Atlanti-óceán felől hűvösebb légtömegeket visznek Nyugat-Európa fölé, ezek gyengülése azonban lehetőséget ad az afrikai, szaharai eredetű légtömegeknek, hogy délről benyomuljanak a terület fölé.

A korábban megszokott néhány napos meleg és száraz időjárás esetenként így válik veszélyes hőhullámmá – mondta a Bloombergnek Dim Coumou, az amszterdami Vrije Egyetem klímakutatója. Ilyen időjárási körülmények közepette nagyobb az esélye a különösen heves viharok kialakulásának is.

Németország már tavaly is megtapasztalhatott hasonló körülményeket, némileg mérsékeltebb kiadásban. A tartós meleg és szárazság miatt 24 év után először szorult az ország gabonaimportra, visszaesett a szél- és vízenergia-termelés, a Rajna hajózhatatlanná válása pedig óriási károkat okozott az iparnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Mindez a társadalmi-politikai körülményeket sem hagyja érintetlenül. Az európai parlamenti választásokon a Zöldek történetük legjobb eredményét érték el, és néhány közelmúltbeli felmérés szerint már az ország legnépszerűbb pártjának számítanak, a kormányzó CDU/CSU-t is megelőzve.

Hétvégén tüntetők szállták meg az RWE – Európa legnagyobb vállalati szén-dioxid-kibocsátója – egyik külszíni lignitfejtését és a közeli erőművekbe vezető vasútvonalakat, hogy a szénenergia gyorsabb kivezetésére ösztökéljék a kormányt, amely erre csak 2038-ra kerítene sort. A demonstrálókat a rendőrök végül erővel távolították el. A szabadpiaci áramárak a légkondicionálók áramigénye miatt Európa-szerte emelkedőben vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hőhullám miatt felpörögtek a füstokádó erőművek, ami tovább ront a helyzetenHiába épül a sok szélerőmű, ha a klímaváltozás miatt egyre kevésbé fúj a szél.

A mostani hőhullám – amelynek csak a széle érinti Magyarországot – idén már a második. Az első februárban néhány napra 20 fok fölé vitte a hőmérsékletet, erdőtüzeket okozva Észak-Angliában és az Alpokban. Svájcban jelenleg nagyjából 10 fokkal van melegebb az átlagosnál, ami gyorsítja a gleccserek olvadását, de az ország meteorológiai szolgálata szerint így is ismét gond lehet a Rajna hajózhatóságával.

Ez azt valószínűsíti, hogy az időjárás idén is kedvezőtlenül befolyásolja a német gazdaságot, amelynek potenciális növekedéséből tavaly 0,7 százalékpontot tüntetett el csak a folyók alacsony vízszintje és magas hőmérséklete. Ez 23,7 milliárd eurónak felel meg, amely a teljes magyar GDP közel ötöde. Az egykori NDK területén a régóta tartó szárazság miatt az erdőtüzektől is tartanak, Berlin közelében egy terület már lángra is kapott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz éjszakák a legnehezebbek a 47 fokos hőhullámoknálSvédországban a hőség lecserélte a legmagasabb hegycsúcsot, Svájcban szomjaznak a tehenek, egy portugál haverom pedig félóránként felébredt a forróságtól.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ erdőtűz hőhullám németország Rajna szárazság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.