Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2021. november 10. 12:02 Világ

A német gazdaság most nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét

„Rövidesen Németország lehet Európa beteg embere” – így összegezte a német gazdaság kilátásait egy autóalkatrész-gyártó cég vezetője a napokban a világ egyik vezető gazdasági lapjában. Az exportra épülő német gazdaságot ugyanis különösen érzékenyen érinti, hogy a posztpandémiás globális gazdaságban a vártnál lassabban állnak fel újra a szétszakadt ellátási láncok, egyes vélemények szerint a járvány utáni új környezetben teljesen újra kell tervezni a magyar gazdaság első számú partnerének számító Németország gazdaságának szerkezetét. 

A visszaesés látványos.

A német gazdaság már nem tolja, hanem visszahúzza Európa szekerét.

Míg az eurozónában idén augusztusban az ipari termelés 2 százalékkal maradt el a 2015-ös adatokhoz képest, a német ipar 9 százalékkal esett vissza – miközben például Olaszország 5 százalékos növekedést tudhat magáénak. 

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) nemrég csökkentette is a német gazdasági növekedésre vonatkozó 2021-es becslését 3,6 százalékról 3,1 százalékra. Az előrejelzés szerint a belassult német gazdaságénál 2023 elejére már gyorsabban fog nőni a brit és a francia gazdasági termelés is.  

Mindezek miatt a koalíciós tárgyalásokat folytató német pártok történelmi gazdaság újraindító csomagról egyeztetnek.

A német gazdaság problémái a pandémia előttre nyúlnak vissza, az ipari gyártás és export már 2017-ben stagnált, de a teljes német gazdaság még akkor is 2,2 százalékos bővülést mutatott. Ez ugyanakkor 2018-ra 1,5 százalékra mérséklődött: az exportorientált német gazdaság ekkoriban együtt lassult be a kínaival – kevesebb német autót tudtak eladni a kínai piacon, amiben persze az elektromos autók iránti keresletnövekedés is közrejátszik. 2019-ben olyan rosszul nézett ki a német gazdaság, mint az euróválság idején. 

A Wall Street Journal friss cikke további adatokat sorol erről a lassulásról: az ország gazdasági gyártókapacitásainak 5 százalékát kitevő, 800 ezer munkahelyet adó német autóipar termelése 2017 és 2020 között a felére zuhant, a német autóipar részesedése a globális gépjárműgyártásból 2015 és 2020 között 7 százalékról 5 százalékra esett vissza. 

A gyengülő német ipari termelés a pandémia okozta bezuhanás után nem tudott visszamászni a válság előtti szintre, ehelyett alacsonyabb szintről folytatódott a csökkenő tendencia.

A cikk szerint a német ipari cégek alkatrész- és munkaerőhiánnyal küzdenek, idén rekordmagas összeget fognak kifizetni az energiáért, ráadásul hatalmas beruházásokat kell végigvinniük a következő években, hogy megfeleljenek az új, zöldebb energiafelhasználási szabványoknak.

Mindezek tetejébe Kína előszeretettel vásárol Németország versenytársaitól, de a Tesla óriási, 12 ezer mnkahelyet teremtő német gyárának megnyitását is elhalasztották, mert nem kapta még meg a szükséges engedélyeket. 

A lapnak több autóalkatrész-gyártó cég képviselője beszélt arról, hogy gyártóhelyeik bezárását tervezik. Ez persze az elektromos autókra való átállás következménye is: ha Európa tartja a szénkibocsátás mérsékléséről szóló céljait, 2030-ra az összes regisztrált autó 30-50 százalékának elektromosnak kellene lennie. Ez pedig az alkatrészek gyártását és szállítását is átalakítja, ugyanis az elektromos autókhoz kevesebb alkatrész kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó elektromos autó gazdaság német gazdaság németország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. március 1. 04:34 Világ

Csak egyféleképpen tud győzni az orosz hadsereg Ukrajnában

Három súlyos hiányossággal is küzdenek most az ukránok, és ha nem tudják megoldani őket, célt érhet az orosz felmorzsolás.

Torontáli Zoltán
2024. február 29. 11:10 Közélet, Világ

Mi történik azokban az országokban, amelyeknek a szomszédait sújtják szankciókkal?

A jó szomszédok kiskapukat nyitnak a világra, ha nem csak elszenvedni akarják a szankciók rájuk nézve ártalmas hatásait.

Pálos Máté
2024. február 28. 09:37 Világ

Sem Izrael, sem a Hamász nem osztja Biden optimizmusát a tűzszünetről

Egy izraeli túszért tíz palesztin foglyot engednének szabadon egy kiszirvárgott javaslat szerint.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 3. 04:34 Tech, Vállalat

Nem szennyeznék, hanem tiszítanák a levegőt az autók, ezzel kísérletezik a Toyota

Miért ne lehetne arra használni az utakon rohangáló rengeteg autót, hogy menet közben kivonják a levegőből a szén-dioxidot? És mihez kellene kezdeni ezze a szén-dioxiddal?

Hajdu Miklós
2024. március 2. 09:30 Tech

Az Apple elfordult attól az ágazattól, amivel egyre inkább összefonódik Magyarország

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések fontosabbnak tűnnek a járműiparnál.

Hajdu Miklós
2024. március 1. 12:38 Élet

Érdemi áremelkedés nem várható az ingatlanpiacon, mégsem érdemes halogatni a lakásvásárlást

Reálértéken nem, de nominálisan drágulni fognak az ingatlanok idén és az elkövetkező években.