Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. augusztus 6. 14:53 Világ

Nem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállítás

Túl sok a konténer. Túl kevés a konténer. Ez a két mondat ma egyszerre igaz. Ha azt nézzük, hogy a világkereskedelem kiszolgálásához hány szabványos, tengerhajózásban használt konténerre van szükség, akkor azt kapjuk, hogy már most is több van, mint kellene. Ha viszont megpróbál valaki szállítást szervezni, akkor azzal szembesül, hogy nincs rá konténer. Hogy lehet ez?

Ahogy a The Wall Street Journalnak a szakemberek elmagyarázták, az a furcsa helyzet alakult ki, hogy rengeteg konténer van huzamosabb ideje rossz helyen, a gyakorlatban ez okozza a hiányt, ami óriási áremelkedéshez vezetett.

Amikor a koronavírus-járvány első hulláma 2020 tavaszán elérte Észak-Amerikát és Európát, a hirtelen visszaeső kereslet miatt a hajózási társaságok a globális útvonalak nagy részén felfüggesztették a szállítást, és amikor tavaly nyáron éledezni kezdett a kereskedelem, az Amerikában ragadt üres konténerek ezreit kellett visszavinni Ázsiába, hogy az export onnan újraindulhasson.

A piac azóta nemhogy nem talált magára, de számos körülmény még rontott is a helyzetén. A Szuezi-csatornába márciusban beszorult tengerjáró, illetve néhány dél-kínai kulcsfontosságú kikötő májusi bezárása összességében olyan rendezetlenséghez vezetett, hogy ma már becslések szerint 350 ezer konténer van rossz vagy egyenesen hozzáférhetetlen helyen, például egy lezárt kikötő előtt horgonyzó hajón.

Az amerikai kereskedők arra panaszkodnak, hogy a szállító társaságok nem hajlandóak a kipakolt, üres konténereket beküldeni a kikötőktől messzebb eső telephelyekre és gyárakba, mert minél gyorsabban vissza akarják küldeni azokat Ázsiába, hogy az onnan induló szállítmányoknál most rekord magas szállítási árakat lefölözzék, amíg csak lehet. A teli konténerekkel sem jobb a helyzet, mert azok gyakran elakadnak a szárazföldön, hiszen nincs elég kamion, ahhoz nincs elég sofőr, és nincs elég raktári munkás sem, aki kezelni tudná az árut. Ennek következtében az ipartelepeken is felhalmozódnak a konténerek, és nem tudnak elég gyorsan visszajutni a nemzetközi vérkeringésbe.

Egy amerikai kamionos konténerszállító cég vezetője a lapnak azt mondta, 2019-hez képest 70 százalékkal megnőtt a konténerek forgási ideje. A késések és a teljes ellátási láncban tapasztalt torlódások miatt egy konténer szállítási ideje Peking és Chicago között a szokásos 30 nap helyett mára 70 nap lett.

A konténergyártók gőzerővel dolgoznak, a 2019-es 2,8 millió szabványméretű konténerhez képest idén várhatóan 5,4 milliót fognak piacra dobni, csakhogy ezek szinte mind Kínában vannak, és időbe fog telni, amíg a jelenlegi helyzetben enyhítik a kereskedelem gondjait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA legalapvetőbb kellék hiánya akadályozza a világkereskedelmetFél éve még hihetetlennek tűnt, de jelenleg az az egyik legnagyobb gond sok kikötőben, hogy nincs elég konténer.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajó kamion kereskedelem konténer szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.