Alig akad már olyan a világ nagy autógyártói közül, amelynek nem kell megküzdenie a chiphiánnyal. Pár hónappal ezelőtt úgy tűnt, hogy az év második felében sikerül majd ledolgozni az emiatt felhalmozódó gyártási késedelmeket, mostanra ez azonban már nem az alap-, hanem a kifejezetten optimista forgatókönyvnek számít.
Nincs ez másképpen az Egyesült Államokban sem, ahol a General Motors (GM) múlt héten jelentette be, hogy leállítja vagy csökkenti a termelést abban a három gyárában, amelyet eddig nem érintett a probléma. A GM és a Ford is arról tájékoztatta befektetőit még februárban, hogy dollár milliárdos mértékben csökkenti a chiphiány az idei nyereségüket – és azóta a helyzet csak rosszabb lett.
A részvényárfolyamok alakulásán azonban ennek nem nagyon lehet felfedezni a hatását, aminek csak részben az az oka, hogy a befektetők úgy gondolják, a most el nem készülő autókat majd legyártják és eladják később. Ahogy a Wall Street Journal írja, szintén fontos, hogy az autógyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló chipmennyiséggel nagyobb nyereségtartalmú modelleket gyártsanak. Ez az Egyesült Államokban leginkább a kisteherautókat (pickup) és a városi terepjárókat (SUV) jelenti, aminek a befektetők örülnek, a környezetvédők annál kevésbé.
Emellett figyelemre méltó a használt autó áremelkedése is, ennek márciusi 13 százalékos mértéke (év/év alapon) a leggyorsabb az utóbbi legalább négy évben. Ezen elsősorban a használtautó-kereskedők nyernek, de a folyamat kedvező a gyártóknak is: egyrészt így bátrabban árazhatnak, másrészt a lízingbe adással foglalkozó részlegeik is magasabb árakkal dolgozhatnak a lízing időszakának lejártakor.
Ezt valakinek meg kell fizetnie, aki természetesen nem más, mint az autóvásárló.
Akár azért, mert lejárt a lízingszerződése, akár azért, mert az előző saját kocsija már nem elégíti ki az igényeit, vagy esetleg eddig nem volt, de – mondjuk egy új munka miatt – már szüksége van rá. Az eredmény ugyanaz, mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az utóbbi pár évben bármikor.
Azt egyelőre nehéz lenne megítélni, hogy Magyarországon kifejezetten a chiphiánynak lesz-e ilyen hatása. Az új autók piacán az utóbbi egy-két évben nagy átalakulást okozott az új uniós kibocsátási limitek életbe lépése, emiatt eltűnt a kínálatból jó pár olcsónak számító, belső égésű motorral szerelt kisautó.
A használtautó-importot és -piacot tavaly és idén – az utazási korlátozások miatt – leginkább a járvány hullámai rángatták. Az idei első negyedében a Datahouse adatai szerint 18 százalékkal esett vissza a behozatal az egy évvel korábbihoz képest. Emellett pedig a honosítási szabályok idei szigorítása megnehezíti azoknak az idős autóknak a forgalomba helyezését, amelyek eddig az import meghatározó részét tették ki.
A Használtautó.hu online piactér adatai szerint tavaly a használt kocsik hazai átlagára 2,48 millióról 3,11 millió forintra nőtt, nem utolsósorban a forint gyengülése miatt. Az említett folyamatok pedig abba az irányba mutatnak, hogy az árak idén is nőhetnek, csökkenni legalábbis aligha fognak.
Világ
Fontos