Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 25. 11:42 Vállalat, Világ

Akkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötöde

Az alacsony vízállás is hozzájárult ahhoz, hogy visszaesett tavaly a német gazdasági növekedés üteme. Az ipar számára legfontosabb folyók alacsony vízszintje és az átlagosnál magasabb hőmérséklete 0,7 százalékpontot radírozott le a potenciális német GDP-növekedésből. Ez 23,7 milliárd eurónak felel meg, amely a teljes magyar GDP közel ötöde.

Greg Fuzesi, a JP Morgen elemzője a Bloombergnek azt mondta, hogy az éghajlatváltozás miatt kettős hatás érvényesül. Egyrészt egyre melegebb a folyók vize, így azok az erőművek vagy gyárak, amelyek a kiemelt vizet használják hűtésre, nem tudtak teljes kapacitáson működni a nyári forróságban.

Emellett az alacsony vízszint miatt sokkal kevesebb árut lehetett szállítani, mert a hajókat nem lehetett telepakolni. Ha a 250 centiméteres vízállás 75-re csökken, akkor az uszályokat csupán negyedig lehet áruval megtölteni. Ha 40 centiméterig apad a folyó, akkor már a szállítás is veszélyessé válik, vagyis ez az a szint, amikor a hajók el sem hagyják a kikötőket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRomániában virágzik, nálunk sorvad az áruszállítás az elhanyagolt DunánBár olcsó és környezetbarát, a nehézipar összeomlása és a balkáni háborúk mellett a nemtörődömség miatt zsugorodik a dunai áruszállítás Magyarországon.

Németország legfontosabb vízi útvonala a Rajna. Ez köti össze Svájcot, illetve Németországot a holland tengeri kikötővárossal, Rotterdammal. A tavalyi nyár annyira aszályos volt, hogy a Rajna egyik legsekélyesebb pontján le kellett állítani a folyami közlekedést. A hajók közel egy hónapig rostokoltak, mire annyi csapadék esett a vízgyűjtő területen, hogy újra el tudtak indulni.

A Mercedeseket gyártó Daimler, az autóipari beszállító Bosch és Thyssenkrupp, illetve a vegyipari óriás, a Bayer is megérezte az éghajlatváltozás következményeit. Azzal, hogy nem tudtak a folyón szállítani, alternatív és persze költségesebb megoldást kellett választaniuk. A BASF vezérigazgatója, Martin Brudermüller egy interjúban számszerűsítette is a veszteség mértékét. A Rajna alacsony vízállása miatt a BASF 250 millió eurót vesztett, mert csak drágábban tudott szállíttatni.

Általánosságban azt lehet mondani, hogy 

Bázel és Rotterdam között 40 százalékkal olcsóbb a folyami szállítás, mint ha vasúton jutna el az áru a tengeri kikötőbe.

Brudermüller azt mondta az interjúban, hogy az államnak kellene többet költeni, mert a zsilipek és a gátak infrastruktúrája elavult és alkalmatlan arra, hogy aszályos időben is biztosítani lehessen a hajózási útvonalakat. A gond csak az, hogy az egyik sekély rész (Kaub környékén, nagyjából félúton Mannheim és Bonn között) a világörökség része, így nehéz lenne a munkákat kivitelezni.

A Rajnát a gleccserek és az esővíz táplálja. Az alpesi jégáramlás 28 százalékkal csökkent 1973 és 2010 között, amikor utoljára készült átfogó tanulmány a svájci kormány megbízásából. A müncheni egyetem gleccserszakértője, Wilfried Hagg szerint mára ez a csökkenés akár 35 százalékos is lehet.

A szakember szerint a hó és a jég olvadása miatt a felmelegedés gyorsabb az Alpokban az átlagosnál. Így az éghajlatváltozás miatt fel kell készülni arra, hogy a nyári hónapokban egyre nagyobb valószínűséggel lesznek alacsony vízállások Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTizedannyi víz sincs a Dunában, mint öt és fél éveSzinte naponta dőlnek meg a negatív vízállási rekordok a Dunán, Budapestnél 41 centiméter az új rekord, miközben idén október előtt ez 51 centiméter volt.

Magyarországon a Duna alacsony vízszintje okozott gondot a hajóknak. A rekord alacsony vízállás tavaly októberben dőlt meg, ekkor Budapesten mindössze 41 centimétert mutatott a mérce.

Emiatt nemcsak a folyami teherszállításban voltak fennakadások, hanem a paksi atomerőmű működése is veszélybe került. A reaktorok hűtését a Duna vizével oldják meg, de az aszályos őszi hónapokban víz mennyisége és hőmérséklete is gondokat okozott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPakson is látták, hogy gond lehet a Duna-vízzel, 180 millióért vizsgáljákMár hónapokkal a Duna nyár végi túlmelegedése előtt kiírtak egy tendert, hogy fel lehessen készülni a jövőbeli kritikus időszakokra.

Vállalat Világ folyami áruszállítás gdp németország Rajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. november 18. 06:47 Közélet, Vállalat

Mészároséknak már 410 milliárdnyi cégvagyonról van papírjuk, de ennél is többet halmoztak fel

Kétszázmilliárd forintra értékelték fel Orbán Viktor barátjának családi cégét. A felcsúti gázszerelő nagyjából az 1200. leggazdagabb ember lehet a világon.

Stubnya Bence
2019. november 17. 12:28 Vállalat

Már amerikai óriáshonlapokon dolgoztak, amikor itthon még nem vették őket komolyan

Egy műszaki egyetemi kollégiumi szobából indult a Stylers Group. Mára félmilliárdos bevételük van. A munkaerőhiányra olyan megoldásuk van, amit itthon csak nagyvállalatok engedhetnek meg maguknak.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.

Jandó Zoltán
2019. november 14. 06:54 Vállalat

Hogyan lehet ennyire olcsó minden Fekete Pénteken, ha egyszer törvény tiltja?

Jogszabály szerint nem lehet beszerzési ár alatt értékesíteni, de az év többi részében nem 50 százalékos árréssel működnek a cégek. Akkor hogy van ez?