Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. november 29. 06:55 Adat, Világ

Az alapvető élelmiszerek több mint fele olcsóbb Németországban, mint Magyarországon

Szeptember óta számos európai országban néztük meg, hogy az Aldi és a Lidl üzleteiben mennyibe kerülnek az alapvető élelmiszerek, és mennyivel magasabbak vagy alacsonyabbak az árak Magyarországhoz képest. Ez a két diszkontlánc azért jó terepe az összehasonlításnak, mert sok országban jelen van, és az áruválasztéka is nagyon hasonló. Sok esetben konkrétan ugyanazt a saját márkás terméket lehet összevetni egymással két különböző országban.

A sorozatunk egyébként spontán indult be, amikor ugyanis az első, francia összevetést közöltük, sorra kaptuk az ötleteket és a segítő megkereséseket arra, hogy merre lenne érdemes bővíteni az adatfelvételt. Így lett – az olvasók és/vagy szakmai közreműködők segítségével – egy román, egy brit, egy osztrák és egy svájci összehasonlításunk, egy olvasónk pedig nem kis munkával már egy magyar-osztrák-német drogériaprojektet is összehozott.

A sorozat lényeges jellemzője, hogy mindenhol ugyanazzal a módszertannal dolgozunk (ennek részletei a csillagra kattintva érhetőek el*Minden terméknél fajlagos árat rögzítünk, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot.
Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vesszük figyelembe.
Ha akciós egy termék, akkor a nem akciós árral számolunk azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.
Minden olyan áreltérést akciónak tekintünk, amelyet a vásárló a boltban egyértelműen azonosítani tud. Ezek jellemzően: 1)Akció feliratú címke 2)Százalékos árengedményt jelző címke 3)Egy alacsonyabb és egy magasabb árat tartalmazó címke, akár “akció” felirat és/vagy százalék jelzés nélkül.
Amennyiben csak egy ár látható a címkén, akkor annak színétől és formájától függetlenül számunkra eldönthetetlen, hogy akciós-e a termék, ezért nem akciósnak tekintjük.
A kiszerelést nem vesszük figyelembe annak érdekében, hogy a termék fajlagos ára hosszú távon is összehasonlítható maradjon. Példa: Egy termékből minden hónapban egy kilót veszünk a legkisebb elérhető fajlagos áron, akkor is, ha ez az ár a kétkilós kiszereléshez tartozik. Ezzel biztosítjuk, hogy ha a termék egykilós kiszerelését kivezetik, és például bevezetik helyette az 1,25 kilós változatot, az összehasonlításunk visszamenőleg is helytálló marad.
Bizonyos termékeket pontosabban definiálunk, mint másokat. A különböző zsírtartalmú tejeket például külön terméknek tekintjük, a burgonyák vagy az almák között azonban nem teszünk minőségi különbséget. Utóbbiaknál azt feltételezzük, hogy az árérzékenyebb vásárlók sem tekintik ezeket olyan külön termékeknek, amelyek nem versenyeznek egymással.
), és ugyanabból a bevásárlólistából indulunk ki. (Abból, amelyiket már majdnem két éve használjuk a magyarországi élelmiszerárak monitorozására, ez a sorozat érdemelte ki októberben a Minőségi Újságírás Díjat.)

Amikor Ausztriában vagy az Egyesült Királyságban jártunk, az egyik fő megállapításunk az volt, hogy nagyon könnyű olyan termékeket találni, amelyek ott olcsóbbak, mint Magyarországon. Amikor azonban a teljes bevásárlólistánkat néztük, azaz ténylegesen elvégeztünk egy-egy nagy bevásárlást, eredményeink szerint összességében a külföldi kasszáknál fizettünk többet.

Mindezt csak azért írtuk most újra le, mert

Németországban ugyanez a helyzet, csak ha lehet, még sokkal látványosabb módon.

A bevásárló kosarunkat mindig kicsit módosítani kell, az adott ország kínálatához kell alakítani, ezért nem teljesen (de majdnem) ugyanarról a termékkörről beszélünk, az eredmények azonban azt mutatják, hogy Ausztriában 29 termékből az Aldiban 7, a Lidlben 12 olcsóbb volt kint, az Egyesült királyságban már 31-ből 14 volt alacsonyabb áron,

Németországban azonban rekordot döntöttünk, mert 33-ból 17-et olcsóbbnak mértünk a két diszkont valamelyikében.

A 33 elemből álló bevásárlólistánk ezúttal az alábbi volt:

A konkrét árak pedig a következők voltak október 29-én, az egységes módszertannal vizsgálva:

Az adatfelvételt egy-egy Németországban élő olvasónk, Péter és Krisztián segítségével végeztük el, az Aldinál természetesen ügyeltünk arra, hogy olyan területről szerezzük be az információkat, amely a Magyarországon is jelen lévő Aldi Südhöz tartozik (és nem az északi régiókat lefedő Aldi Nordhoz).

A számokból egyébként jól látszik, hogy az Aldi és a Lidl árai között nemcsak Magyarországon (és Ausztriában), de Németországban is alig-alig van bármi különbség. Sok esetben centre ugyanannyiba kerül egy termék. Másrészt a magyar összevetésből az derül ki, hogy a hús és a tej jóval drágább Németországban, de ezen kívül más trend nem látszik, még azt sem lehet mondani, hogy a tejtermékek általánosságban drágábbak lennének, hiszen vajból, sajtból és túróból is van olcsóbb, mint a legolcsóbb magyarországi.

A fentiek következtében a vegetáriánusok jóval olcsóbban vásárolnak kint, mint nálunk, a burgonya, a répa, az alma, a paradicsom, az uborka, a hagyma, de még a zabital is olcsóbb Németországban.

A helyben sem itt, sem ott biztosan nem termő banán és narancs szintén Németországban olcsóbb, és azt gondolhatnánk, hogy ez elsősorban az áfában lévő különbségek miatt lehet. Németországban a legtöbb esetben 7 százalék a forgalmi adó, Magyarországon a kivételektől eltekintve 27, márpedig miben különbözne a spanyol narancs vagy a dél-amerikai banán költségszerkezete? Tippünk azonban téves, a helyzet ennél biztosan összetettebb, mert Németország többnyire az áfa nélküli nettó értékeket nézve is olcsóbb, mint Magyarország – a két importgyümölcs közül csak a magyar Lidl narancsa olcsóbb a német nettó diszkontáraknál.

Ami viszont Németországban drágább, az rendesen el is viszi a bevásárlás összköltségét. A mi szubjektív alapon összeállított kosarunk a német Aldiban és Lidlben 18 477, illetve 18 440 forintnak megfelelő euróba kerül, míg Magyarországon ugyanezért az Aldiban 13 971, a Lidlben pedig 13 646 forintot kell fizetni.

A német Aldi így 32, a német Lidl pedig 35 százalékkal drágább, mint a magyar.

Ha közelíteni akarunk a hétköznapokhoz, akkor természetesen ismét elő kell vennünk a két országban érvényes nettó medián béreket (ez nem átlag, hanem az a középső érték, amelytől felfelé és lefelé is ugyanannyi elem van). Az Eurostat adatai és a magyar statisztikák alapján úgy becsüljük, hogy a vásárlás idején a magyar nettó medián bér 220 ezer forint, a német pedig 810 ezer forintnak megfelelő euró lehetett. Ezek alapján pedig

a bevásárlásunk a német fizetés 2,28 százalékát viszi el, de a magyar fizetés 6,28 százalékába kerül itthon.

Ezzel más nyugat-európai országokhoz hasonlóan ismét arra a végeredményre jutunk, hogy

  • meglepően sok áru eleve olcsóbb Németországban,
  • egy nagy bevásárlás ennek ellenére mégis jóval drágább ott,
  • de ez csak abszolút értékben igaz, mert a keresetekben lévő nagy különbségek miatt a magyar vásárló terhelése jóval nagyobb, ezúttal majdnem háromszoros.

A sorozat eddigi részei:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSvájcban is leteszteltük az Aldi árait, és nagyon lapos lett a pénztárcánkMagyarországgal összehasonlítva a svájci Aldi árai általában csillagászati magasságokban vannak, ám még Zürichben is találtunk több olyan terméket, amely ott olcsóbb.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMítosz vagy valóság, hogy Ausztriában olcsóbb az Aldi és a Lidl?Sorozatunk újabb részében a nagy bevásárlással most azt a városi legendát teszteljük, miszerint Hegyeshalom után olcsóbb ugyanaz az élelmiszer.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Lidl után az Aldiban is megnéztük, olcsóbb-e külföldön a bevásárlásA francia és a román Lidl után most a brit Aldi árait hasonlítjuk össze a magyarral. Az eredmény néhány eleme sokkal mellbevágóbb, mint az eddigiek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegnéztük, hol olcsóbb a Lidl, Magyarországon vagy RomániábanA korábbi francia-magyar összehasonlításunk után most a Transindex közreműködésével Kolozsváron vettük meg ugyanazokat az élelmiszereket egy Lidlben, mint Budapesten. Az eredmény ezúttal is tanulságos lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTényleg olcsóbb a Lidl külföldön?Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Világ Aldi élelmiszer Lidl németország összehasonlítás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.