Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. október 7. 16:19 Világ

Már gazdasági visszaeséstől tartanak a németek a világgazdasági káosz miatt

Olyan szinten érintik az exportnagyhatalomnak számító Németországot a globális ellátásilánc-problémák, hogy elemzők egy része már azt pedzegeti, hogy a világkereskedelmi fennakadások miatt recesszióba csúszhat a német gazdaság.

A német exporton belül nemzetközi összehasonlításban is kiemelten nagy a feldolgozóipari export aránya: a külföldre eladott termékek csaknem fele az autóipar, gépipar, vagy más feldolgozóipari ágazat terméke. Összehasonlításképpen: az USA-ban a feldolgozóipari export aránya csak 12 százalék. A termékhiány ezért a német feldolgozóiparnak elég nagy részben lényegében csak bedolgozó magyar gazdaságot is jelentősen érinti.

A New York Times cikke szerint a német üzemek termékek széles körének hiányától szenvednek: a médiában az utóbbi időben többet szereplő csipek mellett hiány van példáu rétegelt lemezből, rézből, alumíniumból, műanyagokból és olyan alapvető nyersanyagokból is, mint a kobalt, a lítium, a nikkel és a grafit, amelyek az elektromos autók akkumulátorainak alapvető összetevői.

Az IFO Intézet szeptemberi üzleti hangulatindexe újabb esést mutatott augusztushoz képest, így a menedzserek várakozásait vizsgáló indikátor értéke már harmadik egymást követő hónapban csökkent. A megkérdezettek háromnegyede számolt be arról, hogy termékhiány miatt problémái vannak a beszerzésekkel. A Német Kereskedelmi Iparkamara augusztusi felmérése szerint a megkérdezett cégek 40 százalékának esett ki bevétele beszerzési problémák miatt.

A termékhiánynak pedig végeredményben inflációs hatása is van, augusztusban az infláció 4,1 százalék volt a német gazdaságban, ami csaknem három évtizedes rekordot jelent.

Az érintett cégek különböző stratégiákkal próbálkoznak. A Volkswagen nehézgépjármű-gyártó leányvállalata, a Traton például a már legyártott, de még nem eladott modelleiből szerelt át bizonyos nehezen beszerezhető alkatrészeket olyan modellekbe, amelyekre rendelés érkezett. Egy kerékpárüzlet tulajdonosa arról számolt be a lapnak, hogy az egyik alkalmazottja eBay-en és Amazonon próbál használt alkatrészeket találni, vagy más boltokkal bartereznek.

A legkomolyabban az autógyártókat érinti a hiány: a Stellantishoz tartozó Opel szeptemberben bejelentette, hogy félvezetőhiány miatt az év végéig bezárják az eisenachi üzemet, ami azt jelenti, hogy az ott dolgozó 1300 alkalmazottnak addig nem tudnak munkát adni.

A cégek igyekeznek átalakítani a beszerzéseiket, hogy ellenállóbbá váljanak a globális ellátásilánc-problémákkal szemben, de ez nem egyszerű feladat. Bizonyos cégeknek sikerült földrajzilag közelebbi beszállítóktól vásárolniuk. A papírgyártó Voith például német és amerikai beszállítókra váltott, amit megkönnyített, hogy a kínai beszállítók a növekvő bérköltségek miatt megdrágultak.

A nagyobb cégeknél, például az alkatrészekből egyszerre több millió darabot vásárló autógyártóknál viszont nem minden esetben működik az, ami egy kisebb, speciális termékeket vásárló cég esetében. Erről árulkodik az is, hogy az iparkamara felmérése szerint augusztusban csak a cégek 8 százaléka tervezett beszállítót váltani.

Hosszabb távon viszont az is megoldást jelenthet a beszerzési problémákra, ha a beszállítók képesek bővíteni a kapacitásaikat. Ilyesmire példa az Infineon üzemnyitása. A német cég nemrég az ausztriai Villachban nyitott csipgyártó üzemével nagyjából 20 millió e-autó ellátására  lesz képes. Az ilyen bővítések ugyanakkor komoly beruházásokat igényelnek, az Infineon szerencséje épp az volt, hogy már a járvány előtt be volt tervezve a nagyjából másfél éves projekt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ellátási lánc ipar kereskedelem németország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.