Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2021. november 10. 12:02 Világ

A német gazdaság most nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét

„Rövidesen Németország lehet Európa beteg embere” – így összegezte a német gazdaság kilátásait egy autóalkatrész-gyártó cég vezetője a napokban a világ egyik vezető gazdasági lapjában. Az exportra épülő német gazdaságot ugyanis különösen érzékenyen érinti, hogy a posztpandémiás globális gazdaságban a vártnál lassabban állnak fel újra a szétszakadt ellátási láncok, egyes vélemények szerint a járvány utáni új környezetben teljesen újra kell tervezni a magyar gazdaság első számú partnerének számító Németország gazdaságának szerkezetét. 

A visszaesés látványos.

A német gazdaság már nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét.

Míg az eurozónában idén augusztusban az ipari termelés 2 százalékkal maradt el a 2015-ös adatokhoz képest, a német ipar 9 százalékkal esett vissza – miközben például Olaszország 5 százalékos növekedést tudhat magáénak. 

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) nemrég csökkentette is a német gazdasági növekedésre vonatkozó 2021-es becslését 3,6 százalékról 3,1 százalékra. Az előrejelzés szerint a belassult német gazdaságénál 2023 elejére már gyorsabban fog nőni a brit és a francia gazdasági termelés is.  

Mindezek miatt a koalíciós tárgyalásokat folytató német pártok történelmi gazdaság újraindító csomagról egyeztetnek.

A német gazdaság problémái a pandémia előttre nyúlnak vissza, az ipari gyártás és export már 2017-ben stagnált, de a teljes német gazdaság még akkor is 2,2 százalékos bővülést mutatott. Ez ugyanakkor 2018-ra 1,5 százalékra mérséklődött: az exportorientált német gazdaság ekkoriban együtt lassult be a kínaival – kevesebb német autót tudtak eladni a kínai piacon, amiben persze az elektromos autók iránti keresletnövekedés is közrejátszik. 2019-ben olyan rosszul nézett ki a német gazdaság, mint az euróválság idején. 

A Wall Street Journal friss cikke további adatokat sorol erről a lassulásról: az ország gazdasági gyártókapacitásainak 5 százalékát kitevő, 800 ezer munkahelyet adó német autóipar termelése 2017 és 2020 között a felére zuhant, a német autóipar részesedése a globális gépjárműgyártásból 2015 és 2020 között 7 százalékról 5 százalékra esett vissza. 

A gyengülő német ipari termelés a pandémia okozta bezuhanás után nem tudott visszamászni a válság előtti szintre, ehelyett alacsonyabb szintről folytatódott a csökkenő tendencia.

A cikk szerint a német ipari cégek alkatrész- és munkaerőhiánnyal küzdenek, idén rekordmagas összeget fognak kifizetni az energiáért, ráadásul hatalmas beruházásokat kell végigvinniük a következő években, hogy megfeleljenek az új, zöldebb energiafelhasználási szabványoknak.

Mindezek tetejébe Kína előszeretettel vásárol Németország versenytársaitól, de a Tesla óriási, 12 ezer mnkahelyet teremtő német gyárának megnyitását is elhalasztották, mert nem kapta még meg a szükséges engedélyeket. 

A lapnak több autóalkatrész-gyártó cég képviselője beszélt arról, hogy gyártóhelyeik bezárását tervezik. Ez persze az elektromos autókra való átállás következménye is: ha Európa tartja a szénkibocsátás mérsékléséről szóló céljait, 2030-ra az összes regisztrált autó 30-50 százalékának elektromosnak kellene lennie. Ez pedig az alkatrészek gyártását és szállítását is átalakítja, ugyanis az elektromos autókhoz kevesebb alkatrész kell.

Világ autó elektromos autó gazdaság német gazdaság németország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2021. december 2. 13:03 Világ

Kabátban, a meleg vízzel spórolva próbálják kibekkelni a rezsinövekedést a szegényebb britek

Egy jótékonysági szervezet azzal számol, hogy jövő áprilisig megduplázódhatnak a rezsiszámlák, és ez emberek millióinak okozhat komoly gondokat.

Torontáli Zoltán
2021. december 1. 12:05 Világ

A svéd média már tükrözi a változást: egyre kevesebben akarnak repülőre szállni

Hetven év alatt luxusból hétköznapi normalitás lett a repülés, most már azonban nem lehet a környezeti hatások nélkül foglalkozni vele.

Pálos Máté
2021. december 1. 10:20 Világ

Nagy üzlet lett ismeretlenül átvenni a konténerekben hagyott termékeket, legyen az tökmag vagy használt autó

A konténerkáosznak is megvannak a nyertesei: a hátrahagyott konténerek kisöprői.

Fontos

Forint Ferenc
2021. december 3. 09:21 Fizetett hirdetés

Milyen cipőt viseljen egy divatos üzletasszony?

Egy jól eltalált, tisztességes cipő nemcsak stílusossá teszi az embert, hanem növeli az önbizalmat is. Milyen alkalmi cipőt vegyen fel egy üzletasszony?

Orbán Krisztián
2021. december 2. 06:35 Közélet

Nincs felzárkózás érdekegyesítés nélkül

A GDP-növekedéséből a többség semmit nem érzékel. A felzárkózást a társadalom nagy része számára kifizetődővé kell tenni – írja Orbán Krisztián közgazdász.

Karsai Gábor
2021. december 1. 16:11 Közélet

A következő kormányra hagyott örökség

Úgy tűnik, a kormányt elhagyta lassan egy évtizede tartó szerencséje, választási-politikai szempontból nincs most jó megoldás a gazdasági problémákra.