Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 25. 11:42 Vállalat, Világ

Akkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötöde

Az alacsony vízállás is hozzájárult ahhoz, hogy visszaesett tavaly a német gazdasági növekedés üteme. Az ipar számára legfontosabb folyók alacsony vízszintje és az átlagosnál magasabb hőmérséklete 0,7 százalékpontot radírozott le a potenciális német GDP-növekedésből. Ez 23,7 milliárd eurónak felel meg, amely a teljes magyar GDP közel ötöde.

Greg Fuzesi, a JP Morgen elemzője a Bloombergnek azt mondta, hogy az éghajlatváltozás miatt kettős hatás érvényesül. Egyrészt egyre melegebb a folyók vize, így azok az erőművek vagy gyárak, amelyek a kiemelt vizet használják hűtésre, nem tudtak teljes kapacitáson működni a nyári forróságban.

Emellett az alacsony vízszint miatt sokkal kevesebb árut lehetett szállítani, mert a hajókat nem lehetett telepakolni. Ha a 250 centiméteres vízállás 75-re csökken, akkor az uszályokat csupán negyedig lehet áruval megtölteni. Ha 40 centiméterig apad a folyó, akkor már a szállítás is veszélyessé válik, vagyis ez az a szint, amikor a hajók el sem hagyják a kikötőket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRomániában virágzik, nálunk sorvad az áruszállítás az elhanyagolt DunánBár olcsó és környezetbarát, a nehézipar összeomlása és a balkáni háborúk mellett a nemtörődömség miatt zsugorodik a dunai áruszállítás Magyarországon.

Németország legfontosabb vízi útvonala a Rajna. Ez köti össze Svájcot, illetve Németországot a holland tengeri kikötővárossal, Rotterdammal. A tavalyi nyár annyira aszályos volt, hogy a Rajna egyik legsekélyesebb pontján le kellett állítani a folyami közlekedést. A hajók közel egy hónapig rostokoltak, mire annyi csapadék esett a vízgyűjtő területen, hogy újra el tudtak indulni.

A Mercedeseket gyártó Daimler, az autóipari beszállító Bosch és Thyssenkrupp, illetve a vegyipari óriás, a Bayer is megérezte az éghajlatváltozás következményeit. Azzal, hogy nem tudtak a folyón szállítani, alternatív és persze költségesebb megoldást kellett választaniuk. A BASF vezérigazgatója, Martin Brudermüller egy interjúban számszerűsítette is a veszteség mértékét. A Rajna alacsony vízállása miatt a BASF 250 millió eurót vesztett, mert csak drágábban tudott szállíttatni.

Általánosságban azt lehet mondani, hogy 

Bázel és Rotterdam között 40 százalékkal olcsóbb a folyami szállítás, mint ha vasúton jutna el az áru a tengeri kikötőbe.

Brudermüller azt mondta az interjúban, hogy az államnak kellene többet költeni, mert a zsilipek és a gátak infrastruktúrája elavult és alkalmatlan arra, hogy aszályos időben is biztosítani lehessen a hajózási útvonalakat. A gond csak az, hogy az egyik sekély rész (Kaub környékén, nagyjából félúton Mannheim és Bonn között) a világörökség része, így nehéz lenne a munkákat kivitelezni.

A Rajnát a gleccserek és az esővíz táplálja. Az alpesi jégáramlás 28 százalékkal csökkent 1973 és 2010 között, amikor utoljára készült átfogó tanulmány a svájci kormány megbízásából. A müncheni egyetem gleccserszakértője, Wilfried Hagg szerint mára ez a csökkenés akár 35 százalékos is lehet.

A szakember szerint a hó és a jég olvadása miatt a felmelegedés gyorsabb az Alpokban az átlagosnál. Így az éghajlatváltozás miatt fel kell készülni arra, hogy a nyári hónapokban egyre nagyobb valószínűséggel lesznek alacsony vízállások Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTizedannyi víz sincs a Dunában, mint öt és fél éveSzinte naponta dőlnek meg a negatív vízállási rekordok a Dunán, Budapestnél 41 centiméter az új rekord, miközben idén október előtt ez 51 centiméter volt.

Magyarországon a Duna alacsony vízszintje okozott gondot a hajóknak. A rekord alacsony vízállás tavaly októberben dőlt meg, ekkor Budapesten mindössze 41 centimétert mutatott a mérce.

Emiatt nemcsak a folyami teherszállításban voltak fennakadások, hanem a paksi atomerőmű működése is veszélybe került. A reaktorok hűtését a Duna vizével oldják meg, de az aszályos őszi hónapokban víz mennyisége és hőmérséklete is gondokat okozott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPakson is látták, hogy gond lehet a Duna-vízzel, 180 millióért vizsgáljákMár hónapokkal a Duna nyár végi túlmelegedése előtt kiírtak egy tendert, hogy fel lehessen készülni a jövőbeli kritikus időszakokra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ folyami áruszállítás gdp németország Rajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.