Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. augusztus 6. 14:53 Világ

Nem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállítás

Túl sok a konténer. Túl kevés a konténer. Ez a két mondat ma egyszerre igaz. Ha azt nézzük, hogy a világkereskedelem kiszolgálásához hány szabványos, tengerhajózásban használt konténerre van szükség, akkor azt kapjuk, hogy már most is több van, mint kellene. Ha viszont megpróbál valaki szállítást szervezni, akkor azzal szembesül, hogy nincs rá konténer. Hogy lehet ez?

Ahogy a The Wall Street Journalnak a szakemberek elmagyarázták, az a furcsa helyzet alakult ki, hogy rengeteg konténer van huzamosabb ideje rossz helyen, a gyakorlatban ez okozza a hiányt, ami óriási áremelkedéshez vezetett.

Amikor a koronavírus-járvány első hulláma 2020 tavaszán elérte Észak-Amerikát és Európát, a hirtelen visszaeső kereslet miatt a hajózási társaságok a globális útvonalak nagy részén felfüggesztették a szállítást, és amikor tavaly nyáron éledezni kezdett a kereskedelem, az Amerikában ragadt üres konténerek ezreit kellett visszavinni Ázsiába, hogy az export onnan újraindulhasson.

A piac azóta nemhogy nem talált magára, de számos körülmény még rontott is a helyzetén. A Szuezi-csatornába márciusban beszorult tengerjáró, illetve néhány dél-kínai kulcsfontosságú kikötő májusi bezárása összességében olyan rendezetlenséghez vezetett, hogy ma már becslések szerint 350 ezer konténer van rossz vagy egyenesen hozzáférhetetlen helyen, például egy lezárt kikötő előtt horgonyzó hajón.

Az amerikai kereskedők arra panaszkodnak, hogy a szállító társaságok nem hajlandóak a kipakolt, üres konténereket beküldeni a kikötőktől messzebb eső telephelyekre és gyárakba, mert minél gyorsabban vissza akarják küldeni azokat Ázsiába, hogy az onnan induló szállítmányoknál most rekord magas szállítási árakat lefölözzék, amíg csak lehet. A teli konténerekkel sem jobb a helyzet, mert azok gyakran elakadnak a szárazföldön, hiszen nincs elég kamion, ahhoz nincs elég sofőr, és nincs elég raktári munkás sem, aki kezelni tudná az árut. Ennek következtében az ipartelepeken is felhalmozódnak a konténerek, és nem tudnak elég gyorsan visszajutni a nemzetközi vérkeringésbe.

Egy amerikai kamionos konténerszállító cég vezetője a lapnak azt mondta, 2019-hez képest 70 százalékkal megnőtt a konténerek forgási ideje. A késések és a teljes ellátási láncban tapasztalt torlódások miatt egy konténer szállítási ideje Peking és Chicago között a szokásos 30 nap helyett mára 70 nap lett.

A konténergyártók gőzerővel dolgoznak, a 2019-es 2,8 millió szabványméretű konténerhez képest idén várhatóan 5,4 milliót fognak piacra dobni, csakhogy ezek szinte mind Kínában vannak, és időbe fog telni, amíg a jelenlegi helyzetben enyhítik a kereskedelem gondjait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA legalapvetőbb kellék hiánya akadályozza a világkereskedelmetFél éve még hihetetlennek tűnt, de jelenleg az az egyik legnagyobb gond sok kikötőben, hogy nincs elég konténer.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajó kamion kereskedelem konténer szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.